برای هر دو سناریوی رفع یا ادامه تحریم آماده‌ایم

گروه اقتصادی/ سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه ۱۵۰۰ شرط دست و پاگیر برای اعطای مجوز به جوانان برداشته شد و در این مدت ۷۵ هزار فعال اقتصادی برخط مجوز دریافت کردند، گفت: در این مدت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی بیش از دو برابر شد و به ۵ میلیارد دلار رسید. به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی روز یکشنبه در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی‌، گفت: در دولت قبل بی‌انضباطی‌های نظام مالی و بودجه‌ای اثر خود را در اقتصاد بویژه سفره مردم وارد کرده بود. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت سیزدهم تدابیری برای ثبات اقتصادی و حل چالش‌های اقتصادی در بلندمدت اندیشید و رشد اقتصادی در سه ماهه نخست در دولت تصویب و این به اولین مصوبه اقتصادی تبدیل شد. در شرایطی که سایه تحریم‌ها همچنان روی کشور وجود دارد، توانستیم ۵.۶ درصد رشد افزوده نفت را به ۹.۸ درصد برسانیم و نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شد. وزیر اقتصاد با اشاره به ثبات‌بخشی به اقتصاد کلان گفت: با کنترل جدی ترازنامه شبکه بانکی که ماهانه رصد می‌شود، کنترل نقدینگی از ۴۰.۵ به ۳۷.۵ درصد در ابتدای دولت، شاهد کنترل نقدینگی ۳۵درصدی (به استثنای بانک مهر‌اقتصاد) از ابتدای تیرماه هستیم. وی افزود: همچنین در این مدت ۱۵۰۰ شرط دست و پاگیر برای اعطای مجوز از یک‌سال گذشته حذف و صدور مجوز تبدیل به روال عادی شد، به گونه‌ای که به موجب آن ۵۷ هزار فعال اقتصادی طی پنج ماه گذشته بدون مراجعه به نهادها مجوز دریافت کردند.
شفافیت قراردادهای مالی موجب می‌شود فولاد مبارکه‌ها تکرار نشود
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به اینکه آیا دولت برای بازگشت پول به شرکت‌ دولتی فولاد مبارکه وارد عمل شده و قصد شکایت از رانت‌خواران آن را دارد، گفت: ناکارآمدی مدیریتی در شرکت فولاد مبارکه باعث شد در دو ماه اول این دولت، وزیر صمت مدیرعامل را برکنار و تیم مدیریتی جدید را مستقر کند.
وی افزود: در بحث امور کیفری، دولت کاملاً اعتقاد دارد که با دقت بررسی شود و با همه آنانی که از جایگاه مدیریتی سوء‌استفاده کردند، با شدت برخورد شود و معتقد است گزارش تحقیق و تفحص مجلس با سرعت در دستور کار قوه قضائیه قرار گیرد.


دولت به اهداف خود در مردمی‌سازی یارانه دست یافت
وی به رشد ۵۷ درصدی خرید تضمینی گندم و افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج اشاره کرد و در ارتباط با مردمی‌سازی یارانه‌ها گفت: مردمی‌سازی یارانه‌ها که دولت اردیبهشت امسال آن را شروع کرد با اهدافی همراه بود که در همین چهار ماه ثمرات آن در گزارش رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شد. خاندوزی یادآور شد: براساس این گزارش در دو ماه نخست مردمی‌سازی یارانه‌ها نسبت به دو ماهه قبل از آن قاچاق روغن نباتی بیش از ۵۰ درصد در مرزهای کشور کاهش یافته است. به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی کشور برای ابر‌پروژه‌های نفتی شهید سلیمانی، جاسک، مکران و طرح انتقال آب از خلیج فارس اختصاص یافت. خاندوزی یادآور شد: در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب جینی به ۳۹ صدم کاهش یافت و امیدواریم کاهش بیشتر آن را در سال‌جاری شاهد باشیم. وی ادامه داد: نرخ بیکاری به ۹.۲ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافت و نرخ تورم سالانه منتهی به تیرماه امسال که ۴۰.۵ درصد بود، نسبت به سال قبل که ۴۴.۲ درصد بود، کاهش نشان می‌دهد که البته در یک بسته کوتاه‌مدت قرار است به سمت کاهش بیشتر نرخ تورم حرکت کنیم. ضمناً هر بخش گزارشی از اقدامات خود را در این زمینه ارائه دهد. 
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره شرایط واردات خودرو یادآور شد: دو محور در حوزه صنعت خودرو در وزارت صمت پیگیری می‌شود؛ محور نخست افزایش عرضه خودروی داخلی و البته اصلاح همزمان قیمت تمام‌ شده و افزایش کیفیت است که امیدواریم پایان سال گزارشی از اصلاحات صنعت خودروسازی اعلام شود. محور دوم هم که نقش اصلی ندارد واردات خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار و تشویق به واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه واقعاً امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. افزود: مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر هم رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، بصراحت می‌گویم که واقعاً کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی که رد کردیم، کنترل کنیم. 
وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیز اظهار کرد: در مورد سال آینده هم تا بودجه ۱۴۰۲ تدوین نشود و پیشنهادهای وزارت نفت نیاید و در مجلس بررسی نشود، نمی‌شود هیچ صحبتی کرد و امروز که با شما صحبت می‌کنم برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۲ در حوزه بنزین آماده نیست. 
وی افزود: سیاست دولت در هر دو شرایط تحریم و به نتیجه رسیدن برجام مشخص است و همه دستگاه‌های مهم در وزارت اقتصاد جلسات مهمی برگزار کردند تا در صورت رفع تحریم‌ها چه سیاست‌هایی باید اتخاذ کرد و دو سناریو در میز اقتصاد دولت مطرح است. 
وی افزود: ۴.۲ میلیون نفر نسبت به ارزیابی خانوار اعتراض کردند که عدد بزرگی نیست و درصد خطای بالایی محسوب نمی‌شد اما کاش همین قدر نارضایتی میان مردم ایجاد نمی‌شد. وزارت رفاه ۱.۷ میلیون اعتراض را وارد دانست و امکان دریافت یارانه برای این افراد باز شد و افرادی که وزارت رفاه اطلاعاتشان را دریافت نکرد مستحق دریافت آن نیستند.