موسویان: همیشه گفته‌ام غرب عامل شکست برجام است

سید حسین موسویان، دیپلمات اسبق ایرانی و از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای دولت اصلاحات که هم اکنون ساکن امریکاست، جوابیه‌ای در خصوص یک خبر و تحلیل کوتاه که در روزنامه جوان منتشر شده بود، ارسال کرده است. آن خبر پیرامون عباراتی از سخنرانی موسویان در یک همایش در دوحه قطر بود. از آنجایی که حجم این جوابیه حدود سه برابر حجم خبر منتشر شده در جوان است و از آنجایی که صفحه روزنامه ظرفیت چاپ چنین حجمی را ندارد، بخش‌هایی از جوابیه ارسالی وی را برای انتشار برگزیده‌ایم. متن کامل جوابیه در سایت جوان آنلاین موجود است. طبعاً این جوابیه حسب احترام به نظر افراد و بر مبنای اصالت بخشی به تبادل آرا و ترویج مباحثات سیاسی – حتی از نوع مکتوبش- و دادن حق توضیح به افراد در مورد اخبار پیرامون خود منتشر می‌شود:
روزنامه محترم جوان درتاریخ اول شهریور ۱۴۰۱ طی مطالبی تحت عنوان «مدافع ایران یا وکیل اروپا»، درمورد سخنرانی اینجانب دراجلاس دوحه این چنین تحلیل نموده که ایران میخ برتابوت روابط با اروپا و غرب کوبیده و علاوه بر این مورد، عدم موفقیت درمذاکرات برجامی با امریکا و غرب را هم «متوجه موضع‌گیری رهبری» دانسته‌ام. اینجانب درکنفرانس دوحه و درتمام سخنرانی‌ها و مقالات و کتب منتشره خود درسال‌های گذشته این واقعیت را درگسترده‌ترین سطح ممکن برای افکارعمومی جهانی تشریح کرده‌ام که «امریکا و اروپا با سیاست‌های غلط میخ برتابوت روابط ایران با غرب کوبیده‌اند و غرب نیزعامل شکست برجام است».
درسخنرانی اخیر کنفرانس دوحه سه محور کلیدی را مطرح کردم: اول اینکه همه دولت‌های قبل از دولت آقای رئیسی تلاش کردند که بالانسی در روابط با بلوک شرق و غرب برقرارکنند و همه نیز شکست خوردند آن هم به خاطر: ۱- سیاست‌های خصمانه امریکا علیه ایران، ۲- خرابکاری‌های اسرائیل علیه ایران، ۳- فشار برخی ازکشور‌های عربی همسایه به امریکا برای تحریم وحتی حمله نظامی به ایران.
مقام معظم رهبری هم دست همه دولت‌های گذشته را برای تحقق بالانس در روابط ایران با بلوک غرب و شرق بازگذاشتند.


برای درک درست از نظرمقام معظم رهبری درمورد بی اعتمادی به غرب و چرخش به شرق، ۱۲ حقیقت از کارنامه سیاه غرب درروابط با ایران در دوران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ رابه شرح ذیل ارائه کردم: ۱. غرب با برنامه و توانمندی صلح آمیز هسته‌ای ایران دشمنی ورزیده، درحالی که چین و روسیه با ایران همکاری کرده‌اند؛ ۲. غرب تحریم‌های گسترده علیه ایران در زمینه تسلیحات متعارف و توان بازدارندگی دفاعی ایران اعمال کرده، درحالی که چین و روسیه درزمینه تسلیحات متعارف با ایران همکاری کرده‌اند؛ ۳. غرب و متحدان منطقه‌ای مستمراً دنبال تجزیه ایران هستند، در حالی که چین و روسیه با تجزیه ایران مخالف بوده‌اند؛ ۴. غرب اقیانوسی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال نموده، درحالی‌که چین و روسیه ایران را تحریم نکرده‌اند؛ ۵. غرب از حق وتو خود در شورای امنیت به نفع اسرائیل و علیه فلسطینی‌ها استفاده کرده درحالی‌که چین و روسیه در مواردی ازحق وتو خود به نفع ایران استفاده کرده‌اند؛ ۶. غرب با همکاری ضد انقلاب برانداز، شبکه تبلیغاتی وسیع علیه ایران راه انداخته و چین و روسیه چنین نکرده‌اند؛ ۷. غرب درمبارزه با تروریسم داعشی، منافقانه برخورد کرده درحالی‌که چین و روسیه به طور جدی عمل کرده‌اند. غرب برای ساقط کردن بشاراسد، با گروه‌های ترویستی همکاری کرد، از گروه تروریستی منافقین حمایت کرده و سردار سلیمانی پیشتاز مبارزه با تروریسم داعشی درمنطقه و جهان را به شهادت رسانده است؛ ۸. امریکا دنبال یکجانبه‌گرایی است، درحالی‌که چین و روسیه مثل ایران معتقد به چند‌جانبه‌گرایی هستند؛ ۹. امریکا و غرب استراتژی سلطه اسرائیل بر منطقه را دنبال می‌کنند، درحالی که چین و روسیه دنبال بالانس قدرت درمنطقه هستند؛ ۱۰. امریکا دنبال تغییر رژیم درایران بوده درحالی که چین وروسیه چنین سیاستی نداشته‌اند؛ ۱۱. غرب درمورد موضوعات حقوق بشر و دموکراسی استاندارد دوگانه دارد، به گونه‌ای که ازدیکتاتور‌هایی مثل شاه و مبارک حمایت کرده و به اسرائیل برای انجام هرجنایتی علیه فلسطینی‌ها چک سفید امضا داده است و ۱۲. غرب برای نابودی ارزش‌های اسلامی، برنامه تهاجم فرهنگی را دنبال کرده است.
درکنفرانس دوحه این چنین تصریح کردم که «باید واقع بینانه و منصفانه به موضع مقام رهبری ایران نگاه کرد. این درست است که ایشان به امریکا بی اعتماد بوده و همیشه هم اظهار کرده‌اند، اما واقعیت دیگر هم این است که در طول ۳۲ سال رهبری ایران، به همه دولت‌های قبل از دولت آقای رئیسی این شانس را دادند که حسن نیت امریکا را امتحان کنند.»
کسی که درکنفرانس‌های بین المللی چنین کارنامه سیاهی از امریکا و اروپا به افکارعمومی جهان عرضه می‌کند، «یک مدافع راستین ایران» است و نه یک «وکیل اروپا».