آغاز عملیات اجرایی 7/1 میلیارد دلار پروژه نفتی

گروه اقتصادی / پایتخت نفت ایران دیروز میزبان وزیر نفت بود. جواد اوجی برای آغاز عملیات اجرایی ۴ پروژه مهم و راهبردی صنعت نفت به خوزستان رفت؛ به استانی که نزدیک به ۷۵ درصد ظرفیت تولید نفت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و قرار است که طی این دولت نیز با اجرای طرح‌هایی مانند طرح توسعه میادین مشترکی مانند سهراب، یاران و آزادگان سهم آن بیشتر شود. از ۴ پروژه‌ای که قرارداد آن امضا و اجرای آن از روز گذشته آغاز شده، دو پروژه مربوط به ظرفیت‌سازی برای افزایش تولید نفت، یک پروژه برای توسعه و نگهداشت ظرفیت موجود و یک پروژه دیگر  برای تولید یک محصول راهبردی پتروشیمی به نام پروپیلن بود. به این ترتیب که عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران، طرح توسعه میدان مشترک بلال، طرح توسعه و نگهداشت تولید میدان نرگسی و طرح PDH پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، با دستور وزیر نفت آغاز شد، تا هم به ظرفیت تولید نفت کشور بیفزاید و هم به تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی کمک کند، البته در کنار بازگشت صنعت نفت به ریل توسعه، در سفر دیروز اوجی، یک افتتاح نیز رقم خورد و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، ۵۰۰ واحد مسکونی در مسجدسلیمان هم به بهره‌برداری رسید.
عدم توسعه سال‌های گذشته امنیت انرژی کشور را در تنگنا قرار داد
وزیر نفت در این آیین رسمی، با اشاره به ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی میان تولید و مصرف گاز در زمستان سال گذشته و نزدیک شدن تولید و مصرف سوخت استراتژیکی مانند بنزین به مشکلات ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواستیم منتظر نتیجه مذاکرات وین و برجام بمانیم بی‌شک تأمین امنیت انرژی زمستان پارسال و تابستان امسال دچار مشکل می‌شد، همین امروز هم مقدار تولید و مصرف بنزین نزدیک به‌هم است و از همه مدیران وزارت نفت خواستیم که‌ پروژه‌های اولویت‌دار برای تأمین امنیت انرژی و تولید و صادرات را ارزیابی و اجرایی کنند. اوجی با تأکید بر اینکه اگر منتظر مذاکرات وین می‌ماندیم، مردم در زمستان پارسال و امسال نیز با قطعی گاز و برق روبه‌رو می‌شدند، تأکید کرد: دشمن بحث صادرات و درآمدهای ارزی ما را هدف قرار داده بود و خط مقدم جبهه این جنگ، صنعت نفت و گاز کشور بود که با همت کارکنان نفت و نیز حمایت نیروهای مسلح (سپاه و ارتش) در بخش تأمین امنیت دریایی، ما از ارسال محموله‌های خود مطمئن بودیم و به لطف پروردگار دشمنان شکست خوردند.
او با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن برای آسیب زدن به سرمایه اجتماعی گفت: دشمن حتی برای ایجاد نارضایتی دست به حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در آبان‌ماه پارسال زد. ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت را همزمان از برنامه خارج کردند. هدف دشمن این بود که مردم عصبانی شده و به خیابان بیایند، اما با ادامه نیافتن این اتفاق و جلوگیری از توقف سوخت‌رسانی به مردم، به لطف خدا و همت دستگاه‌های امنیتی و صبوری مردم دشمن ناامید شد. 


