سرگذشت خواندنی

مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، خاطرات یگانه مادر شهید ژاپنی، کونیکو یامامورا (سبا بابایی) در محل همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.
کتاب مهاجر سرزمین آفتاب، نوشته مشترک حمید حسام و مسعود امیرخانی، شصتمین کتاب در حوزه ادبیات مقاومت است که از سوی مقام معظم رهبری تقریظ می‌شود.
متن تقریظ رهبر معظم انقلاب
متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم، سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جداً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر باایمان، باصداقت و باگذشت را مثل امروز که این کتاب را خوانده‌ام، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشانِ شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل‌حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد. اردیبهشت ۱۴۰۱ ـ ساخت فیلم براساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدنِ به خانواده اسلامی و مرد مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.


برکت تقریظ مقام معظم رهبری بر‌ادبیات مقاومت
نخستین سخنران مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» ایمان عطارزاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب بود. عطارزاده با اشاره به اینکه مراسم امروز، رونمایی از شصتمین تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب‌های حوزه ادبیات مقاومت است، گفت: «مجموع تقریظ‌ها بیش از این عدد است که هنوز به صورت رسمی اطلاع‌رسانی نشده‌اند.»
وی با بیان اینکه تا به حال ۱۳ مراسم رونمایی از تقریظ‌های مقام معظم رهبری برگزار شده است، ادامه داد: «جریان‌سازی‌های خوبی در خصوص ترویج کتاب‌های انقلاب دفاع مقدس شکل گرفته است و تولیدات مختلفی از قبیل فیلم، عکس، سریال، نمایشنامه، کتاب‌های صوتی، سرود و موارد دیگر داشته‌ایم که با استقبال خوبی در بین مخاطبان روبه‌رو شده است.»
رییس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی، به تأثیر تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر رونق ادبیات مقاومت اشاره کرد و گفت: «این استقبال نشان‌دهنده حرکت ارزشمندی است که در موضوع جمع‌آوری و ثبت چنین آثاری در جامعه شکل گرفته است و به برکت تقریظ‌های رهبری، کتاب‌های ادبیات جهاد و مقاومت برای نسل جوان شناخته شده‌اند و نویسندگان قابل توجهی در عرصه ادبیات پایداری نقش‌آفرینی کرده‌اند.»
سخنرانی مختارپور درباره جایگاه زن
علیرضا مختارپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی با اشاره به موضوع «حق کرامت الهی زن از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» گفت: «ایشان می‌فرمایند از نظر معنوی و معرفتی نه‌تن‌ها هیچ تفاوتی میان زن و مرد در کسب علوم بشری و معارف الهی وجود ندارد، بلکه در بسیاری از زمینه‌های معنوی، پیشگامی از آن بانوان است. اسلام به کرامت ذاتی زنان قائل است.»
مختارپور ادامه داد: «از نظر سیاسی و اجتماعی، زنان همچون مردان در تمامی حوزه‌های سیاسی و اجتماعی مسئولیت دارند و حق بیعت زنان به رسمیت شناخته می‌شود.»
وی در ادامه با بیان نقش زن از منظر اقتصادی و همچنین نقش خانوادگی، به انتقاد از نگاه فرهنگ غرب به زن و نقش او پرداخت و گفت: «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدگاه غرب درباره زن و حقوق و شأن او را در ۱۰ عنوان بیان کرده‌اند: موجود درجه دوم دانستن زن، هویت تبعی زن در خانواده، استفاده از زن برای امور مادی، استفاده از زن برای تبلیغ سبک غربی در مد و آرایش و مصرف، آزادی جنسی را به عنوان رکن تمدن دانستن و ظلم به زنان از این طریق، نگاه ابزاری به زن، خشونت نسبت به زنان از نظر جسمی و روحی، تجارت و قاچاق زنان، تحقیر زنان و عدم توانایی شعار‌های غربی در آزادی و احترام به حقوق زن.»
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به نامه خانم یامامورا به رهبر انقلاب در مرداد ۱۳۹۱ که در آن، این مادر شهید ژاپنی خود را قطره‌ای از دریای خروشان نهضت انقلاب اسلامی دانسته بود، گفت: «مروری بر زندگی پرفراز و نشیب مرحومه کونیکو یامامورا در طول حیات بیش از هشت دهه و حضور در صحنه‌ها و عرصه‌های متعدد معرفتی و مجاهدتی انسان‌دوستانه و حق‌طلبانه و دغدغه ترویج فرهنگ نورانی مکتب اسلام و تعالیم قرآن کریم و از جمله افتخار شهادت فرزند دلبندش در جبهه‌های حق در برابر باطل، این مادر شهید را به مقامی می‌رساند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نشان دادن ابعاد زندگی مجاهدانه این مهربانو و خانواده جلیل‌القدر او را آبروبخشی به خانواده اسلامی می‌دانند.»
تقدیر از حمید حسام
در مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» از حمید حسام، نویسنده این کتاب و چندین کتاب شاخص حوزه ادبیات دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد. حسام در سخنانی به این مناسبت گفت: «کتاب زندگی خانم بابایی، روایت شگفتی‌هاست. شگفتی‌هایی که دو ساحت دارد؛ جغرافیایی، یعنی هجرت از ژاپن به ایران و اعتقادی، گرایش از آیین بودا به مذهب اسلام و شیعه.»
وی ادامه داد: «سیر انفسی و چیزی که در درون او انجام شد و از کونیکو تبدیل به سبا شد، بسیار مهم بود که این موضوع با مصاحبت و همراهی با او نتیجه می‌داد که سرانجام منجر به رابطه مادر و فرزندی شد. خانم بابایی، سفیر و یک رسانه فرهنگی بود و پرداختن به چنین زندگی در ۲۰۰صفحه کتاب واقعاً سخت بود.»
جبلی: خانم بابایی یک اسوه واقعی بود
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در سخنانی کوتاه با تجلیل از شخصیت یگانه مادر شهید ژاپنی گفت: «سبا بابایی مادر شهید ژاپنی، برای ما یک اسوه است. او از جمله کسانی است که مورد انعام خدا قرار گرفته و اگر ما به این قله‌ها توجه نکنیم در وادی ذلالت سلبریتیزم خواهیم افتاد.»
وی خاطرنشان کرد: «خانم بابایی ثابت کرد یک جایی در مدیریت فرهنگی ما لنگیده که او تا به حال به یک سلبریتی بزرگ تبدیل نشده است.»