پادشاه اسلحه

زهره صفاری/ پسر ارشد ملکه الیزابت دوم پس از مرگ مادرش، به طور رسمی عنوان پادشاه چارلز سوم را در حالی از آن خود کرد که با داشتن 73 سال سن، بیش از هر شاهزاده دیگری در تاریخ بریتانیا برای دستیابی به این جایگاه انتظار کشیده است. به گزارش وال استریت ژورنال، پادشاه چارلز سوم که تا 10 روز آینده مراسم سوگواری ملکه الیزابت دوم را پیش رو خواهد داشت، با جانشینی مادرش پس از 50 سال، نه تنها بریتانیا بلکه نفر اول استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ملت‌های بسیاری در جزیره کاراییب همچون جاماییکا به شمار خواهد رفت. اما او در شرایطی عنوان شاهزاده ولز را به پسرش ویلیامز سپرد و همسرخودش کاملیا را نیز به خواست ملکه سابق(الیزابت) به عنوان ملکه همنشین معرفی کرد که به باور کارشناسان از این پس مأموریت دشواری را در کاخ باکینگهام برعهده خواهد داشت. چراکه جایگاه او در نظر عامه مردم بریتانیا و جهان به مراتب پایین‌تر از مادر یا حتی پسر بزرگش ویلیام است.
 10 دقیقه وعده خدمت
پادشاه چارلز سوم که دیروز رسماً پادشاه بریتانیا شد، در 10 دقیقه نخستین سخنرانی‌اش که در کلیسای  جامع سنت پل و در مراسم یادبود مادرش پخش می‌‌شد، به تقدیر از ملکه الیزابت دوم و وعده و تعهد خدمت به مردم پرداخت و پس از آن دیداری با لیز تراس، نخست وزیر تازه منصوب شده بریتانیا داشت. او قرار است در روزهای آینده به سایر ایالت‌های انگلیس –اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی- نیز سفر کند تا با مقامات رسمی این مناطق دیدار داشته باشد. به نوشته سی بی اس نیوز پرنس چارلز با حواشی مانند کمک به تروریسم و حتی جنجال‌های مرتبط با ازدواج‌هایش از محبوبیت چندان بالایی برخوردار نبود. به نوشته تایمز، در چند وقت اخیر کمک 1.2 میلیون دلاری برادران بن لادن به مؤسسه خیریه پرنس چارلز نیز جنجال بسیاری به پا کرد. گرچه خاندان سلطنتی هر گونه ارتباط شاهزاده با خانواده رئیس القاعده را رد کرد اما این توجیه  قابل قبول نبود و نه تنها بر حواشی اطراف او افزود که محبوبیت فرزند ارشد ملکه انگلیس را بیش از گذشته پایین آورد.
نگاه مبهم به خاورمیانه


آنچه در حال حاضر برگ برنده پادشاه چارلز سوم به شمار می‌‌رود، این است که با قدرت بیگانه نیست و در طول شاهزادگی بارها با مقامات ارشد کشورها دیدار داشته است. او این سال‌ها دست کم 20 بار به واشنگتن سفر و از زمان جیمی کارتر، با همه رؤسای جمهور امریکا ملاقات کرده است. براساس آخرین گزارش‌ها بسیاری از مقامات امریکایی مانند دونالد ترامپ و جو بایدن نیز از او تقدیر کرده‌اند. به نوشته الجزیره، سوابق کاری چارلز نشان می‌‌دهد که او بدون شک به عنوان پادشاه ارتباط نزدیکی با حاکمان کشورهای عرب 
خلیج فارس خواهد داشت. 
او یکی از مهم‌ترین مهره‌ها در ارتقای صادرات تسلیحات به خاورمیانه تا سقف 16.8 میلیارد دلار بوده و حتی در دوران خیزش بهار عربی در سال 2011 با مقامات 8  کشور خاورمیانه که قدرت و سلطه‌شان در خطر بود، دیدار داشت. 

بــــرش
سایه خرافه‌ها بر مرگ ملکه
در حالی که ملکه الیزابت دوم در هفتادمین سال حکمرانی‌اش بر بریتانیا که از نگاه شمار زیادی از مردم پرانتقاد بود، به دلیل مشکلات جسمانی در برابر دوربین‌ها به ندرت دیده می‌‌شد اما همچنان مرگ او برای بسیاری ناگهانی بود. شاید همین امر نیز سبب شد ساعاتی پس از اعلام خبر درگذشت ملکه، خبرگزاری‌های بریتانیایی برای تطهیر چهره او و اعلام تأثر بسیار مردم اقدام به انتشار حواشی خرافی کنند. مطلب دیلی میل درباره دیده شدن ابری در آسمان شبیه ملکه آن هم ساعاتی پس از مرگ ملکه یکی از همین اخبار بود. تصویر ابر منسوب به ملکه الیزابت نخستین بار در صفحه فیس‌بوک یک زن بریتانیایی منتشر شد و با تعابیر مختلف مورد استقبال هزاران کاربر قرار گرفت یا برخی خبرگزاری‌ها تصاویری از رنگین کمان‌های متعدد بر فراز کاخ باکینگهام و دیگر مناطق بریتانیا پس از مرگ ملکه پخش کردند و آن را با تعبیراتی مانند روح پرنس فیلیپ در انتظار اوست و... تفسیر کردند.