جزئیات مواجهه مهسا امینی با پلیس امنیت اخلاقی

آرمان امروز: فرمانده انتظامي تهران بزرگ توضيحات جديدي درباره ماجراي مهسا اميني ارائه کرد و گفت: گشت ارشاد به 90 درصد کساني که ارشاد مي‌شوند فقط تذکر مي دهد، 9 درصد داخل ون تذکر گرفته و يک درصد هم به مقر منتقل مي‌شوند.
سردار حسين رحيمي فرمانده انتظامي تهران بزرگ در نشست خبري که به منظور تشريح حادثه تلخ فوت مهسا اميني برگزار شد، اظهار داشت: درگذشت دختر عزيز مهسا اميني را به خانواده ايشان و همه مردم تسليت عرض مي‌کنم. اين حادثه براي ما هم ناگوار بود و آرزو مي‌کنيم هيچ گاه شاهد چنين حوادثي نباشيم. در تهران روزانه 15 تا 17 هزار مراجعه کننده به مقرهاي پليس اعم از پليس آگاهي، کلانتري و ... داريم. گشت امنيت اجتماعي و اخلاقي کار ايجابي مي‌کند و حتي کساني هم که شئونات را رعايت نکنند خلاف مرتکب شده اند مثل خلاف رانندگي. تهمت‌هاي ناجوانمردانه اي به پليس زده شده و ما واگذار به زمان پل صراط مي‌کنيم مگر مي‌شود امنيت جامعه را تعطيل کرد؟90 درصد کساني که توسط گشت ارشاد، ارشاد مي‌شوند فقط به آنها تذکر داده مي‌شود ، 9 درصد داخل ون تذکر گرفته و يک درصد به مقر منتقل مي‌شوند. همچنين بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد افرادي که با گشت امنيت اخلاقي ارشاد مي شوند بيش از 81 درصد تخلف آنها تکرار نمي‌شود.
سردار رحيمي درباره مرحومه مهسا اميني گفت: ايشان همراه 3 خانم و دو آقا در پارک طالقاني در حال قدم زدن بوده که با گشت ما رو به مي شوند. حجاب خانم‌هاي ديگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم اميني مناسب نبود. فرمانده انتظامي تهران بزرگ تصريح کرد: پوشش و لباس خانم اميني با آنچه در تصوير کلاس آموزشي منتشر شده متفاوت بوده است. در زمان انتقال خانم اميني هيچ مشاجره و مقاومتي نبوده و حتي به گفته افراد ديگر داخل ون شوخي و مزاح توسط خانم اميني صورت گرفته است. به غير از خانم اميني 6 نفر ديگر هم داخل ون بوده‌اند و يکي از آنها نيروي پليس بوده است. هيچ قصوري از سوي پليس صورت نگرفته حتي يک تلنگر کوچک؛ همه حرفايي که در فضاي مجازي  درباره علت مرگ  منتشر شده، کذب محض است. همچنين خانم اميني بين 30 تا 38 دقيقه در مقر پليس حضور داشتند. با وجود مدارکي که دارم، درباره علت مرگ نمي‌توانم اظهار نظر کنم، چون تخصص بنده امنيت است نه موضوع پزشکي. مردم به شايعات توجه نکنند تا مرجع رسمي خبر را اعلام کند. نظر رسمي و علمي زمان مي‌برد بايد فرآيندها طي شود. باز هم تاکيد مي کنم که از سوي پليس هيچ قصوري نبوده است.
وي درباره صداي اظهارات پدر مهسا اميني گفت: مطمئنيد صداي پدر ايشان است. خانواده ايشان بسيار براي ما محترم است خداوند خانم اميني را رحمت کند ما هر کاري از دستمان بر مي‌آمد انجام داديم. رفتار خارج عرف و تعللي نبوده است حتي با بيمارستان خصوصي هماهنگ کرديم تا هر کاري شده براي احيا و نجات ايشان انجام شود. کليپ منتشر شده تقطيع شده نيست، فيلم نيم ساعت است و امکان انتشار کامل آن به دليل زمان طولاني نيست البته فيلم کامل را براي خانواده ايشان نشان داده‌ايم. بد از افتادن خانم اميني بر روي زمين کمتر از يک دقيقه پرستار و بهيار پليس مقيم مقر بالاي سرش حضور مي‌يابند. يک تيم اورژانس هم آنجا بوده که آنها هم براي کمک رساني حاضر مي‌شوند و تيم موتورآمبولانس را دعوت به همکاري مي‌کنند. يکبار خانم اميني در محل پليس احيا مي‌شود و دو بار در بيمارستان ولي متاسفانه جان باخت. وي با تأکيد بر اينکه در حفظ امنيت جامعه حتي يک دقيقه تعلل نمي‌کنيم، گفت: امنيت يک لحظه هم قابل تعطيل نيست و متاسفانه عليرغم اين موضوع  خيلي‌ها علامه اظهارنظر شده اند.


فرمانده انتظامي تهران بزرگ در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه داخل ون يا البسه پليس دوربين وجودداشته يا خير؟ گفت: خير البسه و ون دوربين نداشته ولي ما همه بررسي‌ها را از لحظه حضور گشت انجام داده‌ايم و همه شواهد و قرائن نشان مي‌دهد، قصور، تشر، حرکت يا رفتار نامناسب از سوي پليس نبوده است.
وي با اشاره به اينکه لباس خانم اميني لحظه دستگيري مناسب نبوده است، در پاسخ به پرسش ديگري از سوي يکي از خبرنگاران زن مبني بر اينکه ملاک پليس در مورد نحوه پوشش زنان چيست؟ گفت: شما  به عنوان خانم ملاک حجاب را بايد بدانيد. به هر حال پوشش با ساپورتي که همه بدن مشخص و پيدا است نامناسب براي اماکن عمومي است لذا پوشش چه براي زن چه مرد بايد مناسب قانون کشور باشد.
هر کشوري قانون خودش را دارد در فرانسه اگر زنان روسري داشته باشند فرد نمي‌تواند خدمات اجتماعي دريافت کند. هر کاري وظيفه ما بوده به سرعت و در کمترين زمان ممکن انجام شده است ما گفتيم حاذق‌ترين پزشکان بر بالين ايشان حاضر شوند و همه هزينه‌ها را مي‌پردازيم پزشکان سنگ تمام گذاشتند. سردار فرمانده کل انتظامي کشور طي تماس تلفني که از شلمچه داشتند دستور فرمودند اين خانم مثل دختر من بوده و موضوع به صورت دقيق و بدون هرگونه ملاحظه اي بررسي شود و  نيازهاي خانواده وي نيز به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد.