توتال ستیزی دلواپسان

آرمان - فریبا نهاوندی: حدود یک هفته بعد از امضای قرارداد ایران با شرکت توتال برای توسعه یکی از فاز‌های پارس جنوبی واکنش‌ها به این قرارداد تاریخی که مسئولان دولتی آن را میوه برجام دانسته و مخالفان آن را با تعابیری مانند «توتالچای» توصیف می‌کنند، ادامه دارد. در این میان برخی رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص با تهیه گزارش‌ها و انتشار گفت‌و‌گو‌های جهت‌دار سعی دارند قرارداد با توتال را غیر قانونی، زیان‌بار و حتی خائنانه جلوه دهند. دلواپسان در حالی به توتال ستیزی مشغولند که در روز‌های اخیر بار‌ها مسئولان دولتی از معاون اول رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر نفت و معاونان او درباره جزئیات قرارداد با غول نفتی فرانسه توضیح داده‌اند. در این میان بسیاری از کارشناسان نیز قرارداد با توتال را گامی بلند برای توسعه صنعت نفت و گاز ایران توصیف کرده‌اند. روز گذشته و در حالی که توپخانه دلواپسان برای تخریب قرارداد با توتال دقیقه به دقیقه شلیک می‌شد، یک اقتصاددان و کارشناس ارشد پتروشیمی عنوان کرد: «توتال با ایجاد بیش از 100‌هزار فرصت شغلی، انتقال فناوری‌های جدید و ایجاد درآمد ارزی بالا برای کشور، مصداق عملی اقتصاد مقاومتی است.»
توتال، اسم رمز تازه تخریب
در چهار سال گذشته بار‌ها شاهد اقدامات تخریبی مخالفان دولت و رسانه‌های وابسته به آنها بوده‌ایم. دلواپسان موضوعات مختلفی را مورد توجه قرارداده‌اند و جالب اینجاست که در بسیاری موارد تخریب‌ها علیه اقداماتی انجام شده که خوشحالی مردم را به دنبال داشته است. در حوزه اقتصاد از خرید هواپیمای نو برای تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی گرفته تا اقدامات اصلاحی نظیر اصلاح وضعیت مسکن مهر و یارانه‌های نقدی مورد انتقاد دلواپسان بوده است. پیش‌بینی می‌شد بعد از 29 اردیبهشت زمانی که مردم بار دیگر به دکتر روحانی رأی دادند، دلواپسان اقدامات تخریبی را کنار بگذارند و به همکاری با دولت بشتابند، اما در عمل نه تنها این اتفاق نیفتاد که «آتش بس‌ها»ی ادعایی نیز عمر چند ساعته و شاید چند دقیقه‌ای داشت. در دوره تبلیغات انتخاباتی کلیپی از بیژن زنگنه پخش شد که در آن وزیر نفت عنوان می‌کند که خبرنگاری از او می‌پرسد چرا قرارداد‌های نفتی را امضا نکردید و او پاسخ داده است که شما تا همین چند روز پیش در رسانه خود عنوان می‌کردید چرا می‌خواهید امضا کنید و حالا می‌گویید چرا امضا نکردید؟! زنگنه عنوان می‌کند که به او پاسخ داده است به محض امضای قرارداد رسانه‌های دلواپس اولین رسانه‌هایی هستند که شروع به تخریب خواهند کرد. این اتفاق در یک هفته اخیر رخ داده است و به نظر می‌رسد آتش بسی برقرار نخواهد شد. روز گذشته رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص با درج تیتر‌هایی نظیر «جلو عمروعاص‌های نفتی خارجی ابوموسی اشعری‌ها را نفرستیم»، «جزئیات نقشه شوم توتال برای خیانت به ایران»، «امضای قرارداد توتال جشن و پایکوبی ندارد» و... تخریب‌ها علیه دولت را ادامه دادند. این در حالی است که روز شنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره قرارداد با توتال عنوان کرده بود: «یک سال و نیم روی این قراردادها کار انجام شد و هر کسی که حرفی برای گفتن داشت در جلسات مختلف برای حل مشکلات قراردادهای نفتی حضور پیدا کرد. در نهایت نیز پس از اصلاحات انجام شده این قرارداد در مجلس بررسی شد و در آن هیچ‌تعارضی با قانون وجود ندارد. نخستین قرارداد آن نیز منعقد شد. حال در این شرایط هنر ما این است که طی این قرادادها از تمام توان زیرساختی کشور استفاده کنیم.»
منفعت ایران از قرارداد با توتال


روز گذشته یک اقتصاددان درباره قرارداد با توتال عنوان کرد: این قرار داد به لحاظ بکار گیری نیروهای ایرانی و تجهیزات داخلی تحقق‌دهنده منویات رهبر معظم انقلاب برای ایجاد اشتغال و تولید ملی است. بهمن آرمان افزود: این قرار داد نفتی از نظرهای گوناگون نقطه عطفی در تاریخ نفتی کشورمان به حساب می‌آید.او با بیان اینکه 100‌هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در طول عملیات اجرایی قرار داد نفتی ایران و توتال برای جوانان کشور ایجاد خواهد شد، افزود: اگر تعداد افراد خانوار این 100‌هزار شاغل، چهار نفر محاسبه شود، بدین ترتیب400‌هزار ایرانی از مزیت‌های این قرار داد متاثر خواهند شد. این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به درآمد ارزی حاصل از این قرارداد، افزود: درآمد ارزی بالای قرار داد نفتی ایران و توتال، امکان ایجاد شغل‌های فراوان دیگری را فراهم می‌کند. آرمان، فاز 11 پارس جنوبی را به لحاظ نیازی که به فناوری‌های بزرگ دارد، بسیار پیچیده توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: درآمد ارزی این فاز هم بسیار بالا است. استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه در جهان امروز داشتن بازاری مطمئن برای فروش محصولات تولیدی مهم‌ترین نیاز هر کشوری است، گفت:امضای این قرارداد تضمین‌کننده بازاری پایدار برای فروش محصولات کشورمان حداقل به مدت بیست سال است که می‌تواند به 25 سال هم افزوده شود.اویکی از مزیت‌های کمتر گفته شده این قرارداد را امکان دستیابی متخصصان داخلی کشورمان به تکنولوژی ساخت سکوی دریایی بالای20هزارتن عنوان کرد که برای نخستین بار در خلیج فارس نصب خواهد شد. آرمان اضافه کرد: ایران تا کنون چنین تکنولوژی در اختیار نداشته و حداکثر توانایی ساخت سکو با تکنولوژی پنج هزارتن داشته که این قرار داد تکنولوژی که بیشتر در اختیار اروپایی‌ها بوده است را به کشورمان منتقل خواهد ساخت. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر ورود فناوری جدید برای نخستین بار به کشورمان در نتیجه امضای قرار داد با توتال خبر از شریک شدن یک شرکت ایرانی در کنسرسیوم توتال برای نخستین بار داد. آرمان با یادآوری اینکه کشور نروژ با آنکه مدت زمان زیادی نیست که به نفت دست یافته توانسته فناوری ساخت سکوی بالای 20 هزارتن را به دست آورد، عنوان داشت: کشورهای نفتی خاورمیانه هیچ‌کدام موفق به دستیابی به این فناوری نشده اند و اکنون این دستاورد بی نظیری برای کشورمان است که در دولت یازدهم محقق شده است.