جشن پیروزی نظامیان عراق در موصل

صفحه 2   العبادی: جهان تصور نمی کرد با این سرعت بر داعش پیروز شویم
امانوئل ماکرون اولین مقام اروپایی بود که پیروزی عراق را تبریک گفت




حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در اولین سخنرانی خود در موصل پس از آزادسازی این شهر اعلام کرد: جهان تصور نمی کرد ما با این سرعت داعش را سرکوب کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، وی افزود: اکنون اولویت ما بازسازی عراق است. حیدر العبادی اعلام کرد، پیروزی های به دست آمده نتیجه جانفشانی مبارزان قهرمانی است که شجاعتشان چشم جهانیان را خیره کرده است.
تمجید ماکرون از تلاش نیروهای عراقی در مبارزه با داعش
 اولین مقام اروپایی که آزادی کامل موصل را به ارتش و مردم این کشور تبریک گفت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بود. وی از نیروهایی که شهر موصل را از کنترل داعش آزاد کردند، تمجید کرد. برش
تبریک شمخانی و سردار دهقان به شخصیت‌های عراقی بابت پیروزی موصل

نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به آیت‌الله العظمی سیستانی و حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، آزادسازی کامل شهر موصل را تبریک گفت و تأکید کرد: تحقق این فتح بزرگ با هدایت مرجعیت، تدبیر دولت و دلاورمردی ارتش و نیروهای مردمی عراق حاصل شده است.  به گزارش ایرنا، علی شمخانی با اشاره به اینکه تحقق این فتح بزرگ که متعلق به همه مردم عراق است با هدایت معنوی مرجعیت، تدبیر دولت و دلاورمردی و جانفشانی ارتش قهرمان عراق و نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) حاصل شده، تصریح کرد:  اکنون بار دیگر اثبات شد که استفاده از ظرفیت‌های بومی عراق، تجربه‌ای موفق و قابل اتکا برای مبارزه با تروریسم بوده و برخلاف خواست برخی قدرت‌ها و کشورهای منطقه که مایل به حضور بلندمدت تروریسم کنترل شده در عراق بودند، امروز ثمرات اتکا به توان و اراده ملی با آزادی موصل و بازگشت امنیت به این شهر کام مردم مظلوم این کشور را شیرین کرده است. وی، خطر استمرار تروریسم بدون جغرافیا و مرز را یادآور شد و افزود: در این شرایط بایستی مقابله فکری و فرهنگی با تروریسم بیش از مقابله امنیتی و نظامی مورد توجه قرار گیرد. سردار حسین دهقان، وزیر دفاع نیز در پیام‌های جداگانه‌ای به «هادی العامری» فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق و سرلشکر «عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحیالی» وزیر دفاع جمهوری عراق آزادسازی کامل شهر موصل را به ارتش و ملت عراق تبریک گفت.
وی در توئیتی نوشت: «موصل از دست داعش آزاد شد. تبریک و تکریم فرانسه به همه آنان، با همه سربازانمان که کمک کردند به این پیروزی.» در پی اعلام آزادی کامل موصل، پلیس فدرال عراق در بیانیه‌ای خبر داد، در جریان نبردهای آزادسازی محله قدیمی شهر موصل هزار تکفیری داعشی کشته و 65 خودرو نظامی و 20 دستگاه خودرو بمب‌گذاری‌شده منهدم شد. این بیانیه با توضیح اینکه در جریان این نبرد 24 دستگاه موتور سیکلت، 38 مهمانسرا، 5 برج مواصلاتی و 8 رشته تونل وابسته به گروه تروریستی تکفیری داعش منهدم شدند، خاطرنشان می‌کند: افزون بر آن 71 کمربند انتحاری و 310 بسته بمب و 181 موشک نیز خنثی شد.
در همین حال روزنامه «ساندی تایمز» چاپ لندن از شگرد عناصر گروه تروریستی داعش برای فرار از دست نیروهای عراقی در واپسین ساعت‌های عملیات آزادسازی موصل پرده برداشت. بنا بر این گزارش عناصر داعش برای فرار از دست نیروهای عراقی خود را منفجر کرده یا به رودخانه دجله می‌انداختند.
در حالی که پیشتر لیز گراند، هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در عراق اعلام کرده بود، بازسازی زیرساخت‌های شهر موصل بعد از پایان عملیات آزادسازی آن از گروه تروریستی داعش بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد، شبکه «المیادین» از تلاش‌های عربستان برای سوءاستفاده از این مسأله در جهت جلب حمایت عراق از مواضع ریاض علیه دوحه پرده برداشت و گزارش داد، جاسم البیاتی، از رهبران حزب دعوت اسلامی در عراق از اعمال فشارها بر دولت عراق خبر داد و گفت که ریاض می‌خواهد که بغداد در کنارش و مقابل دوحه قرار گیرد تا در مقابل عربستان نیز بازسازی مناطق آزادشده در موصل را برعهده گیرد.


