حل گام به گام مشکل آب

شیما جهانبخش
خبرنگار

صف‌های مردم همدان کنار تانکرهای آبرسانی و محموله‌های توزیع آب بسته بندی، تصویر پرتکرار این روزهای کوچه‌ها و خیابان‌های همدان است. سرزمین الوند آب ندارد. وضعیتی که از سال‌ها پیش با توجه به افزایش جمعیت همدان و وابستگی بالای منابع تأمین آب این شهر به آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها پیش‌بینی شده بود. بر همین مبنا از 18 سال پیش طرح انتقال آب به همدان در دستور کار قرار گرفت. طرحی که متأثر از سهل‌انگاری‌های مسئولان وقت تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.‌ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اجرای پرو‌ژه انتقال آب از سد تالوار همدان کوتاهی شد، گفت: چرا با گذشت ۱۸ سال، پروژه تالوار ‌هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؟


به گفته حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، 18 سال از پروژه تالوار می‌گذرد و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است‌ و تأخیر در تکمیل پروژه سد تالوار، همدان را دچار بحران کرده است. نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ابر‌پروژه سد تالوار یک پروژه زمانبر است، اظهار داشت: ولی باید مدیران در عرصه میدانی پیگیر می‌بودند.‌ با رابط فنی قرارگاه خاتم‌الانبیا صحبت کردیم تا کار تکمیل پروژه تالوار به‌صورت جهادی و شبانه روزی انجام شود، ولی نمی‌توانیم زمان دقیقی برای افتتاح انتقال آب از تالوار به همدان تعیین کنیم. وی با تأکید بر اینکه پروژه انتقال آب از سمت شهر مهاجران به شهرک بهشتی همدان ‌در حال انجام است، اظهار داشت: این پروژه 16 کیلومتر است که در مدت کوتاهی 3 کیلومتر از آن تکمیل شده است.
عذرخواهی معاون استاندار از مردم همدان
 «حسن رضانیا»، معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان با تأکید بر اینکه مشکل کم آبی در این شهر موقتی است، اظهار داشت: در روزهای اخیر، شاهد مشکل تأمین آب در شهر همدان بودیم که ضمن عذرخواهی از مردم شریف استان، تقاضامندیم مثل همیشه با صبوری و همراهی بیشتر کمک کنند تا مشکل تأمین آب هرچه سریع‌تر حل شود. رضانیا ادامه داد: طرح انتقال آب به همدان، از سال ۸۳ با سفر رهبر معظم انقلاب به همدان تصویب شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد؛ اما به دلایل مختلفی دولت‌ها و مدیران قبلی نتوانستند این طرح‌ها را به اتمام برسانند. البته با آغاز به کار دولت سیزدهم، طرح‌های آبرسانی همدان، به‌عنوان اولویت‌ در دستور‌کار جدی قرار گرفت. با پیگیری‌های انجام شده توسط استاندار همدان و به دستور رئیس محترم جمهور، اعتبار ویژه‌ای برای این کار اختصاص یافته است.  معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان افزود: طی چندماه اخیر وزارت نیرو اقدامات خوبی در جهت پیشبرد طرح‌های آبرسانی به شهر همدان انجام داده‌ که با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست. استاندار همدان هم همه ظرفیت‌های استان را برای انجام هرچه‌ سریع‌تر پروژه آبرسانی، به کار گرفته‌ و تقریباً کار در‌ مراحل پایانی قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: در بازدید اخیر وزیر نیرو از پروژه آبرسانی همدان، مقرر شد که طی چند هفته آینده، فاز اول این پروژه تکمیل شود.
آبرسانی سیار ادامه دارد
«محمدعلی محمدی»، فرماندارهمدان با اشاره به شرایط خشکسالی و اعمال برنامه مدیریت مصرف و قطعی آب از عملیات آبرسانی سیار به ۷۰ نقطه شهرستان همدان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اهمیت تأمین آب مورد نیاز شهروندان در شرایط فعلی از روز گذشته همه تانکرهای استان و بخشی نیز از سایر استان‌ها برای آبرسانی به همدان مشغول توزیع آب شده‌اند. البته شهروندان باید در نظر داشته باشند که آب ارسالی با استفاده از این تانکر‌ها درواقع از چاه‌های کشاورزی تأمین شده بنابراین، این آب صرفاً برای مصارف روزانه خانوار مثل شست‌وشو بوده و قابل شرب (آشامیدنی) نیست. وی ضمن تأکید براینکه افت فشار در مناطقی از شهر اعمال شده و قطعی آب در کار نیست، تصریح کرد: این موضوع با درنظر گرفتن شیب برخی مناطق باعث می‌شود که آب به اصطلاح فنی در سیستم لوله‌کشی سوار نشود و مشترکین در این مناطق نمی‌توانند از آب استفاده کنند. بنابراین در این مناطق برای رفع مشکل مردم تصمیم گرفتیم تانکرهای مستقر شده نسبت به تأمین‌آب مورد نیاز اقدام کنند.
ساعت‌های اعلام شده قطعی آب تقریبی است
«فرهاد بختیاری»، مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص گلایه مردم از دقیق نبودن جدول زمان‌بندی قطعی آب اظهار داشت: ساعت‌های اعلام شده به این صورت نیست که رأس همان ساعت و زمان تعیین شده آب قطع و وصل شود، به این دلیل سازوکار و نحوه قطع یا وصل شدن آب کاملاً متفاوت با سایر موارد است. بختیاری فر درباره دلیل ایجاد تغییرات در زمینه قطع و وصل آب افزود: جریان آب مانند برق نیست که با زدن یک کلید جریان برقرار شود، بر همین اساس برنامه اعلام شده صرفاً برای این است که مردم یک نمای کلی از ساعت‌های بی‌آبی شهر بدانند تا بتوانند برای مصارف خود برنامه‌ریزی کنند یا نسبت به ذخیره‌سازی آب مورد نیاز تا رسیدن ساعت برقراری مجدد با چالش روبه‌رو نباشند، هرچند برنامه‌ریزی شده تا در مناطقی که آب قطع می‌شود تانکر‌های آبرسان مستقر باشند و نسبت به تأمین آب مورد نیاز مردم اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل زنگ خطر بی‌آبی در همدان به صدا درآمده است، اظهار داشت: مشکل بی‌آبی که یک روز و یک شب برای همدان پیش نیامده، اما متأسفانه در طول این سال‌ها پروژه‌های آبرسان مانند آبگیری از تالوار پشت گوش انداخته و باعث شده تا امروز موضوع تأمین آب در همدان با مشکلاتی روبه‌رو شده باشد که امیدواریم این روند هم با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های مناسب برطرف شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان همچنین تأکید کرد: در این زمینه شهروندان نباید فراموش کنند همچنان صرفه‌جویی و مدیریت مصارف و جلوگیری از هدررفت آب اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع است که باید مدنظر داشته باشند.