کربلا تا امروز میزبان 20 میلیون زائر از سراسر جهان

  سرویس خارجی-
منابع خبری در عراق گزارش داده‌اند تا کنون و حدود یک هفته مانده به اربعین حسینی‌(ع)، حدود 20 میلیون زائر در ایام اربعین از سراسر جهان وارد استان کربلا شده‌اند.
اربعین شهادت حضرت سید الشهداء امام حسین‌(ع) و یاران بزرگوار ایشان در صحرای کربلا امسال مصادف است با 26 شهریور (20 صفر 1444 هجری قمری) و زائرانی که در این چند روز از سرتاسر جهان پیاده‌روی را آغاز کرده‌اند در این روز برای حضور در مراسم اربعین حسینی‌(ع) وارد شهر کربلا در جنوب عراق می‌شوند تا باشکوه‌ترین و معنوی‌ترین و زیباترین مراسم‌ها و گردهمایی‌های آیینی را به رخ جهانیان بکشند.
مراسم اربعین حسینی‌(ع) امسال پس از 2 سال محدودیت با شور و حرارت دو چندان در حال برگزاری است و زائرانی که طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کووید-19 از این سفر معنوی بازمانده بودند خود را از مسیرها وکشورهای مختلف به عراق و عتبات عالیات می‌رسانند. چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، کانال تلگرامی صابرین نیوز به نقل از یک منبع آگاه در تولیت آستان مقدس حضرت امام حسین‌(ع) گزارش داد، شمار زائرانی که در ایام اربعین وارد استان کربلا شده‌اند تاکنون به حدود 20 میلیون نفر رسیده است.


مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه‌های تردد زائران ایرانیِ اربعین حسینی هستند و به دلیل حجم بسیار زیاد مسافران و کمبود زیرساخت‌های لازم در هر دو کشور هم اکنون مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به سمت عراق بسته شده و گذرنامه ویژه اربعین نیز صادر نمی‌شود. گفتنی است، پیش‌تر «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق از زائران ایرانی خواسته بود که سفر خود برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی مدیریت و مدت اقامتشان را در کربلا و نجف کوتاه کنند.
ورود زائران عربستانی
خبر دیگر از این مراسم پرشور که بی‌تردید بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان است، این‌که برای نخستین‌بار در طول تاریخ بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر»، موکب‌های حسینی زائران عربستانی و بحرینی، علی‌رغم فشارهای رژیم‎های آل‌سعود و آل خلیفه علیه شیعیان، از طریق این گذرگاه وارد خاک عراق شده‌اند. به گزارش فارس، لشکر رزمی «العباس» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «با افتخار تمام از نخستین موکب‌های حسینی که از گذرگاه مرزی عرعر وارد عراق شدند، استقبال کردیم. دو موکب برای شرکت در مراسم اربعین امام حسین‌(ع) از بحرین و عربستان از مرز‌ عربستان عبور کردند.»
کارشکنی‌های آل خلیفه
البته رژیم استبدادی آل خلیفه در بحرین از سفر محبان و شیعیان به عراق برای زیارت اربعین جلوگیری یا مانع‌تراشی می‌کند. جنبش حامیان جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین با صدور بیانیه‌ای ممانعت رژیم آل خلیفه از حضور زائران بحرینی در پیاده‌روی اربعین را محکوم کرد. این جنبش همچنین از اقدام هزاران زائر بحرینی که بی‌اعتنا به این محدودیت‌ها برای پیاده‌روی اربعین به عراق رفتند، تمجید کرده است. آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، در بخش دیگری از این بیانیه آمده است رژیم آل خلیفه مانند سایر رژیم‌های طاغوتی در طول تاریخ تلاش دارد تا مردم را از انجام شعائر دینی خود باز دارد؛ اما مردم بحرین هرگز از اعتقادات خود دست نخواهند کشید.
شایان ذکر است با نزدیک شدن به مراسم اربعین امام حسین‌(ع) و آمادگی هزاران شهروند بحرینی برای سفر به عتبات مقدسه در عراق و ایران، اداره امور گذرنامه‌ها و اقامت بحرین وابسته به وزارت داخلی این کشور، دستورالعمل پر کردن فرم «تقاضای مجوز سفر» را وضع کرده است. در این فرم آمده است که مسافر باید دلیل سفر خود را اعلام کند و شهروندان بحرینی می‌گویند که اتخاذ این تصمیم در این زمان و با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی‌(ع) و رفتن هزاران شهروند بحرینی به شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی، عمدی است.