آمریکا با ترامپ کجا می‌رود

آمریکا زمانی قدرت مسلط و غالب جهان بود اما اجلاس سران G20 در هامبورگ آلمان ثابت کرد که آمریکا امروز در جهان منزوی است.
نیویورک‌تایمز اضافه کرد: سالیان درازی بود که آمریکا همواره نیروی غالب و مسلط در جهان بود و دستور کار تمامی اجلاس سالانه سران بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان را همیشه آمریکا تعریف می‌کرد در حالی که نشست G20 هامبورگ ثابت کرد که دیگر آن دوران گذشته است.
ترامپ در دیدار با رهبران 19 کشور شرکت‌کننده این نشست خوب متوجه شد که آمریکا امروز در همه شئون جهانی از تجارت گرفته تا تغییرات آب و هوایی در جهان منزوی است.
مصداق این ادعا بیانیه G20 است که دیروز منتشر شد تا به روشنی مشخص شود که آمریکا چقدر در جهان تنها مانده است.به نظر رسید که ترامپ چندان هم از این انزوا بدش نیامد. از نظر او، مهم‌ترین رویداد نشست هامبورگ دیدار طولانی‌مدت ولادیمیر پوتین بود که ظاهرا هدفش ازسرگیری روابط دو کشور بوده است؛ روابطی که ترامپ مدتی در گذشته آرزوی آن را می‌کرد.این دیدار برای پوتین هم عاری از منفعت نبود چون او مدت‌ها بود که منتظر آن بود به‌عنوان یک شریک تجاری واشنگتن مورد عزت و احترام قرار گیرد.


رهبران پیشین آمریکا همواره قدرت خود را یک نیروی خیراندیش در جهان می‌دانستند و به این اصل اعتقاد صریح داشتند و همواره اهتمام‌شان بر این بود که با استفاده از ابزار بازارهای آزاد و همکاری‌های چندجانبه، فرصت پیشرفت و خوشبختی را برای همگان در جهان مهیا سازند در حالی که ترامپ این‌طور فکر نمی‌کند. او در این مدت کوتاهی که بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا نشسته، خود را رهبری ملی‌گرا، یکجانبه‌گرا و حامی تولید داخلی که فقط به فکر رونق اشتغال در داخل آمریکاست، عرضه کرده است.
اما وقوع یکسری رخدادهای جهانی و به‌خصوص همین اجلاس سران G20 به عیان ثابت کردند که امروز دیگر هیچ کشوری آنقدر بزرگ و صاحب قدرت نیست که خواست خود را بر دیگران تحمیل کند.
صدراعظم آلمان میزبان نشست G20 در نطق افتتاحیه اعلام کرد که میان آمریکا و سایر کشورهای این گروه اختلافاتی وجود دارد.
وی تاکید کرد: سازش فقط وقتی اتفاق خواهد افتاد که ما همه نقطه‌نظرات‌مان را با هم انطباق دهیم اما در عین حال بگوییم که با هم اختلاف‌نظر داریم.
مرکل در ادامه صحبت‌هایش به توافق همه کشورهای جهان با «توافق پاریس» و مخالفت آمریکا با آن اشاره کرد.
ترامپ در راه به کرسی نشاندن آرا و عقاید خود فقط متحدان آمریکا را با خود دشمن کرد گویی آمریکا یک جزیره و ملک طلق شخصی خود ترامپ است.
در نشست G20 ترامپ در هیچ مقوله‌ای به اندازه تجارت منزوی نشد.