روابط عمومی؛ بستراجرای مسئولیت اجتماعی

هم روابط عمومي و هم مسئوليت اجتماعي، گرچه در ظاهر هزينه صرف به نظر مي رسند ليکن درواقع، نوعي سرمايه گذاري بنيادين هستند

روابط عمومي، بستري براي اجراي مسئوليت اجتماعي است و توجه به مسئوليت اجتماعي، زمينه ساز اجراي يک روابط عمومي به معني واقعي کلمه است.
هوشمند سفيدي دبير جشنواره روابط عمومي و مسئوليت اجتماعي، طي سخناني در مراسم افتتاحيه جشنواره روابط عمومي و مسئوليت اجتماعي با اشاره به اين مطلب، افزود: آنچه در اصول مهم و بنيادي روابط عمومي مدنظر است، دقيقاً در اصول مسئوليت اجتماعي و براساس ايزو 26000 مورد توجه قرار گرفت و ارتباط تنگاتنگي با پيامدهاي مورد انتظار اين دو وجود دارد.


سفيدي با اشاره به اينکه هم روابط عمومي و هم مسئوليت اجتماعي، گرچه در ظاهر هزينه صرف به نظر مي رسند، ليکن درواقع، نوعي سرمايه گذاري بنيادين هستند که به توليد سرمايه اجتماعي منجر مي شوند و مبين سرآمدي هستند.
وي با اشاره به اينکه در اکثر سازمان ها و شرکت ها نگاه به مسئوليت اجتماعي، حداقلي اس و کمتر شاهد استقرار نظام مند مسئوليت اجتماعي هستيم، افزود: تعداد قليلي از سازمان ها و شرکت ها را مي توان در رديف سازمان هاي پيشرو و در حوزه مسئوليت جاي دارد.
رئيس خانه روابط عمومي ايران استدلال کرد: سازمان هايي که شاهد توجه کافي به مسئوليت اجتماعي دارند، داراي روابط عمومي پيشرفته و کارآمد نيز هستند.
وي شاخص هاي ارزيابي مسئوليت اجتماعي را شامل: تشکيل بخش مسئوليت اجتماعي و تعيين مسئول براي آن، تشکيل دبيرخانه، تشکيل کارگروه هاي لازم و اختصاص اعتبارات و بودجه کافي، رعايت حقوق اساسي کارکنان براساس استاندارد (SA 8000)، سلامت کارکنان و سلامت اداري، گزارشگري اجتماعي (ارسال يک نمونه از گزارش)، تعالي و ارتباط شايسته با مشتريان و ذي نفعان، سنجش شکاف و انتظارات بين مديران و ذي نفعان و ارزيابي ارتباط با آنان (ذي نفع شناسي، اخذ ديدگاه هاي آنان و ارائه سرويس هاي لازم)، ارائه وضعيت سرمايه اجتماعي و نحوه سنجش آن و اقدامات ارتقايي، شفافيت در کليه زمينه هاي عملکردي شرکت / سازمان، دستورالعمل ها و ارزيابي ها و خودگشودگي اطلاعاتي، حسابرسي اجتماعي و ارائه خلاصه گزارش از آن به منظور اثبات ادعاهاي سازمان، شرکت در انجام تعهدات اعلام شده، سند مسئوليت اجتماعي(داشتن نظامنامه مسئوليت اجتماعي و ارائه گزارش مستقل فعاليت هاي مسئوليت اجتماعي، چشم انداز Visoion و مأموريت Mission شرکت درباره مسئوليت اجتماعي و شاخص هاي مسئوليت هاي سازمان)، پاسخگويي اجتماعي (رصد و واکنش سريع و ارائه پاسخ به کليه ذي نفعان در موارد لازم)، منشور اخلاقي (ارائه نمونه و ترويج آن) و عمل به مفاد آن، برندينگ و ري برندينگ (فعاليت هاي مرتبط با توسعه نام و نشان و برند سازمان/ شرکت)، گزارش پايداري (گزارش تأثيرات مرتبط با فعاليت هاي مسئوليت اجتماعي)، دانست و اظهار اميدواري کرد در دوره سوم، تعداد سازمانها و شرکت هايي که اين شاخص را رعايت مي کند، بيش از پيش افزايش يابد.
دکتر حبيب الله آسوده معاون توسعه مشارکت هاي مردمي کميته امداد امام خميني ديگر سخنران اين مراسم بود.وي گفت:مسئوليت اجتماعي در جامعه بيشتر به سمت اقتصادي و کسب و کار کشيده شده است.
حداقل اگر در واقع نيز چنين نيست اما بيشتر تحليل ها حول اين موضوعات قرار دارد. اين در حالي است که مسئوليت اجتماعي بايد عدالت را محقق کند و شکاف اجتماعي طبقات جامعه را کاهش بدهد. هدف اصلي مسئوليت اجتماعي عدالت است. عدالت نيز صرفأ با سازمان‌ها و شرکت‌ها شکل نمي‌گيرد و در بخش هاي مختلف جامعه شکل مي‌گيرد.
