« ابتکار» تازه‌ترین تحولات مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند پاسکاری برجام میان تهران، بروکسل و واشنگتن

گروه بین الملل - در حالی که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که نسبت به احیای توافق هسته‌ای در چند روز آینده امیدوار است، ایالات متحده آمریکا روز گذشته اعلام کرد که پاسخ تهران غیر سازنده است.
«وِدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از ارسال پاسخ ایران به «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد که پاسخ تهران سازنده نبود. به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، پاتل با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: ما در حال مطالعه و بررسی نظرات ایران هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متاسفانه این پاسخ ایران سازنده نبود.
لازم به ذکر استا یران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.
در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.


واکنش ایران به ادعای آمریکا
در همین راستا، روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. کنعانی همچنین اظهار داشت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.
صحبت‌های کنعانی در حالی مطرح شده که روز پنجشنبه  حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیران امور خارجه ایران و امارات متحده عربی درخصوص مهمترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور و نیز آخرین تحولات مذاکره برای رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کردند و وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده است و همکارانم با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند.
از سوی دیگر مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین نیز در توییتی به واکنش مقام آمریکایی که مدعی شده بود پاسخ ایران به آن‌ها «سازنده» نبوده است، انتقاد کرد. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین روز جمعه در توییتی نوشت: ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال زمان آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرند. برای آمریکا «سازنده» به معنای پذیرش شرایط آمریکا است. (سازنده) برای ایران به معنای رسیدن به توافقی متعادل و ضمانت دار  است. اگر آمریکا تصمیم درست را بگیرد، توافق می‌تواند به سرعت به نتیجه برسد.
همچنین در حالی که برخی از رسانه های غربی مدعی شدند که مقامات اروپایی نیز در خصوص پاسخ ایران با ایالات متحده آمریکا هم نظر هستند، نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی آورده است: توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره ای کنگره (17 آبان)، بسیاری از دموکرات ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند. به همین دلیل باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.
4 شرط اصلی ایران
در همین رابطه، موضوع احیای برجام در حالی فعلاً به پاسخ‌های طرفین گره خورده است که رئیس جمهوری هفته گذشته در نشستی با اهالی مطبوعات با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات به دنبال تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و بسته شدن موضوع ادعاهای سیاسی است، تصریح کرد: بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد، توافق باید همراه با حل و فصل مسائل پادمانی و پایان این مسئله باشد. دولت مردمی نسبت به منافع ملت بزرگ ایران، در خنثی کردن و رفع تحریم‌ها نه کوتاه آمده و نه کوتاه می‌آید.
از سوی دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز چهارشنبه گذشته به صراحت اعلام کرد: آنچه ما نوشتیم قاطع است. ما قصد و تاکیدمان این است که اگر برای روز «باز اجرا» این سوالات بسته نشود، یعنی روز «باز اجرایی» وجود ندارد. رئیس سازمان انرژی اتمی پیرامون سوالات باقی‌مانده آژانس و اینکه این سوالات از نظر شما جدید و در قالب پادمان است یا ادامه مسائل PMD است؟ تصریح کرد: از نظر من، این‌ها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در PMD بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می‌کنند.