سفر‌های استانی نشان افتخار دولت مردمی

از مهم‌ترین دستاورد‌های دولت سیزدهم، موضوع سفر‌های استانی است. اگر چه دولت‌های پیشین هم سفر‌های استانی را کمابیش در دستور کار داشته‌اند، اما جنس سفر‌های دولت سیزدهم از حیث شکل، محتوا، اهداف، برنامه‌ریزی، سرعت، دقت و ارتباط مستقیم با مردم با سفر‌های استانی پیشین به‌رغم شباهت‌هایی که با آن‌ها دارد تفاوت معناداری مشاهده می‌شود. در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام از جمله در نامه موسوم به عهدنامه مالک اشتر به موضوع ضرورت سرکشی و حضور زمامداران و کارگزاران نظام در بین مردم و شنیدن سخنان و انتظارات مردم و تلاش برای حل مشکلات مردم به عنوان شاخص مدیریت اسلامی و انقلابی پرداخته شده است. آن حضرت بار‌ها فرموده‌اند که رسیدگی به امور مهم، نباید حاکم را از رسیدگی به امور کوچک و جاری مردم بازدارد. امام علیه السلام تأکید می‌کنند که برای اینکه امور کشور به سامان برسد باید برای این امور، بازرس تعیین کرد و خود حاکم هم نظارت کند.
دیدار چهره به چهره و مستقیم شخص رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان با مردم، حضور در بین آنها، شنیدن مسائلی که مدیران محلی و پایین دست نسبت به آن منطقه و محل بیان می‌کنند و مشاهده و بررسی مسائل و مشکلات کشور از زاویه نگاه مردم، به مدیران عالی کشور و شخص رئیس‌جمهور کمک می‌کند که بتوانند مسائل را درست درک کرده و راه‌حل‌های درست هم برای آن در نظر بگیرند. این روند سبب خواهد شد که فرایند‌های حاکم بر سیستم اداری و سازمانی تأثیر جدی خود را بر حل مسائل کشور بگذارد. آثار، برکات، شور و نشاط میدانی سفر‌های استانی مؤید این معنا است که رئیس‌جمهور نمی‌تواند صرفاً با نشستن در محل کار خود بر اساس گزارش‌های رسیده برای امور کشور تصمیم‌گیری کند. تردیدی نیست که بخش عمده‌ای از ناامیدی مردم و بی اعتمادی نسبت به مسئولان حاصل دور شدن و فاصله گرفتن مسئولان از مردم و نشنیدن دغدغه‌ها و مشکلات آنان است. وقتی مردم مسئولان را از خود بدانند، به آن‌ها اعتماد می‌کنند و در سایه اعتماد مردم و مسئولان، مشکلات موجود حل می‌شود و چراغ امید در دل مردم روشن می‌شود. سفر‌های استانی رئیس‌جمهور موجب تقویت اعتماد مردم به حکومت شد، مردم امروز شاهد هستند که رئیس‌جمهور آن‌ها را در سختی‌ها تنها نمی‌گذارد و این رشد اعتماد به حل مشکلات کمک خواهد کرد.
دولت سیزدهم در کمتر از یک سال اخیر بر خودش سختگیری کرده و در سختی‌ها و مشکلات در کنار مردم بوده تا مشکل مردم را حل کند. دولت با روحیه مردمی و جهادی در قالب برنامه‌های مختلف از جمله سفر‌های استانی کنار مردم حضور داشته و در مسیر گره گشایی از مشکلات گام بر می‌دارد. دولت سیزدهم نشان داده که اهتمام ویژه‌ای به دقیق و سنجیده بودن مصوبات سفر‌های استانی دارد و با روحیه جهادی و انقلابی تلاش کرده این سفر‌ها با ویژگی‌های منحصر به فرد «بسیار کم هزینه»، «به دور از تشریفات و نمایشی بودن»، «رفتن به محل‌های پرمشکل هر استان»، «به دور از شعارزدگی»، «ارتباط مستقیم با خود مردم»، «سرعت سفر»، «با برنامه بودن»، «تلاش برای هماهنگی و به میدان آوردن نمایندگان مردم در هر استان» و... در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهداف هر سفر را به سرانجام برساند لذا بلافاصله بعد از شروع به کار دولت، سفر‌های استانی را آغاز کرد این در حالی است که دولت‌های گذشته بعضاً بعد از ۶ ماه از شروع دولت، سفر‌های استانی خود را آغاز کردند و پس از حداقل دو سال موفق به سفر به تمام استان‌ها شدند، اما دولت مردمی در کمتر از یک سال به تمام استان‌ها سفر کرده است.