وي ادامه داد: نهادهاي مردمي‌ در اين زمينه تأثيرگذار هستند. ما بايد به سمت آموزش اجتماعي و اخلاقي زيستن اجتماعي حرکت کنيم.مسئوليت اجتماعي بايد تلاش کند اعضاي زيست کننده در جامعه را نسبت به کنش گري هايي که انجام مي دهند و کنش گري هايي که در تقابل با آنها شکل مي گيرد. در چنين شرايطي مي توان مسئوليت اجتماعي را از سطح سازمان به سطح جامعه تداوم بدهيم.
آسوده تصريح کردد:امانت داري و شفافيت از جمله موضوعات ديگري است که در حوزه مسئوليت اجتماعي بايد مورد توجه قرار مي گيرد.ما معتقديم مسئوليت اجتماعي در سطح نظام سياسي شکل گرفته که يکي از نهادهاي آن کميته امداد امام خميني است.کميته امداد يک منظومه توانمندسازي در کشور ايجاد کرده است.اين در حالي است که در حدود7 ميليون نيکوکار نيز به کميته امداد کمک مي کنند و در شرايط مختلف حمايت هاي خود را ارائه مي دهند.ما بايد به صورت حرفه اي تر به موضوع مسئوليت اجتماعي نگاه کنيم.
تنها ترين هدف اتاق هاي بازرگاني در جهان مسئوليت اجتماعي است
سخنران بعدي مراسم دکتر بهمن عشقي دبيرکل اتاق بازرگاني،صنايع و معادن استان تهران نبود.وي گفت:اتاق بازرگاني تهران به دنبال تحقق مسئوليت اجتماعي و در اين زمينه از همه امکانات و ظرفيت هاي خود استفاده خواهد کرد.اتاق بازرگاني موظف است از منافع بنگاه هاي اقتصادي در مقابل حاکميت دفاع کند.اتاق هاي بازرگاني در جهان دو هدف اصلي را دنبال مي کنند.نخست يکپارچه سازي اعضا که داراي منافع مشترکي در فعاليت هاي اقتصادي هستند و دوم دفاع از منافع فعالان اقتصادي در مقابل حاکميت.با اين وجود در قرن بيست يکم مهم ترين و تنها ترين هدف اتاق‌هاي بازرگاني در جهان مسئوليت اجتماعي است. دليل اين موضوع اين است که اهداف ديگر را مي توان ذيل مفهوم مسئوليت اجتماعي تعريف کرد.
وي تصريح کرد: مسئوليت اجتماعي بايد در راستاي توسعه مورد توجه قرار بگيرد.توسعه زماني رخ مي‌دهد که بازتعريف صحيحي از مسئوليت اجتماعي صورت بگيرد.مسئوليت اجتماعي بايد بين نخبگان کشور مورد توجه قرار بگيرد تا به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنند.ما موظف هستيم جريان انديشه را در زمان مناسب در جامعه به کار ببريم تا چالش به بحران و بحران به ابربحران تبديل نشود. تنها آرزوي ما بايد اين باشد که ايران را بهتر از امروز به آيندگان تحويل بدهيم.
مسوليت اجتماعي بايد به استراتژي محوري سازمان ها تبديل شود
در ادامه اين همايش دکتر محمد مهدي برادران معاون صنايع عمومي وزارت صمت گفت: جامعه شناسي سازمان بعد نظري مديريت استراتژيک است.اگر ما نتوانيم رابطه بين سازمان و محيط را به درستي  تعريف کنيم نمي توانيم  در حوزه مديريت استراتژيک به موفقيت دست پيدا کنيم. گره‌زدن مسئوليت اجتماعي و روابط عمومي خلاقيت خوبي است. با اين وجود مسئوليت اجتماعي بايد در  رويکرد استراتژيک قرار داشته باشد. صنعتي موفق است که بداند در چه بستر و براي چه کساني قراراست توليد صنعتي داشته باشد.
معاون وزير صمت ادامه داد:روابط عمومي‌ها در موضوع توليد نقش مهمي دارند و مي توانند در بالا بردن کيفيت توليد نقش داشته باشند.در کنار مردمي سازي دولت بايد به توليد،توزيع و مصرف توجه کنيم.هنوز بسياري از شرکت ها و سازمان هاي ما به موضوع جامعه شناسي سازمان و دغدغه هاي مصرف کنندگان توجه نمي کنند و در اين زمينه داراي مشکل هستيم که اميدواريم در آينده اين مشکلات حل شود.
در اين همايش پيام رئيس انجمن بين المللي روابط عمومي خطاب به افراد حاضر در همايش قرائت شد و در پايان به شرکت ها و نهادهاي موفق در زمينه مسئوليت اجتماعي و از جمله رسانه مسئوليت اجتماعي تنديس مسئوليت اجتماعي اهداشد.
لازم به ذکر است که رسانه مسئوليت اجتماعي حامي همايش ها،مراسم ها و فعاليت هاي ترويجي در زمينه مسئوليت اجتماعي است و در همايش امروز نيز به عنوان حامي رسانه اي همايش نقش خود را ايفا کرد.