هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان سفر به ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی درباره عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای گفت: ارتقای سطح عضویت ایران در سازمان شانگهای به عنوان عضو اصلی، حتما در ارتقای ارتباطات منطقه‌ای ما تاثیرگذار است و همزمان می‌تواند با تسهیل تبادل ظرفیت‌های متقابل، زمینه رشد و پیشرفت بیشتر را برای کل منطقه فراهم کند.
رئیسی درباره چشم‌انداز مذاکرات رفع تحریم‌ها با بیان اینکه هر توافقی بدون حل و فصل موضوعات پادمانی ادعایی بدون فایده است تصریح کرد: موضوع بحث و انتظار ما از مذاکرات وین رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این توافق آنکه به تعهد خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قریب به ۱۵ بار اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم صلح‌آمیز است.
وی افزود: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و این کشورهای اروپایی بودند که به تعهدات خود عمل نکردند. در وین مسئله رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و البته تاکید داشتیم که هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند؛ پس تضمین ضرورت دارد.


آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد گفت: اگر قرار باشد موضوعات ادعایی که ما معتقدیم سیاسی و بی‌اساس هستند، علیه جمهوری اسلامی باقی بمانند، توافق اثر و فایده‌ای ندارد. چون ممکن است طرف‌های توافق همان‌گونه که حین مذاکرات به شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کردند، با سوءاستفاده از نفوذ و ارتباطاتی که وجود دارد، دوباره مشکل ایجاد کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: پس موضوعات پادمانی باید حل و فصل و تمام شود و در رابطه با رفع پایدار و نه موقتی و مقطعی تحریم‌ها، تضمین اطمینان‌بخش داده شود. اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد. الان هم این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند، چون آنها بودند که نقض پیمان کردند. آنها از برجام خارج شدند و الان آنها باید تصمیم بگیرند که به تعهد خودشان پایبند باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعاتی مانع از انجام توافق نهایی بین ایران و آمریکاست؟ افزود: آنچه مانع می‌شود، تعهدی است که آمریکایی‌ها باید بدهند؛ ما موضع‌مان را اعلام کردیم. تیم مذاکره‌کننده‌ ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد و بارها اعلام کردیم که به یک توافق عادلانه و خوب پایبند خواهیم بود، لکن آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند. این مشکل در واقع مشکل آمریکایی‌ها است که باید تصمیم بگیرند چه می‌خواهند بکنند!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگرچه تحریم برای هر کشوری ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، لکن جمهوری اسلامی نشان داده که تحریم‌ها به هیچ وجه او را متوقف نکرده و نخواهد کرد تصریح کرد: ما روند رشد و پیشرفت کشور را پیش بردیم و بعد از این هم برنامه داریم که این روند را ادامه دهیم و به هیچ عنوان پیشرفت کشور را متوقف نخواهیم کرد، چون ملت ما ملت بااراده و قدرتمندی است و این توانایی را دارد که تهدید را به فرصت تبدیل کند. ما در عرصه‌های مختلفی این کار را انجام داده‌ایم. آیت‌الله رئیسی درباره اینکه ارائه چه نوع تضمین‌هایی از طرف غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای برای ایران قابل قبول است؟ افزود: تضمین‌هایی که غرب اعلام می‌کند باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد. شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده است و خودشان هم قبول دارند که نقض پیمان کردند. وقتی خودشان قبول کردند که نقض پیمان کردند، طبیعتا برای اینکه بتوانیم به توافق با آنها به نحوی اطمینان کنیم لازم است که تضمین‌های اطمینان‌بخشی ارائه کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید که انجام مذاکرات مستقیم و رودر رو با مقامات آمریکایی بتواند به نهایی شدن این توافق کمک کند؟ تصریح کرد: ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم. فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده و ثابت شده که آنها دنبال امتیازگیری‌های بیشتری هستند. ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم. چرا آمریکایی‌ها تعهدات خود در رابطه با این قرارداد را انجام نمی‌دهند؟ ملت ایران باید ببیند که آیا آنها در گفتار و عمل خود صادق هستند یا باز در میانه مذاکرات به دنبال افزایش و گسترش تحریم‌ها علیه ملت ایران می‌روند! آمریکایی‌ها باید حسن نیت خود را به ایران اثبات کنند.
دولت ترامپ و بایدن هیچ فرقی باهم ندارند
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در آستانه سفر به نیویورک و شرکت در هفتادوهفتمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا تأکید کرد هیچ تفاوتی بین دولت ترامپ و بایدن نیست و هیچ برنامه‌ای برای دیدار وی با رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
ایران با پیوستن به شانگهای در مقابل تحریم‌ها مصونیت می‌یابد استقبال کم‌نظیر از زائران اربعین حسینی در شهرهای مختلف کشور چای کمرنگ در قهوه‌خانه اصلاحات!(یادداشت روز) اخبار ویژه پشت پرده سفر نانسی پلوسی به ارمنستان در بحبوحه جنگ با جمهوری آذربایجان صدها هزار شرکت فعال اقتصادی فرار مالیاتی دارند آرزوی توفیق رهبر معظم انقلاب برای رئیس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک دختر شما همچون دختر خود من است؛دستور داده‌ام حادثه با دقت رسیدگی شود تا هیچ حقی ضایع نشود انفجار قیمت، مرگ شرکت‌ها، ترس از سقوط آلمان سال‌های سختی پیش رو دارد هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم عموزاد دومین طلای کشتی آزاد ایران را ضرب کرد نشانه‌های شیب تدریجی فروپاشی رژیم صهیونیستی روز به روز نمایان‌تر می‌شود وقوع زلزله شدید 7/6 ریشتری  ستارگان انقلابی آسمان شعر و ادب ایران با پیوستن به شانگهای در مقابل تحریم‌ها مصونیت می‌یابد ایران با پیوستن به شانگهای در مقابل تحریم‌ها مصونیت می‌یابد