فاضل میبدی باید مناظره‌ها را دوباره ببیند!

محمدتقی فاضل میبدی، از استادان دانشگاه مفید قم طی یادداشتی در روزنامه سازندگی «حذف ارز ترجیحی» را از نمونه تصمیماتی در دولت رئیسی دانست که وضع معیشتی مردم را به هم زده است. جالب آنکه او در عین حال گفته که «اصل این مسئله و ارزیابی آن، کار اقتصاددان‌ها و متخصصان این حوزه است».
اما نکته اصلی آنکه میبدی در ادامه می‌نویسد: «آیا رئیسی به یک‌باره بعد از پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت به این نتیجه رسید که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به هر دلیلی- صحیح یا غلط- از عرصه اقتصاد کشور حذف کند و پیش از آن در این زمینه تصمیمی نداشت؟ آیا درست‌تر نبود که او در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری باصداقت به مردم می‌گفت که تصمیم به این جراحی اقتصادی دارد و این جراحی طبعاً هزینه‌هایی هم دارد و قطعاً این هزینه را مردم می‌پردازند؟! شاید رئیسی تصور می‌کرد اگر چنین مسئله‌ای را با مردم در میان بگذارد، بر میزان رأی او تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل از طرح آن امتناع کرد، اما آیا ابراهیم رئیسی با همین روال در دولت نیز تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی می‌کند؟»
انتظار آن بود یک روحانی و استاد دانشگاه مثل فاضل میبدی پیش از نوشتن یادداشت، یک جست‌وجوی ساده اینترنتی انجام می‌داد تا ببیند این ادعا که رئیسی در ایام انتخابات در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم چیزی نگفته، درست است یا خیر. ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در اولین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع اقتصاد برگزار شد، رئیسی در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «ارز تک‌نرخی باید در کشور باب شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی در قوه قضائیه پرونده‌های زیاد و مصیبت درست کرده است. ظاهراً کمک به سفره مردم درست است، ولی ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان رفت. باید به سمت ارز تک‌نرخی و ثبات در بازار برویم و مسئله ارز صادراتی را درست کنیم. در کشور اعلام شد که صادرکنندگان ارز را برنگرداندند، این را نمی‌شود با قوه قهریه حل کرد و باید پیگیری و با تهاتر دنبال کرد.» و این تنها یکی از موضع‌گیری‌های رئیسی در این زمینه است. در حالی که مسئولان و اعضای ستاد او هم این موضوع را بیان کرده بودند؛ بنابراین رئیسی با توجه به پرونده‌هایی که در موضوع رانت ارز ترجیحی، خود در مقام ریاست قوه قضائیه دیده، و با دلایلی دیگر صریح و علنی علیه ارز ترجیحی موضع گرفته و اینکه فاضل میبدی نوشته آیا درست‌تر نبود پیش از انتخابات به مردم بگوید، محلی از اعراب ندارد و ناشی از فراموشکاری و کم اطلاعی اوست.
روزنامه شرق که از منتقدان رئیسی و همفکر با فاضل میبدی است، ۹ تیر ماه امسال در ابتدای یک گزارش نوشت: «حذف ارز ترجیحی از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم و حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی مطرح شده و جزو برنامه‌های دولتمردان بود تا اینکه در زمستان سال گذشته و در روند بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ عزم دولت برای اجرای این برنامه جزم شد...» یعنی خود اصلاح‌طلبان هم اذعان دارند که رئیسی از پیش از انتخابات این برنامه را طرح کرده بود.


فاضل میبدی فرافکنی می‌کند. دولت رئیسی را زیر سؤال می‌برد که چرا از قبل نگفته تصمیم به حذف ارز ترجیحی دارد. در حالی که رئیسی تصمیمی را اجرایی کرد که دولت مورد حمایت امثال فاضل میبدی جرئت انجام آن را نداشتند، زیرا می‌ترسیدند از عهده اقناع عمومی برنیایند و باقی مانده محبوبیت‌شان هم بر باد رود. در واقع نقدی که فاضل میبدی کرده، متوجه دولت روحانی است.
مرور جملاتی از رئیسی در نشست خبری اخیرش با خبرنگاران جالب توجه است. او در بخشی از آن نشست گفت: «از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که همه در دولت مسئولیت‌پذیر باشند و تصمیمات لازم را به موقع بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی برای باز کردن گره‌هاست. اگر کار‌ها با روحیه مسئولیت‌پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکل ایجاد می‌شود. کسی نباید به این فکر کند که در این مسیر محبوبیت من چه می‌شود، آینده چه خواهد شد، چه خواهند گفت، اگر معلوم شود تصمیم، تصمیم صحیح و متقنی است، همه بدون استثنا باید برای اجرای آن تلاش کنند. برخی از تصمیمات اگر در گذشته گرفته می‌شد، مشکلات کنونی را نداشتیم.»