مأموریت انتقام شهید سلیمانی با هیچ مذاکره‌ای متوقف نمی‌شود

گروه سیاسی/ دیپلماسی عزتمندانه و معقولانه تهران در مذاکرات رفع تحریم باعث شد ایران بتواند کشورهای عضو برجام را برای پذیرش خواسته‌های قانونی خود اقناع کند تا آنها نیز خطوط قرمز ایران را به طرف امریکایی تفهیم نمایند. این مسأله از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این واشنگتن در برابر خواسته‌های اساسی تهران از خود مقاومت نشان می‌داد. اکنون انتشار اخباری در خصوص دستیابی ایران به تعداد بالایی از اهداف تعیین‌شده خود در مذاکرات و همچنین نزدیک شدن گفت‌وگوهای وین به حصول توافق احتمالی، سبب شده است امریکایی‌ها در توجیه علت نزدیک شدن به نتایج در مذاکرات، مدعی عقب‌نشینی تهران شوند.
روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در بخشی از کنفرانس خبری هفتگی‌اش درباره موضوع حذف نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» امریکا و ارتباط آن با روند احیای برجام مدعی شد: «رئیس‌جمهور بایدن در این زمینه صریح و قاطع بوده است. او مصر بوده که نام سپاه پاسداران را از این فهرست خارج نخواهد کرد. درخواست ایران برای اینکه ما این کار را انجام دهیم، از آخرین نسخه متنی که دیده‌ایم حذف شده و بخشی از آن به این دلیل است که انجام توافق الان نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر شده است.» این ادعا چند روز قبل نیز توسط یک مقام ارشد امریکایی در گفت‌و‌گو با «سی‌ان‌ان» آمده بود.
پاسخ ایران به ادعای امریکا
حال، روز گذشته معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوربا بیان اینکه خارج کردن سپاه از لیست تروریسم (نه تحریم) پیشنهاد امریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند به این پرسش که چرا سپاه از فهرست تروریسم خارج نشد، پاسخ داد. محمد جمشیدی در توئیتر نوشت: «خارج کردن سپاه از لیست تروریسم (نه تحریم) پیشنهاد امریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه‌ای و موشکی کند. امریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه‌ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است. تیم آقای رئیسی این خواسته را رد کرد. امریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت «نه.» امریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و امریکا نهایتاً پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده است؟»