اعترافات سریالی به فروپاشی

گروه جهان/ پنج نفر از مقامات ارشد نظامی سه دهه اخیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه کمتر دیده‌شده  زنده ای که تمامی این افراد در آن حضور داشته باشند،، شکاف داخلی این رژیم را نگران‌کننده و به‌مراتب دغدغه‌ای بزرگ‌تر از تهدید هسته‌ای ایران دانستند. به گزارش تایمز اسرائیل، ایهود باراک، موشه یعلون، گابی اشکنازی، بنی‌ گانتس و گادی آیزنکوت که در اتفاقی نادر کنار هم در قاب تلویزیون شبکه 12 رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند، پس از پرداختن به دغدغه این رژیم درباره توافق هسته‌ای ایران، مشکل بزرگ این رژیم را در داخل و همچنین عدم توافق احزاب دانستند. موشه یعلون، در حالی که این شکاف داخلی را بزرگ‌ترین دغدغه حال حاضر این رژیم خواند، تأکید کرد: «شاید بتوان گفت در حال حاضر از تهدیدات خارجی چندان نگران نیستیم، اما تهدید داخلی غیرقابل انکار است.» آیزنکوت و باراک نیز با او موافق بودند، اما اشکنازی و بنی گانتس گرچه موافقت صریح خود را اعلام نکردند، اما نظری در خلاف آن نیز نگفتند.
آیزنکوت که به‌تازگی به دنیای سیاست بازگشته و به حزب گانتس پیوسته، تأکید کرد: «ترسناک‌ترین موضوع در نگاه به آینده اسرائیل، نبود انسجام اجتماعی است؛ چرا که به عقیده من مهم‌ترین عنصر برای حفاظت از امنیت ملی همین انسجام اجتماعی و ملی است.»
ایهود باراک نیز گفت: «فکر می‌کنم همه مقامات امنیتی حاضر، رؤسای موساد و شین بث با این عقیده همراه هستند. این یعنی همه کسانی که به نوعی با امنیت اسرائیل در ارتباط هستند این موضوع را درک کرده‌اند. بنابراین در حال حاضر دولت برای آینده اسرائیل با تهدیدی جدی‌تر از ایران، حزب‌الله یا حماس روبه‌رو است. خطر از دست رفتن انسجام داخلی و سوق یافتن به سمت تعصبات از یکسو و به مخاطره افتادن سرنوشت صهیونیسم از سوی دیگر تهدید داخلی پیش روی اسرائیل است.» با اینکه هر 5 میهمان این برنامه تلویزیونی در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو، پست‌هایی داشتند اما هیچ‌یک حاضر به انتخاب دوباره او در انتخابات نشدند. نکته جالب‌تر اینکه به رغم این موضعگیری آشکار در قبال بی‌بی، هر 5 نفر آنها از اظهارنظر در این باره طفره رفتند و برای موجه کردن سکوتشان درباره این مسأله، بحث درباره نتانیاهو را فراتر از محور برنامه خواندند. باراک نیز با کنایه‌ای در این باره گفت: «به نظرم در مصاحبه درباره بن گوریون، ما نباید درباره نتانیاهو صحبت کنیم، چرا که موضوع مصاحبه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»