بلیت اتوبوس اربعین 230 هزار تومان

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه در ایام اربعین پیش‌بینی ما جابه‌جایی ۵ میلیون زائر به کشور عراق است گفت: ترددهای زمینی صرفاً از مرزهای غربی بوده و محورهای مواصلاتی هم محدود هستند. لذا اگر نتوانیم مدیریت کنیم زائران به مشکل برمی‌خورند. وی افزود: در بخش ریلی با توجه به محدودیت ناوگان، قطارها صرفاً از مبادی تهران، مشهد، اهواز و خرمشهر به مرز شلمچه تردد دارند. 
همچنین سردار تقی مهری با اشاره به رفع مشکل زائران مشمول خدمت متولد سال ۸۳ اظهار کرد: این دسته از عزیزان در صورت نداشتن غیبت سربازی می‌توانند بدون نیاز به پرداخت وثیقه و با ثبت درخواست خود به صورت اینترنتی در این سفر معنوی شرکت کنند.
همچنین مشمولان متولد فروردین تا شهریورماه ۱۳۸۳ که در سال‌جاری وارد سن مشمولیت شده‌اند و بدون دریافت مجوز خروج از کشور از وظیفه عمومی، برای زیارت عتبات عالیات و حضور در پیاده روی اربعین حسینی به مرز کشور عراق مراجعه کرده‌اند، می‌توانند با ارائه شناسنامه خود مجوز خروج از کشور را از سامانه مرزی پلیس گذرنامه دریافت کنند.
​​​​​​​گروه اقتصادی/ در نشست خبری معاونان حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی که روز گذشته در این وزارتخانه برگزار شد، موضوعات مختلف مربوط به حمل و نقل کشور بویژه با توجه به آغاز سفرهای اربعین، مورد بحث قرار گرفت.


شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه در ایام اربعین پیش‌بینی ما جابه‌جایی ۵ میلیون زائر به کشور عراق است گفت: ترددهای زمینی صرفاً از مرزهای غربی بوده و محورهای مواصلاتی هم محدود هستند. لذا اگر نتوانیم مدیریت کنیم زائران به مشکل برمی‌خورند. وی افزود: در بخش ریلی با توجه به محدودیت ناوگان، قطارها صرفاً از مبادی تهران، مشهد، اهواز و خرمشهر به مرز شلمچه تردد دارند. حد فاصل ایستگاه راه آهن خرمشهر به شلمچه ریل باس رایگان به‌صورت ۲۴ ساعته اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کند. پیش‌بینی ما جابه‌جایی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر با قطار به عتبات است. قیمت بلیت قطارهای اربعین نیز همان نرخی است که در روزهای عادی برای این مسیرها تعیین شده است و افزایشی برای بلیت قطارهای اربعین نداریم. وی تأکید کرد: در حمل و نقل هوایی طی روزهای آتی ۱۲۰ پرواز به فرودگاه نجف انجام می‌شود که در بازه زمانی اربعین به ۱۶۰ پرواز در هفته افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی‌ها از جابه‌جایی حدود ۶۰ هزار نفر با هواپیما به عتبات است. این پروازها از ۱۷ فرودگاه به مقاصد نجف و بغداد انجام می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بنابراین بیشترین سهم جابه‌جایی مسافر به جاده می‌رسد که پیش‌بینی‌ها از ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر است. وی گفت: ۸ هزار اتوبوس در ایام اربعین به سفرهای جاده‌ای زائران عتبات اختصاص می‌یابد و اتوبوس‌ها از ۱۵ شهریور تردد می‌کنند. از آنجایی که تردد اتوبوس‌ها در ایام رفت و از ۲۵ شهریور در ایام برگشت به‌صورت یک سر خالی است تصمیم گرفته شد تا با ۷۵ درصد افزایش کرایه مسافر، اقدام به فروش بلیت کنند. این در حالی است که در سال ۹۸ افزایش کرایه اتوبوس‌های اربعین 100 درصد بود ولی امسال با همکاری صنف رانندگان ۲۵ درصد تخفیف دادیم. علیرغم آنکه شاهد افزایش قیمت روغن موتور و لاستیک و پرترافیک بودن مسیر هستیم. معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به قیمت ۶ میلیون تومانی بلیت پروازهای رفت و برگشت تهران- نجف اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال کرایه اتوبوس ویژه تهران- ایلام ۱۳۵ هزار تومان است که در ۷۵ درصد ضرب می‌شود. مرزهای تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، شلمچه و چزابه پذیرای زائران است. فروش چارتری بلیت هواپیما در ایام اربعین ممنوع بوده و تخلفات به تعزیرات گزارش می‌شود. همچنین دربستی گرفتن اتوبوس و کاپوتاژ کردن خودروهای حمل و نقل عمومی به عراق ممنوع است.  وی گفت: پیش بینی ما این است که ۳ میلیون نفر با حمل و نقل شخصی جابه‌جا شده و برای زائران خارجی مرز شلمچه در نظر گرفته شده است. به پاکستانی‌ها اجازه داده‌ایم تا با اتوبوس‌های خود به ایران بیایند اما از آنجایی که فرمان اتوبوس‌های پاکستانی سمت راست است وظیفه مدیریت ایمنی آنها به پلیس راهور واگذار شده است. به گفته معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در شهریورماه به حمل و نقل عمومی جاده‌ای دو برابر عملکرد مردادماه سوخت داده می‌شود ولی در مهرماه تصفیه خواهد شد.
