جیره‌بندی و خاموشی سهم اروپایی‌ها از تحریم روسیه

  سرویس خارجی-

بحران انرژی در اروپا و نگرانی‌ها از وضعیت بی‌گازی در زمستان پیش رو همچنین ناتوانی دولت‌های اروپایی در حل و فصل این بحران و یافتن منابع جایگزین همچنان سوژه رسانه‌های غربی است. رسانه‌های غربی با انتقاد شدید از تحریم‌های ضد روسی عنوان می‌کنند که تاثیر تحریم‌ها بیشتر از روسیه مردم کشورهای اروپایی را گرفتار جیره‌بندی و خاموشی کرده است و حتی در برخی کشورها چوب نیز به کالای گران و نایاب تبدیل شده است. در گزارشی جدید تارنمای «یاهوفایننس» نیز نوشت: «کارشناسان زنگ هشدار را درباره کاهش عرضه انرژی در اروپا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به صدا در آورده‌اند.اتحادیه اروپا به تلاش‌های خود برای کاهش بحران انرژی  ادامه می‌دهد. مقامات اروپایی دور هم جمع شده‌اند تا بحران ناشی از کمبود انرژی به دلیل تحریم روسیه را رفع کنند.موضوع اصل این گردهمایی‌ها، تعیین سقف قیمتی برای واردات گاز از روسیه است.»
این گزارش می‌افزاید:« پیشنهاد دیگر تعیین مالیات برای شرکت‌های انرژی بوده است. اما طرف دیگر این قضیه موضوع تقاضای انرژی است و بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند داوطلبانه تقاضای خود را کاهش دهند. در آلمان، بناهای تاریخی عمومی در شب خاموش هستند.  دانمارک نیز گفته ساختمان‌های عمومی خود را در شب روشن نمی‌کند. آنها قوانینی را در مورد کافه‌ها و نوع دمایی که آنها باید در داخل کافه‌ها یا مغازه‌های خود داشته باشند، وضع کرده‌اند.اما اگر محدودیت‌ها رعایت نشود و بحران انرژی تحت کنترل در نیاید زمستان امسال با جیره‌بندی انرژی توام خواهم بود و حتی ممکن است این بحران به ناآرامی‌های اجتماعی منجر شود.»


«یاهوفاینانس» در ادامه نوشته: «اروپا در شرایط سختی بسر می‌برد. از یک سو می‌خواهد برای واردات گاز روسیه سقف قیمت تعیین کند و اگر این را کار را انجام دهد از سوی دیگر با تهدید مسکو مواجه است که گفته اگر این تصمیم گرفته شود روسیه نیز به هیچ از از کشورهای اروپایی گاز صادر نمی‌کند.یک وزیر اروپایی هشدار داده که راه‌حل ساده‌ای برای این مشکل بغرنج وجود ندارد. نیاز انرژی اروپا متفاوت است و راحت نمی‌توان این مشکل را حل کرد.»
بحران نان در آلمان
بحران انرژی در اروپا اکنون به لایه‌های حساس تری در زندگی مردم این قاره رسیده به طوری که آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا خود را با بحران در صنعت تولید و توزیع نان که مهم‌ترین وعده غذایی در این کشور به شمار می‌رود، مواجه می‌بیند. در همین راستا منابع خبری از احتمال تعطیلی هزاران نانوایی در آلمان به دلیل افزایش ۴ برابری قیمت برق و گاز خبر می‌دهند.تارنمای خبری آمریکایی
« بیزینس اینسایدر» در این باره گزارش داد: هزینه بالای برق در آلمان ناشی از بحران انرژی، باعث شد تا فروشگاه‌ها و مغازه‌های عرضه نان در آلمان با چراغ‌های خاموش به مشتریان نان بفروشند.