/////////////////////////////////////////////////////////////   ص 20   العبادی در موصل پیروزی بر داعش را تبریک گفت
جشن پیروزی نظامیان عراق در موصل

پس از 8ماه جنگ نفسگیر ، عملیات پاکسازی داعش وارد  واپسین مرحله شد

گروه جهان/  نبرد آزادسازی موصل سرانجام پس از هشت ماه جنگ نفسگیر نیروهای عراقی با داعش دیروز به طور رسمی با پیروزی این نیروها بر این گروه تروریستی پایان یافت و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با ورود به شهر موصل پیروزی مردم عراق بر داعش را تبریک گفت.
به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی عراق (العراقیه)، حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای مسلح عراق بعد از ظهر دیروز به شهر موصل در 450 کیلومتری شمال بغداد رفت و در این شهر پیروزی بزرگ را به نیروهای مسلح عراق تبریک گفت. نیروهای عراقی طی 37 ماه گذشته گروه تروریستی داعش را که تا دروازه‌های بغداد نیز رسیده بود، در همه استان‌ها و از جمله نینوا شکست داده‌اند و تنها سه شهر تلعفر در غرب موصل، الحویجه در جنوب کرکوک و القائم در غرب استان الانبار هنوز در اختیار داعش است. نبرد در موصل که 8 ماه به طول انجامید، به عنوان سخت‌ترین نبرد تاریخ از زمان جنگ جهانی دوم به این سو عنوان شده‌است.
بسیاری از نظامیان عراقی که در میدان جنگ با وحشی‌ترین گروه تروریستی حال حاضر جهان حضور داشته و از نزدیک تحولات میدانی را رصد می‌کردند و می‌دانستند که جنگ عملاً پایان یافته و موصل به طور تمام و کمال آزاد شده است، دیروز یکشنبه با بالا بردن صدای موسیقی سیستم‌های ضبط و پخش تانک‌ها و خودروهای زرهی، در حاشیه رود دجله به رقص و پایکوبی و شادی پرداخته و این پیروزی را با در آغوش گرفتن و بوسیدن یکدیگر به هم تبریک می‌گفتند. آنها از مدت‌ها قبل منتظر چنین روزی بودند و این انتظار آنقدر طولانی شده بود که دیگر نمی‌توانستند منتظر قرائت بیانیه پیروزی بمانند. رسانه‌های صوتی و تصویری عراق هم در روزهای اخیر بویژه روزهای شنبه و یکشنبه بی‌وقفه سرودهای حماسی پخش می‌کردند تا مردم عراق بویژه اهالی موصل را از پایان یافتن کابوس داعش با خبر کنند و به آنها نوید دهند که دوران آوارگی و زندگی در کمپ‌ها به سر آمده و دیگر می‌توانند به خانه و کاشانه خود باز گردند اگرچه ویرانی‌ها درموصل بسیار گسترده است و در برخی از مناطق این شهر تقریباً هیچ ساختمان سالمی باقی نمانده است. سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است، برای بازسازی زیرساخت‌های اساسی موصل بیش از یک میلیارد دلار نیاز است. روز شنبه و در تازه‌ ترین نقشه منتشر شده از سوی عملیات مشترک عراق که وضعیت داعش را در موصل مشخص می‌کرد، به غیر از چند کوچه و خانه، اثری از داعش در موصل نبود. گزارش‌های روز شنبه منابع امنیتی عراق نیز حاکی از آن بود که نیروهای عراقی از دو محور شمالی و جنوبی در ساحل غربی دجله به هم رسیده‌اند و نیروهای پلیس موفق شدند، ابو حفصه السعودی یکی از فرماندهان ارشد داعش را هنگام فرار به سمت ساحل شرقی و عبور از دجله به هلاکت برسانند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سخنگوی ارتش عراق که روز شنبه در تلویزیون ملی کشورش صحبت می‌کرد، در گزارشی نوشت، خط دفاعی تروریست‌ها شکسته است و پاکسازی آخرین «مترها» از خاک موصل ادامه دارد و اعلام پیروزی نهایی بسیار نزدیک است. بنا بر گزارش رویترز، روز شنبه ده‌ها داعشی به دست نیروهای ارتش عراق به‌هلاکت رسیدند و برخی از تروریست‌ها نیز می‌کوشیدند با شنا کردن در رود دجله خود را به بخش شرقی شهر رسانده و از موصل فرار کنند. معدود داعشی‌هایی که در میدان جنگ مانده بودند نیز اکثراً تروریست‌های خارجی بودند که از کشورهای دیگر به عراق آمده و به این گروه تروریستی پیوسته بودند.
جنگی به دشواری جنگ جهانی دوم