 بهسازی جاده‌‌ها و پایانه‌‌های مرزی
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در نشست خبر روز گذشته گفت: امسال 1239 میلیارد تومان برای آماده‌سازی زیرساخت‌های سفر جاده‌ای اربعین تخصیص داده شد، بیش از 80 درصد کار بهسازی مسیرها و تکمیل زیرساخت‌ها انجام شده است و مابقی تا 10 روز پیش از شروع سفرهای اربعین به پایان می‌رسد. وی ادامه داد: سال گذشته‌ بیش از 50 درصد رشد ترانزیتی در کشور داشتیم و در 5 ماه نخست امسال حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم که این نشان می‌دهد ما به درستی از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنیم‌. وی گفت: در بحث جابه‌جایی بار داخلی، ما سال گذشته بیش از 515 میلیون تن جابه‌جایی بار توسط ناوگان جاده‌ای داشتیم، با همه سختی‌ها‌ رانندگان‌ ما و شرکت‌های حمل و نقل ما در کنار مردم بودند و هر جا نیاز به حضور این عزیزان بود تلاش کردند تا بارها روی زمین نماند. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در بحث جابه‌جایی مسافر هم 121 میلیون نفر جابه‌جایی مسافر داشتیم که خوشبختانه نسبت به شرایط کرونا بیش از 100 درصد افزایش داشتیم، با توجه به اینکه ما اربعین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش داریم و مأموریت بزرگ ما بحث اربعین است، بر اساس برآوردهای ستاد اربعین، نزدیک به 5 میلیون نفر ان‌شاءالله زائر اربعین خواهیم داشت‌. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: موضوع دیگر ما رسیدگی به پایانه‌های مرزی با عراق است که از جمله مهم‌ترین پایانه ما پایانه مهران است،‌ در حوزه ایجاد سایبان و بحث ایجاد مه‌پاش و افزایش سرویس‌های بهداشتی و آبسردکن‌ها و سیستم سرمایشی بخش قابل توجهی از کارها انجام شد‌ و تا 10 روز آینده به ثمر خواهد نشست، همچنین در مورد گذرگاه‌های شلمچه و چزابه افزایش تعداد گیت‌های عبوری مدنظر است که در مراحل نهایی است.
 نرخ جدید عوارض آزادراه‌ها
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل هم در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این‌‌که سال گذشته در بخش‌های ریلی،‌ جاده‌ای و آزادراهی فعالیت‌‌های خوبی صورت گرفت،‌ اظهار کرد: در بخش ریلی 142 کیلومتر ریل جدید ساخته شده و امیدواریم طی هفته‌های آینده بخش اول راه‌آهن زاهدان- چابهار (زاهدان- خاش) به طول 154 کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم. وی ادامه داد: در مدت یاد شده 129 کیلومتر آزادراه ساخته شده است. در بخش بزرگراهی حدود 500 کیلومتر در کشور ساخته شده است.  معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 220 هزار میلیارد تومان قرارداد جاری در بخش توسعه ریل، راه اصلی و آزادراه‌ها با پیمانکاران داریم، گفت: برای یک سال آینده می‌توان با اقدامات بودجه‌ای نه‌چندان با مبالغ بالا را به بهره‌برداری برسانیم. 5 پروژه 561 کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت داریم که پیشرفت فیزیکی آنها بالای 75 درصد است. خادمی افزود: این پروژه‌ها شامل راه‌آهن‌های میانه- تبریز، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل است که حدود 4400 میلیارد تومان برای بهره‌برداری این مسیرهای ریلی مورد نیاز است. وی بیان کرد: متوسط افزایش عوارض آزادراه‌ها را 28 درصد در نظر گرفته بودیم که به برخی نرخ‌ها اعتراض شد. در آینده نزدیک بررسی‌ها به پایان می‌رسد و نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌ها اعلام می‌شود. ضرر عدم افزایش نرخ عوارض متوجه توسعه زیرساخت‌های آزادراه‌ها می‌‌شود.