به گزارش ایرنا این رسانه آمریکایی نوشت:« در اعتراض به افزایش هزینه انرژی بخصوص برق، حدود ۸۰۰ نانوایی در شمال آلمان اقدام به فروش و عرضه نان به مشتریان با چراغ‌های خاموش کردند و مشتریان ناگزیر، نان و ساندویچ‌های خود را در محیطی تاریک صرف کردند.«بیزینس اینسایدر» می‌افزاید: «نانوایی‌ها  در آلمان که از اجاق‌های برقی برای پخت نان استفاده می‌کنند به شدت تحت فشار هزینه‌های بالای انرژی قرار گرفته‌اند، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته(اسفند1400) و درنتیجه تحریم غرب علیه مسکو، کاهش انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان ازطریق خط لوله «نورد استریم-۱»‌، باعث شده تا بخش‌های صنعتی و تجاری دراین کشور اقدام به کاهش مصرف انرژی کنند.»
بنابراین گزارش، انجمن صنفی نانوایان آلمان دراعتراض به افزایش بهای انرژی دراین کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: نانوایی‌ها به شدت تحت فشار هزینه‌های بالای انرژی قرار گرفته‌اند، چرا که اجاق‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده و یخچال‌ها، برق بسیار بالایی مصرف می‌کنند، امروز چراغ مغازه‌های  نانوایی خاموش شد و فردا باید منتظر خاموش شدن خود اجاق‌های نان پزی باشیم. خبرگزاری رویترز نیز با پرداختن به این خبر نوشت: نان با مصرف حدود ۵۶ کیلوگرم در هر خانوار در آلمان، غذای اصلی و شماره یک در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود، آلمان با تنوع ۳۰۰۰ هزار نوع نان دارای فرهنگ غنی این ماده غذایی دراروپا بوده و  این تجارت سالانه حدود ۱۵ میلیارد یورو گردش مالی دارد.رویترز افزود: علاوه‌بر افزایش بهای انرژی در آلمان، بهای مواد اولیه تهیه نان همچون آرد، شکر، کره و شیر نیز افزایش یافته که علاوه‌بر آن باید هزینه نیروی کار را برای تهیه نان در آلمان نیز باید به هزینه نانوایی‌ها و صنعت  تولید و توزیع نان در آلمان افزود.مالک نانوایی «هینز همرل»در شهر « مولهایم آن در رور» واقع در شرق آلمان که ۱۳ فروشگاه در این شهر دارد، به رویترز گفت که انتظار چهار برابر شدن قبض برق  سالانه خود را دارد که مبلغی حدود ۱.۲ میلیون یورو خواهد شد.
تهدید مشتریان نفت روسیه از سوی آمریکا
معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هم اعتراف کرده وضعیت صنعت نفت روسیه در حال حاضر، حتی بهتر از زمان قبل از آغاز حمله نظامی این کشور به اوکراین و متعاقب آن اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو است و این مسئله برای آمریکا و متحدانش غیرقابل قبول است. به گفته وی در تلاش برای مقابله با این وضعیت آمریکا قصد دارد فعالان بازار جهانی که نفت روسیه را با قیمتی بالاتر از قیمت تعیین شده در حال آماده ‌سازی خریداری کرده و اسناد جعلی در این رابطه ارائه کنند، را مجازات کند.   به گفته «آدووال آدیمو»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اجرای طرح تعیین قیمت نفت روسیه از تاریخ 5 دسامبر (14 آذر ماه) آغاز خواهد شد و یک ماه بعد، این اقدام برای سایر فرآورده‌های نفتی با منشاء روسی نیز اعمال می‌شود.
