هزینه لوازم التحریر در آستانه ورود به سال تحصیلی چقدر است؟ کوله گرانی بر پشت دانش آموزان

گروه بازار سرمایه - این‌ روزها صحبت گران تمام شدن یک سال تحصیلی بر سر زبان‌ها افتاده است. البته در این میان بیشتر توجه بر سر گرانی لوازم‌التحریر بوده این در حالی است که هزینه ثبت‌نام مدرسه، لباس فرم، هزینه سرویس، کتب درسی و کمک درسی نیز از جمله چالش‌هایی است که خانواده‌ها با آن مواجه هستند.
زمان زیادی به بازگشایی مدارس نمانده و این روزها خانوارها فکرشان درگیر فراهم کردن لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندان‌شان است. رونق گرفتن بازار لوازم‌التحریر از اواسط شهریورماه و به تکاپو افتادن خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیل یک امر طبیعی بوده و همه ما این دوران را با شور و شوق وصف‌نشدنی پشت سر گذاشته‌ایم. اما برخلاف گذشته در سال‌های اخیر آمدن بوی ماه مهر برای بسیاری از خانوارها آنچنان خوشایند نیست.
تورم در سال‌های اخیر لذت خرید دفتر و کتاب، کیف و کفش را از دانش‌آموزان گرفته و حالا فرا رسیدن ماه مهر به کابوسی برای خانوارها تبدیل شده است. آنطور که گفته می‌شود پرکردن یک کوله پشتی حاوی حداقل چهار دفتر مشق ۵۰ برگ، یک دفتر نقاشی ۴۰ برگ، دو مداد مشکی و قرمز، مدادرنگی ۱۲ تایی، یک مداد نوکی، پاک کن، خودکار، غلط‌گیر و جامدادی حداقل ۲۰۷ هزار تومان و حداکثر حدود هشت میلیون تومان تمام می‌شود.
بر اساس گزارشی از ایسنا،در این میان گزارش‌های میدانی از خرده‌فروشی‌ها و همچنین بررسی فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد که قیمت یک بسته مداد مشکی ۱۲ تایی بسته به نوع و برند آن ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. محدوده قیمت مدادنوکی و برای کاربردهای غیرتخصصی و خودکار معمولی نیز به ترتیب ۱۲ تا ۷۰۰ هزار و پنج تا ۱۴۰ هزار تومان تومان است. همچنین قیمت هر بسته مداد رنگی ۱۲ تایی حدود ۲۲ تا ۱۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. البته مدادرنگی‌های با تنوع رنگ بیشتر قیمت بالایی دارد، به طوری که مدادرنگی ۱۰۸ رنگ از یک برند معروف خارجی در برخی فروشگاه‌های آنلاین حدود ۱۶ میلیون تومان قیمت دارد. البته در این فروشگاه‌ها ذکر شده که تعداد محدودی از این نوع مدادرنگی‌ها در انبار موجود است. غلط‌گیر هم ۱۱ تا ۴۵ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن حدود هفت تا ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته پاک‌کن‌های برقی هم در بازار هست که تا ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد. دفتر نقاشی ۴۰ برگ بسته به نوع و طرح آن بین ۱۴ تا ۷۰ و دفتر مشق ۵۰ برگ ۱۲ تا ۹۵ هزار تومان قیمت دارد. قیمت جامدادی هم از حدود ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا ۶۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد. در نهایت محصول اصلی دانش‌ آموزان و دانشجویان کیف کوله پشتی است که قیمت انواع ساده و معمولی آن برای سنین ابتدایی از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای بزرگسالان بسته تا نزدیک شش میلیون تومان هم قیمت دارد. بر این اساس پرکردن یک کوله پشتی با خرید کلاهای ارزان‌تر حاوی حداقل چهار دفتر مشق ۵۰ برگ، یک دفتر نقاشی ۴۰ برگ، دو مداد مشکی و قرمز، مدادرنگی ۱۲ تایی، یک مداد نوکی، پاک کن، خودکار، غلط‌گیر و جامدادی حداقل حدود ۲۰۷ هزار تومان هزینه خواهد داشت. اما حداکثر هزینه پر کردن یک کوله پشتی با اقلام یاد شده حدود هشت میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است.


هزینه مدارس غیرانتفاعی سرسام‌آور است
علاوه‌بر قیمت لوازم‌التحریر شهریه مدارس نیز خود به معضل جدی تبدیل شده است. بر اساس گزارشی از سایت دیده‌بان، اگر خانواده‌ای قصد دارد فرزند خود را به مدرسه غیردولتی بفرستند باید هزینه بیشتری را متحمل شوند. میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی بستگی به منطقه، ارائه خدمات و غیره دارد که شهریه مدارس غیرانتفاعی هر استان با هم متفاوت است. شهریه مدارس غیرانتفاعی، هزینه‌ای است که مدارس غیرانتفاعی معمولا از دانش‌آموزان برای هزینه‌های خود دریافت می‌کنند. امسال این رقم با افزایش ۳۵درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است که بر این اساس حداقل شهریه مدارس غیرانتفاعی سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ از سوی وزات آموزش و پرورش ۴ میلیون تومان و حداکثر ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
خانوارها رقم‌های درنظر گرفته‌شده برای مدارس غیرانتفاعی را نجومی می‌دانند. البته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در این‌باره گفته است: «شهریه نجومی نداریم. شهریه نجومی یعنی چه؟ بحثی نجومی است که فاصله‌اش خیلی زیاد باشد. اگر حقوق من به نسبت افراد دیگر در سازمان چندین برابر باشد، می‌گویند حقوق نجومی است. ولی برخی فاصله‌ها به خاطر مدارک تحصیلی، پست مدیریتی و سوابق کاری بین افراد است و این حالت عادی است. شهریه مدارس غیردولتی از ۴ میلیون تومان شروع شده و تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. البته این میزان برای شهریه ثابت و فوق برنامه درسی است.»
تحصیل رایگان حق دانش‌آموزان است
بعد از دو سال دوری از مدرسه و آموزش به صورت مجازی، مهر سال جاری دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند اما با یک بررسی ساده می‌توان دید که آماده کردن فرزندان‌مان برای رفتن به مدرسه آنچنان کار آسانی نیست و خانوارها باید نرخ‌های میلیونی برای سال تحصیلی جدید فرزندشان کنار بگذارند. این درحالی است که بسیاری معتقدند تحصیل و آموزش رایگان حق دانش‌آموزان بوده و پرداخت هزینه برای تحصیل معنایی ندارد اما با این وجود همچنان ماه مهر با گرانی در حال فرا رسیدن است.