تجربه دولت قبل نیز به عیان نشان داد که با حضور در تهران و از پشت میز و از طریق مانیتور، نمی‌توان تصمیم دقیقی برای رفع مشکلات و نیازمندی‌های مناطق مختلف اتخاذ کرد و ضرورت دارد مسئولین با حضور و بررسی‌های میدانی و در گفت‌وگوی رودررو با مردم و مسئولین محلی نسبت به رفع مشکل چاره اندیشی کنند. مدیری که به دنبال تصمیم‌گیری برای رفع یک مشکل است باید واقعیت‌های زندگی مردم و مشکلاتی را که با آن مواجه هستند نزدیک بررسی کرده باشد و بر اساس مزیت‌های هر منطقه و آمایش سرزمینی برای رفع مشکل تصمیم بگیرد. از ویژگی‌های بارز آیت‌الله رئیسی جدیت ایشان در پیگیری امور است لذا روند اجرای مصوبات به طور مستمر از طرف مسئولین به‌ویژه معاون اجرایی رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود. سفر‌های استانی دولت سیزدهم نشانگر تحرک و پویایی و دلسوزی مسئولان است که مصمم هستند نقش موثری در رفع مشکلات مردم داشته باشند و با تلاش مضاعف کمبود‌های گذشته را جبران کنند، اگر چه برخی افراد حقیقی و حقوقی با اهداف و انگیزه‌های متفاوت سعی در کم رنگ کردن آثار این سفر‌ها داشته و با ادعای کاذب و دروغین به دنبال ایجاد ناامیدی در بین مردم هستند، اما مردم در این مدت کوتاه اطمینان پیدا کرده‌اند که دولت، بدون شعار و با اقدام وعمل شبانه روزی در مسیر برطرف کردن مشکلات آنان گام بر می‌دارد.
فراموش نمی‌کنیم که آیت‌الله رئیسی پس از آنکه در ۱٤ مرداد پس از مراسم تحلیف و ادای سوگند، درحالی که هنوز کابینه‌اش را به مجلس معرفی نکرده بود گفت: «مردم می‌خواهند که با رفع تنگنا‌ها و معیشت؛ سفره آن‌ها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده ملت، برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت»؛ و اینکه کارنامه یک‌ساله ایشان مهر تأییدی بر اخلاص و صدق گفتار او است. رئیس‌جمهور نشان داد که اجرای عدالت نیازمند حضور میدانی است و در همین راستا هم سال اول دولت خود را به سفر‌های استانی اختصاص داده است. دولت سیزدهم از آغاز کار خود تاکنون تمامی استان‌ها را از نزدیک بازدید کرده و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفته است و با رصد دقیق مشکلات استان ها، بی وقفه سعی کرده تا در راستای ایجاد یک زندگی پر از نشاط برای مردم گام بردارند. دولت سیزدهم در بازه زمانی کمتر از یک سال ۳۱ سفر استانی و ۷ سفر موضوعی را انجام داده است و با تمام ظرفیت کارشناسی وارد کارزار شده است و شواهد و قرائن چنین بر می‌آید که دولت بر اجرایی شدن همه مصوبات و پیشگیری از ناامیدی و بی اعتمادی مردم اهتمام جدی دارد.