پس از آزادسازی سواحل با قدرت جلوی ساخت و سازهای نابجا ایستاده‌ایم

به گزارش کیهان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس‌سازمان محیط زیست دیروز در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران درخصوص مسائل محیط زیستی کشور پاسخ داد.
علی سلاجقه در ابتدای این نشست گفت: محیط زیست کشور امروز در حال سپری کردن روزگاری است که روزهای خوش و ناخوش را در کنار هم می‌بیند و امیدواریم با اتفاقاتی که می‌افتد و اقداماتی که انجام می‌شود، شرایط محیط زیست روزبه‌روز بهتر شود.
سلاجقه تاکید کرد: دولت سیزدهم دو میثاق داشته است. میثاق اول توسعه، فرع بر محیط زیست است که رئیس‌جمهوری نیز بر آن تاکید دارد و میثاق دوم این است که هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخواهد خورد.
افتتاح 125 پروژه محیط زیستی


در هفته محیط زیست و دولت
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در رابطه با مهم‌ترین مصادیق دستاوردهای دولت در حوزه محیط زیست اظهار داشت: به عنوان یک معلم محیط زیست اعتقاد دارم هم اکنون رویکردی محیط زیستی در دولت سیزدهم جریان دارد و دولت به خوبی به وظایفش عملکرد کرده است. در هفته محیط زیست 88 پروژه و در هفته دولت نیز 37 پروژه محیط زیستی افتتاح شد و این نشانگر آن است که به این سمت و سو رفتیم تا دستاوردهای خوبی برای کشور در عرصه محیط زیست به ارمغان بیاوریم.
رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: معتقدم بعد از اصل 50 قانون اساسی، اصلی‌ترین رهاوردی که می‌توان براساس آن در سازمان حفاظت محیط زیست حرکت کرد «سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» است. در این رابطه باید گفت متاسفانه در گذشته سازمان محیط زیست در این زمینه قصوراتی داشته است، این سیاست‌ها سال 94 ابلاغ شده است اما وقتی گزارش می‌گیریم متوجه می‌شویم اقدام خاصی در سال‌های اخیر در این زمینه انجام نشده است. در حال حاضر حکم دادیم تا مشاوری ویژه برای پیگیری این موضوع تعیین شود. همچنین هم اکنون در درون و بیرون سازمان، دستگاه‌ها را بسیج کرده‌ایم و حتی دستگاه‌های بیرون با معاونت‌های تخصصی سازمان محیط زیست نشست‌هایی داشته‌اند و ان‌شاءالله تا مهرماه خروجی اقدمات هر دستگاه براساس اصول 15 گانه سیاست‌های کلی منتشر خواهد شد.
آزاد‌سازی سواحل، تجهیز پاسگاه‌ها
و توجه به قوانین محیط زیست
سلاجقه در ادامه تشریح دستاوردهای دولت در زمینه محیط زیست بیان داشت: در بحث میدانی مصادیق دستاوردهای محیط زیستی قابل مشاهده هستند. با این حال از آزاد‌سازی سواحل می‌توان به عنوان دستاوردی بزرگ برای محیط زیست یاد کرد، در این رابطه باید جلوی کلنگ زدن‌های نابجا را می‌گرفتیم و از این به بعد نیز با قدرت جلوی آنها را خواهیم گرفت. در مورد دستاورد دیگر سازمان محیط زیست می‌توان به تجهیز پاسگاه‌ها اشاره کرد؛ اکنون تمام پاسگاه‌های کشور از انرژی پاک بهره‌مند هستند و سلول‌های خورشیدی در آنها تعبیه کردیم. همچنین هزار و 200 دستگاه موتورسیکلت در اختیار پاسگاه‌های ما قرار گرفته است و این نیز از دستاوردهای دیگر سازمان است.
وی در بیان دستاورد دیگر دولت در حوزه محیط زیست ادامه داد: در بحث قوانین باید گفت پیش‌درآمدهای قانون حفاظت و قانون ارزیابی انجام شده و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درحال انجام امور آن است و پس از آن این قوانین در اختیار کمیسیون‌های مجلس قرار خواهد گرفت؛ اگر این دو قانون اجرا شوند، ظرفیت‌های بزرگی در کشور ایجاد خواهد شد، ضمناً می‌توان قوانین اصلی محیط زیست را بعد از گذشت 50 سال بازنگری کرد که همگی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
رونمایی از کتاب راهبرد سازمان محیط زیست
طی دو هفته آتی
معاون رئیس‌جمهوری در مورد تشکیل شورای راهبردی در سازمان محیط زیست نیز گفت: برای اولین بار طی دو هفته آتی در شورای راهبردی از تمام مدیران اجرایی و دستگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی کشور کمک می‌گیریم و براین اساس تمامی معاونین در آن شورا گزارش خودشان را ارائه می‌دهند و نهایتاً طی یکی دو هفته آینده نیز کتاب راهبرد سازمان محیط زیست را رونمایی خواهیم کرد. در این کتاب مشخص شده است سازمان محیط زیست کشور در سه سال آینده چه اقداماتی در دستور کار دارد و شاخص‌های ارزیابی آن تشریح داده شده است.
سلاجقه افزود: در بحث مدیریت پسماند در کشور به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده‌ایم. همچنین در مدیریت گردوغبار و ریزگرد در کشور نیز اقدامات عملیاتی در خارج از کشور در حال انجام است و اکنون همکاران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، وزارت نیرو و وزارت نفت در هر شرایطی کار خود را انجام می‌‌دهند و سازمان محیط زیست نیز این اقدامات را پایش و نظارت می‌کند.
وی با انتقاد از اینکه سازمان محیط زیست گاهی باید پاسخگوی اعمال همه دستگاه‌های اجرایی کشور باشد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان آنتی‎‌ویروس دولت عمل می‌کند و هرجایی که ویروسی دولت را تهدید می‌کند، باید مقابل آن ایستاده و پاسخگو باشد، بدین منظور همه کارها را در تمامی دستگاه‌هایی که با محیط زیست مرتبط هستند، شفاف خواهیم کرد و سعی می‌شود به دستگاه‌های مختلف، وظایف محیط زیستی که دارند را یادآوری کنیم و آنها نیز موظفند به آن جامه عمل بپوشانند.
ماموریت مهم سازمان محیط زیست در ستاد اربعین
رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل ستاد اربعین در سازمان محیط زیست کشور برای اولین بار اظهارداشت: ممکن است بعضی افراد بگویند محیط زیست ارتباطی با اربعین ندارد، اما باید دانست که چندین میلیون زائری که از کشورمان به کربلا، نجف و سایر شهرها در ایام اربعین حسینی مشرف می‌شوند، حجم انبوهی پسماند تولید می‌کنند، حال آنکه این پسماندها باید ساماندهی شده و ضمناً آموزش‌های محیط زیستی به زوار محترم داده شود. شایسته نیست مراسم بین‌المللی که بازخورد جهانی دارد، تصاویر نامطلوب محیط زیستی از خود برجای گذارد. بنابراین ستاد اربعین شکل گرفته و چندین دستگاه مسئول جمع‌آوری پسماند در معابر عمومی و تردد زائران در داخل کشور هستند و شهرداری‌ها در مسیر مکلف شده‌اند و سازمان محیط زیست نیز عضو ستاد اربعین است. امید است سازمان محیط زیست عضو ستاد نوروزی نیز قرار بگیرد چرا که جای سازمان در این ستادها خالی است.