فتح باز می‌گردد

در حالی که گزارش‌ها حاکی است، حماس در فراخوانی، خواستار تشدید مقاومت فراگیر علیه شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی شده است و نشانه‌های اتحاد بین گروه‌های مختلف فلسطینی بیش از هر زمان آشکارا مشاهده می‌‌شود، کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در هراس از شکل‌گیری چنین اتحادی از بازگشت جنبش فتح به مبارزه مسلحانه خبر داد.

​​​​​​​لاله مهرزاد/ در حالی که گزارش‌ها حاکی است، حماس در فراخوانی، خواستار تشدید مقاومت فراگیر علیه شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی شده است و نشانه‌های اتحاد بین گروه‌های مختلف فلسطینی بیش از هر زمان آشکارا مشاهده می‌‌شود، کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در هراس از شکل‌گیری چنین اتحادی از بازگشت جنبش فتح به مبارزه مسلحانه خبر داد.
نشریه امریکایی الگماینر که در واقع نشریه لابی صهیونیستی در امریکا محسوب می‌‌شود در گزارشی با اشاره به عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی که هفته پیش به ایست بازرسی صهیونیست‌ها در کرانه غربی حمله کرد و یک نظامی صهیونیست را کشت و خود نیز به شهادت رسید، نوشت: «این جوان از اعضای تشکیلات خودگردان و همچنین جنبش فتح بود و همین نشان می‌‌دهد، جنبش فتح قصد تغییر سیاست‌های خود در قبال فلسطین را دارد. زیرا بعد از کشته شدن این جوان با انتشار ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود به ستایش از این جوان پرداخت و در متنی که روی این تصاویر قرائت می‌‌شد بر سه نکته تأکید کرد.» سه نکته‌ای که الگماینر به آنها اشاره کرده، عبارت بودند از: اعلام رسمی آغاز عملیات گردان‌های شهدای الاقصی، پذیرش مسئولیت این عملیات توسط جنبش فتح  و بال نظامی آن (گردان‌های شهدای الاقصی) و تأکید رهبری فتح بر اینکه راهی جز بازگشت به مبارزه مسلحانه نمانده است. الگماینر دیروز نیز در تحلیلی به همین مناسبت و ابراز نگرانی از طوفانی که می‌‌تواند در پی بازگشت فتح به مبارزه مسلحانه و اتحاد گروه‌های فلسطینی در راه باشد، خواهان گنجانده شدن نام این جنبش در فهرست گروه‌های تروریستی شد.


 این در حالی است که به گفته ناظران مسائل فلسطین، به نظر می‌‌رسد جنبش فتح که در سال‌های اخیر سیاست مدارا با تل‌آویو را در پیش گرفته بود، بعد از 
بی فایده بودن این سیاست و نه فقط تداوم که تشدید سیاست‌های آپارتایدی رژیم صهیونیستی، ادامه روند سابق را جایز ندانسته و حداقل قشر جوان این جنبش و تشکیلات خودگردان، با نگاه به تأثیر سیاست‌های مبارزاتی جنبش حماس و همچنین جهاد اسلامی فلسطین، با بازنگری در سیاست‌های خود به بازگشت به مبارزه مسلحانه می‌‌اندیشد. این بازنگری در حالی است که ماه پیش بعد از پیروزی جهاد اسلامی مقابل تل‌آویو در جریان حملات سه روزه اسرائیل به غزه و تلاش بی فایده آن برای سرکوب اعضای جهاد اسلامی در کرانه غربی، سران جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین در نشستی بر اتحاد گروه‌های فلسطینی مقابل صهیونیست‌ها تأکید کرده و رمز پیروزی مقابل تل آویو را همبستگی اعلام کرده بودند. در همین راستا این هفته نیز میدل ایست نیوز خبرداد قرار است بزودی دو هیأت بلندپایه از جنبش‌های فتح و حماس به الجزایر بروند تا با انجام گفت‌و‌گوهای آشتی ملی و رفع اختلافات موجود به اتحادی مقابل تل آویو دست یابند. این در شرایطی است که دیروز نیز سایت رسمی جنبش حماس خبر داد فوزی برهوم، سخنگوی این جنبش با صدور بیانیه‌ای خواهان مقاومت سراسری فلسطینیان علیه اشغالگران صهیونیست برای مبارزه با گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی شده است.