ملکه‌گردانی تشریفاتی با فاصله از مردم!

یک تشییع نامردمی که بیشتر از بیم اعتراض‌های مردمی بدون حضور آنان برگزار می‌شود و گفته شده مردم بریتانیا از مراسم ملکه‌گردانی خسته شده‌اند.
به گزارش «جوان» ملکه انگلیس که طولانی‌ترین دوره ریاست را در خاندان سلطنتی در تاریخ انگلیس به نام خود ثبت کرد، این بار می‌خواهد رکورد طولانی‌ترین تشییع جنازه را نیز در کارنامه زندگی خود داشته باشد. الیزابت دوم که پنج‌شنبه گذشته در سن ۹۶ سالگی درگذشت، مراسم خاکسپاری و تدفین او هنوز به پایان نرسیده و قرار است دوشنبه آینده و پس از سپری شدن مدت ۱۰ روز از زمان مرگش به خاک سپرده شود. در این مدت نیز جنازه او در یکجا ساکن نبوده و در چند کشور دست به دست شده است تا برای آخرین بار با مستعمرات خود وداع کند. تشییع جنازه ملکه برای بار اول در اسکاتلند انجام شد و روز دوشنبه ملکه به سمت کلیسای جامع سنت جایلز در ادینبورگ برده شد و ۲۴ساعت برای ادای احترام مردم در آنجا قرار داشت. آخرین سفر ملکه در اسکاتلند شش ساعت طول کشید تا مردم بتوانند در مسیر ۳۰۰کیلومتری فرصت خداحافظی با ملکه خود را داشته باشند و به الیزابت دوم ادای احترام بکنند.
پس از گشت و گذار در اسکاتلند سرانجام تابوت ملکه روز سه‌شنبه به کاخ باکینگهام در لندن رسید تا مردم انگلیس هم برای آخرین بار با ملکه خود وداع کنند. روز چهارشنبه تابوت به کاخ وست مینستر در لندن منتقل و مراسم دعا در این محل برگزار شد، ملکه به مدت چهار روز در آنجا نگه داشته می‌شود و هر کس که بخواهد می‌تواند با او وداع کند. مراسم رسمی تشییع جنازه ملکه دوشنبه آینده در کلیسای وست مینستر برگزار می‌شود. ظهر آن روز دو دقیقه سکوت در سراسر کشور برقرار خواهد شد و قرار است روز خاکسپاری به یک مراسم ملی تبدیل شود و کارفرمایان آزاد هستند به کارکنان خود مرخصی بدهند. پس از آن راهپیمایی دیگری به سمت کلیسای سنت جورج در قلعه ویندسور برگزار می‌شود؛ جایی که برای آخرین بار مراسم خداحافظی با ملکه انجام می‌شود. ملکه الیزابت سپس در کلیسای یادبود پادشاه جورج ششم در این قلعه در کنار همسرش فیلیپ که در آوریل۲۰۲۱ درگذشت، به خاک سپرده خواهد شد.
جنازه ملکه نتوانست از همه مستعمرات بریتانیا دیدن کند، بنابراین بخشی از این مسئولیت را بر عهده پادشاه جدید گذاشته بودند تا جور مادرش را بکشد و به همین منظور چارلز سوم به ایرلند شمالی و ولز سفر کرده بود تا در مراسمی که برای ملکه برگزار شده بود، شرکت کند. تابوت‌گردانی ملکه در شهر‌ها و کشور‌های مختلف، سفر طولانی به آخرت را در ذهن تداعی می‌کند که دل کندن از دنیا چقدر سخت است.


تشریفات خاص برای حضور در مراسم نهایی
علاوه بر تشریفات گسترده‌ای که در ۱۰ روز انجام می‌شود در روز خاکسپاری هم برنامه‌های خاصی ترتیب داده شده است. ملکه که ۷۰ سال خود را مادر مردم انگلیس و دیگر مستعمرات می‌دانست، در مراسم خاکسپاری هیچ یک از فرزندان خود را در کنار خود نخواهد داشت چراکه مردم عادی حق حضور در مراسم را نخواهند داشت. بر اساس دستور کار وزارت خارجه انگلیس، تنها سران کشور‌ها و شریک زندگی‌شان مجوز حضور در این مراسم را خواهند داشت، حتی مشخص نیست که سران پیشین کشور‌ها هم حق حضور در این مراسم را دارند یا نه. در نامه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «به دلیل کمبود فضا در مراسم تدفین کشوری الیزابت دوم و رویداد‌های وابسته به آن، هیچ عضو دیگری از خانواده میهمان اصلی یا مقامات کشور متبوع وی اجازه حضور در مراسم را نخواهند داشت.»
تشریفات تشییع ملکه از بعد امنیتی هم چشمگیر است و هزاران افسر پلیس، در روز‌های اخیر وظیفه دارند امنیت مراسم تشییع و خاکسپاری را برقرار کنند. یک آلدوورث که تا سال۲۰۱۹ رهبری دایره «محافظت و آماده سازی» پلیس ضدتروریسم انگلیس را بر عهده داشت، در این باره گفته است که تأمین امنیت مراسم تشییع جنازه الیزابت با مرگ همسرش فیلیپ یا دایانا متفاوت است. او در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت گفت: «این احتمالاً بزرگ‌ترین عملیات پلیسی و حفاظتی است که بریتانیا تا به حال انجام داده است. چون فقط یک ماشین یا یک نفر کافی است تا کار اشتباهی انجام دهد و در آن صورت نه تنها یک رویداد قانونی مختل شده که مردم نیز مجروح و کشته می‌شوند.»
دغدغه مردم بریتانیا چیز دیگری است
اگرچه دولتمردان انگلیس قصد دارند سنت ادای احترام به ملکه را با چنین تشریفاتی به خوبی به جا آورند، اما مردم سایر سرزمین‌ها که عمری زیر سلطه انگلیس زندگی کرده‌اند، از این مراسم‌های پرزرق‌وبرق که میلیارد‌ها پوند را روی دوش مردم می‌گذارد، بیزارند؛ مراسمی پرهزینه مانند هفتادمین سالگرد تاج‌گذاری ملکه که خرداد ماه امسال برگزار شد. برخلاف رسانه‌ها و نهاد‌های حکومتی، دغدغه مردم، اما چیز دیگری است. یک شهروند انگلیسی در این باره گفت: «هزینه‌های زندگی وحشتناک است، مخصوصاً برای مردمی که شغل ندارند یا درآمد کمی دارند، اولویت‌های مردم حل بحران هزینه‌های زندگی است.» یک شهروند دیگر هم در این باره گفت: «ما چند مشکل توأمان داریم، مشکل هزینه‌های سرسام‌آور زندگی، مشکل بهداشت و درمان، کمبود مسکن، بیکاری، این‌ها مشکلات و اولویت‌های ماست نه چیز‌های دیگر.» انگلیسی‌ها از زمانی که کشورشان از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ خارج شد و پس از آن همه‌گیری ویروس کرونا و در ماه‌های اخیر شروع جنگ اوکراین، به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دارند و صرف هزینه‌های گزاف برای خاکسپاری ملکه و معطل کردن کشور به مدت طولانی به بهای ملکه‌گردانی را برنمی‌تابند. ساز جدایی‌طلبی از سوی مقامات و مردم مستعمرات پس از مرگ ملکه هم نشان می‌دهد این سرزمین‌ها نیز از ماندن زیر سلطه دولتمردان لندن به ستوه آمده‌اند.