به گزارش روزنامه رأی الیوم، برت مک‌گورک، فرستاده امریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز در جمع خبرنگاران در بغداد ضمن تأیید تلویحی پایان جنگ در موصل، به نیروهای عراقی که در آزادی موصل شرکت داشتند، تبریک گفت و افزود: جنگ موصل بویژه در بخش غربی آن از سخت‌ترین جنگ‌هایی بوده که از زمان جنگ جهانی دوم شاهد آن بودیم.
رابرت سوفجی، رئیس عملیات مشترک ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز گفت: اعلام پیروزی نهایی از سوی مقامات عراقی در موصل بسیار نزدیک است. من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که امروز یا فردا این اتفاق می‌افتد اما فکر می‌کنم بسیار زود این اتفاق خواهد افتاد.
وی گفت: تروریست‌هایی که در موصل باقی مانده‌اند تا پای جان مقاومت می‌کنند هرچند که ناامید هم هستند. برخی از آنها برای فرار تلاش می‌کنند. برخی از آنها ریش شان را زده و پوشش خود را تغییر می‌دهند. برخی تظاهر به مرگ کرده و بعد از آن، به محض نزدیک شدن نیروهای عراقی خود را منفجر می‌کنند. تروریست‌ها بمب‌های دست‌سازی را در تمامی مناطق کار گذاشته‌اند. نیروهای عراقی شایسته قدردانی هستند و باید به خود افتخار کنند.
8 ماه نفسگیر
عملیات آزادسازی استان نینوا از بامداد 17 اکتبر 2016 با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز شد و اول نوامبر نیز نیروهای عراق از سمت شرقی ساحل دجله وارد موصل شدند. در محور جنوبی موصل، نیروهای پلیس و واکنش سریع همزمان با لشکر نهم زرهی عراق پیشروی را از سمت «القیاره» در 60 کیلومتری جنوب موصل در بخش غربی رودخانه دجله آغاز کردند و شهر مهم «حمام العلیل» در 15 کیلومتری جنوب موصل را در پنجم نوامبر آزاد کرده و سپس خود را به بخش شرقی موصل در جنوب این شهر رساندند. نیروهای مسلح عراق در 24 ژانویه 2017 توانستند ساحل شرقی موصل را به طور کامل آزاد کنند، سپس نخست‌وزیر عراق در 19 فوریه دستور عملیات آزادسازی بخش غربی را صادر کرد. نیروهای پلیس و واکنش سریع در عملیاتی غافلگیرانه توانستند در 23 فوریه، فرودگاه مهم موصل و پایگاه نظامی «الغزلانی» را آزاد کرده و وارد نخستین محلات، شامل الجوسق و وادی الحجر در قسمت جنوبی بخش غربی موصل شوند. بعد از آن، نیروهای عراق در 16 ژوئن عملیات آزادی مهم‌ترین محله بخش غربی یعنی محله قدیمی شهر موصل که مسجد تاریخی «النوری» و مناره تاریخی «الحدباء» در آن واقع شده است را آغاز کردند. با توجه به بافت قدیمی این بخش از شهر و تنگ بودن کوچه‌ها و وجود تعداد زیادی از غیرنظامیان که گروه تروریستی داعش از آنها به‌عنوان سپر انسانی بهره برده بود، فرماندهی مشترک عملیات ناچار شد تغییراتی را در عملیات برای حفظ جان شهروندان انجام دهد.
نیروهای مسلح عراق سپس (17 ژوئن 2017) عملیات آزادسازی منطقه موصل قدیم را با دور زدن بخش قدیمی شهر و حرکت به سمت محلات شمالی شامل «حی 17التموز»، «الاقتصادیین» و «زنجیلی» و نیز محور جنوبی شامل باب الطوب، باب جدید و باب البیض آغاز کردند و عناصر باقی مانده داعش در بخش قدیمی شهر را در یک فضای سه کیلومتر مربعی محاصره کردند. در روزهای اخیر نیز بالاخره بخش قدیمی و در نتیجه کل شهر موصل آزاد شد و به این ترتیب مهم‌ترین پایگاه داعش از این گروه تروریستی بازپس گرفته شد.
با پایان یافتن جنگ میدانی با داعش در موصل، اکنون کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی برای شناسایی عوامل داعشی همکاری گسترده‌ای را با دستگاه‌های امنیتی عراق آغاز کرده‌اند. این کاربران عراقی که اغلب آنها از اهالی بومی مناطق آزاد شده از تصرف داعش هستند، با توجه به آشنایی چهره به چهره با عناصر تروریستی داعش، با انتشار تصاویر آنها در شبکه‌های اجتماعی در معرفی آنها به دستگاه‌های امنیتی، بیشترین اطلاعات را به این دستگاه‌ها می‌دهند.
این در حالی است که برخی از رسانه‌های بومی عراق در روزهای اخیر در خطوط مقدم با برخی از آوارگان در هنگام خروج از معابر امن نیروهای مسلح عراق، مصاحبه‌هایی کرده‌اند و بعد از پخش این گزارش‌ها از شبکه‌های تلویزیونی، تعدادی از عوامل داعش که در پوشش آواره در حال فرار بودند، توسط بومیان منطقه شناسایی شده‌اند.