۱۴۰ پروژه اولویت دار صنعت نفت
آنطور که وزیر نفت می‌گوید، بعد از بررسی نیاز‌های توسعه‌ای صنعت نفت در این دولت مشخص شد که حدود ۱۴۰ پروژه این صنعت اولویت‌دار هستند و باید در اولین فرصت توسعه یابند، بدون آنکه منتظر برجام و مذاکرات وین بمانند‌.
وزیر نفت با اشاره به اینکه برای این ۱۴۰ پروژه تا ۸ سال آینده ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است تا کشور محتاج واردات فرآورده نشود، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، سرمایه‌گذاری فوق‌سنگین است، اما امروز هیچ پروژه‌ای مانند پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی سودآور نیست، آنها کم‌ریسک، پربازده و زودبازده هستند. با استناد به همین موضوع بدون انتظار برای برجام، به جای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها، از توان مالی آنها و هلدینگ‌های اقتصادی برای تکمیل و ساخت‌ پروژه‌های اولویت‌دار استفاده شد. اوجی با اعلام اینکه در یک سال اخیر نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهمنامه داخلی و خارجی امضا شده است، با تأکید بر افزایش اشتغالزایی با اجرای پروژه‌های گوناگون، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده بی‌شک این پروژه‌ها تا چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و اقتصاد کشور حرکت می‌کند، مردم هم این موضوع را در سفره خود احساس خواهند کرد.
«سهراب» در آستانه بهره برداری
در این مراسم که همزمان با هفته دولت برگزار شد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  از آغاز عملیات بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب در آینده‌ای نزدیک خبرداد. محسن خجسته‌مهر گفت: به‌زودی عملیات بهره‌برداری از این میدان مشترک در منطقه غرب کارون آغاز خواهد شد. او همچنین از بهره‌برداری پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در منطقه غرب کارون تا پایان امسال خبر داد و گفت: این پروژه که ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را به‌عنوان خوراک ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ جمع‌آوری می‌کند، تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل می‌رسد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به واگذاری مزایده جمع‌آوری گازهای مشعل منطقه مسجدسلیمان به سه پیمانکار داخلی به ارزش ۶۵ میلیون دلار گفت: جمع‌آوری گازهای همراه یکی از مأموریت‌های بسیار مهم شرکت ملی نفت است که همان‌طور که پیش از این به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار گازهای همراه ازسوی شرکت بیدبلند خلیج‌فارس جمع‌آوری شده بود  حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز همراه به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری می‌شود.
هدف‌گذاری ۱۴ میلیون تنی برای تولید پروپیلن
در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از اهمیت توسعه زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی سخن گفت و بیان کرد: در راستای تحقق این هدف ظرفیت تولید پروپیلن در افق ۱۴۱۲ به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید. مرتضی شاهمیرزایی اظهار کرد: از همه سرمایه‌گذاران برای کمک به توسعه صنعت ارزش‌آفرین و بدون ریسک پتروشیمی دعوت می‌کنم. به گفته شاهمیرزایی، سالانه بخشی از ارز کشور به دلیل واردات محصولات پتروشیمی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، از کشور خارج می‌شود که در میان محصولات وارداتی محصولات زنجیره پروپیلن اهمیت بیشتری دارند زیرا بیش از ۷۰ درصد محصولات وارداتی پتروشیمی را شامل می‌شود. با این حال مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ارز‌آوری قابل توجه صنعت پتروشیمی برای کشور عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود صادرات محصولات پتروشیمی امسال حدود ۱۸ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. گفتنی است، عملیات اجرایی آغاز شده در روز گذشته نیز در راستا با تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی و تولید پروپیلن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی بود.در برنامه راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در افق ۱۰ ساله صنعت پتروشیمی ۳۵ طرح تولیدکننده محصول پروپیلن با ظرفیت اسمی حدود ۱۳ میلیون تن در سال پیش‌بینی و تعریف شده است.

نگاه
جزئیات ۴ قرارداد اجرایی صنعت نفت
از ۴ قراردادی که روز گذشته عملیات اجرایی آنها آغاز شد، فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران ۱۰ ساله و طرف قرارداد آن شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا است، ارزش این طرح ۲۲۷ میلیون دلار است و قرار است در طول مدت قرارداد ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت اضافی از این میدان تولید شود. 
طرح توسعه میدان مشترک بِلال نیز با قراردادی به شرکت پتروپارس واگذار شده است، آغاز این پروژه با حفر چاه توصیفی - اکتشافی طرح توسعه میدان گازی بلال با ارزش ۲۸.۴ میلیون دلار خواهد بود اما اعتبار اجرای کل طرح توسعه میدان بلال ۵۰۰ میلیون دلار است.
طرح توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در قراردادی ۴۱ ماهه به شرکت دانا انرژی واگذار شده و در این طرح قرار است روزانه ۶ هزار بشکه نفت در روز تولید شود، اجرای این طرح در طی ۲ سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای دولت خواهد داشت. در طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول پروپان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ۶۰۰ هزار تن محصول با ارزش پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود، سرمایه‌گذاری انجام شده در اجرای این طرح ۹۵۰ میلیون دلار است.