این وزارتخانه یادآور شده است: «در این رابطه، افراد و اشخاص حقوقی که خریدهای قابل توجهی نفت بیش از حد قیمت تعیین شده انجام دهند، ممکن است مشمول اقدامات مجازاتی با هدف اعمال تحریم شوند.». تلاش آمریکا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در حالی است ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق اعلام کرد که در صورت اعمال محدودیت بر قیمت انرژی صادراتی از فدراسیون روسیه، غرب با توقف کامل عرضه انرژی از سوی این کشور مواجه خواهد شد. پوتین همچنین یادآور شد که اتحادیه اروپا در موقعیتی نیست که شرایط خود را بر مسکو دیکته کند. به گفته وی، علاوه‌بر این، «نباید به قوانین واقع بینانه اقتصادی آسیبی رساند، چرا که در این عرصه همه چیز مانند یک بومرنگ به خود آنها باز خواهد گشت.»
صدراعظم آلمان هم در واکنش به تعیین سقف قیمت نفت روسیه گفت که اتحادیه اروپا قبل از اتمام گزینه‌های دیگر، سقفی برای قیمت گاز وارداتی تعیین نخواهد کرد زیرا برای این کار آمادگی ندارد. به گزارش ایرنا «اولاف شولتز » روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین که چارلز میشل رئیس‌اتحادیه اروپا نیز در آن حضور داشت، با بیان این که این اتحادیه هنوز برای تعیین سقف قیمت گاز وارداتی آماده نیست، اظهار داشت: «نباید گاری را جلوتر از اسب قرار داد. اصلاً برای این کار آماده نیستیم. ما در حال بحث در مورد سطوح مناسب هستیم. »وی اعلام کرد، یک هیئت متخصص عالی رتبه برای یافتن راه‌حلی به منظور افزایش قیمت انرژی تشکیل خواهد داد.شولتز هشدار داد که این کار آن‌طور که به نظر می‌رسد آسان نیست زیرا قیمت گاز «خارج از حوزه کنترل اتحادیه اروپا» است.
ماکرون: کالاهای فرانسوی بخرید
در خبری دیگر در بحبوحه بحران انرژی در غرب و افزایش تورم در کشورهای اروپایی رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از مردم کشورش خواست تا با خرید و مصرف محصولات فرانسوی از کشاورزی و صنایع غذایی کشورشان حمایت کنند. امانوئل ماکرون روز جمعه در اجلاس سالانه کشاورزان جوان که در منطقه «بُس» برگزار شد، «حاکمیت کشاورزی و غذایی» را «مادر نبردها» در مورد جنگ اوکراین، بحران تغییرات اقلیمی و بحران انرژی خواند و خطاب به مردم کشورش گفت: «ما در حال گذار از دور بسیار ویژه، جدی و دشواری هستیم که بسیج همه مردم را می‌طلبد... این حاکمیت کشاورزی و غذایی کاملا ضروری است و ما در (مشکلات ناشی از) جنگ قرار داریم و به همه هموطنانمان نیاز داریم تا بدانند که خرید و مصرف تولیدات فرانسوی، کلید حفظ این حاکمیت است.»
قفسه‌های خالی در انگلیس
«مدیرعامل فدراسیون غذا و نوشیدنی» انگلیس نیز با اشاره به احتمال ورشکستگی شرکت‌های کوچک در نتیجه بهای فزاینده انرژی در این کشور، نسبت به خالی شدن قفسه‌ فروشگاه‌ها در زمستان امسال هشدار داد. «کارن بتز» در نشستی با حضور نمایندگان کمیته استراتژی کسب و کار، انرژی و صنعتی مجلس عوام تصریح کرد که «زمستان امسال بسیار دشوار خواهد بود... صنعت ما در معرض یک طوفان بسیار قدرتمند قرار گرفته است. ما می‌دانیم که مسئولیت بزرگی داریم که قیمت‌ها را مقرون به صرفه نگه داریم، اما همه شرکت‌های تولیدی با افزایش تصاعدی هزینه مواد خام، انرژی، کار و حمل‌ونقل مواجه هستند....شرکت‌های تولیدی تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه‌ها صورت می‌دهند و در برخی موارد خطوط تولید جیره‌بندی خواهد شد و کسب‌وکارها ممکن است تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو ورشکسته شوند.