همه در انتظار روشن شدن داستان مهسا

آرمان ملی-  حمید شجاعی: درگذشت مهسا امینی و حواشی پیرامون آن با گذشت سه هفته همچنان یکی از مهم‌ترین خبرها در فضای رسانه‌ای است و از واکنش مقامات رسمی گرفته تا نمایندگان، چهره‌های سیاسی و کارشناسان مختلف اظهارات مختلفی را در این خصوص شاهد بوده و هستیم. چه اینکه روسای قوا نیز بارها بر لزوم پیگیری درست و دقیق این مساله و روشن شدن ابعاد و زوایای درگذشت آن مرحومه تاکید داشته‌اند. هر چند از زمان وقوع این اتفاق تاکنون گمانه‌زنی‌های متعدد و متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه در خصوص نحوه و چگونگی درگذشت مهسا امینی مطرح شده است، اما همه مقامات رسمی هر نوع اظهارنظر قطعی را منوط به اظهار نظر پزشکی قانون کرده‌اند و لذا تا زمانی که این گزارش منتشر نشود هر نوع اظهار نظری صرفا گمانه‌زنی است و نمی‌توان به آن قطعیت داد. در همین خصوص علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور گفته «گزارش کمیسیون در خصوص حادثه درگذشت خانم امینی هنوز نهایی نشده است. در کمیته‌ای که تشکیل شد کارشناسان حقوقی و پزشکان نیز عضویت دارند و تلاش بر این است که بررسی جامع و کاملی صورت گیرد، در حال حاضر ما منتظر اعلام نظر رسمی پزشکی قانونی هستیم.» این در حالی است که بسیاری اساسا نسبت به نوع برخورد گشت ارشاد که باعث به‌وجود آمدن چنین شرایطی شده مطالب و بعضا انتقاداتی را مطرح می‌کنند و بر لزوم برخورد صحیح تاکید دارند. چنانکه طی روزهای اخیر وکیل خانواده امینی مطالبی مطرح کرده که واکنش‌هایی را به‌همراه داشته است. حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور طی روزهای گذشته با اشاره به این مساله گفته است: «وکیل خانواده امینی حرف‌های بدون مدرک مطرح می‌کند و پیش از آنکه نظر پزشکی قانونی اعلام شود، می‌گوید نظر آنها را قبول ندارد، این چه حقوقدانی است که پیش از اعلام نظر مرجع قانونی، آن را قبول ندارد و خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شده است. به عبارتی از فردا هر کسی دچار حادثه‌ای شود، خواهان تشکیل چنین کمیته‌ای می‌شود.» با این حال آنچه که مسلم است پیگیری پرونده علت درگذشت مهسا امینی چیزی است که همه بر آن متفق‌القول هستند. در همین راستا نیز روز گذشته آیت‌ا... مکارم شیرازی در دیدار با سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به این مساله بیان کرد: «لازم بود نیروی انتظامی و دیگر نهادهای ذی‌ربط گزارش جدی و فوری از تحقیقات خود ارائه می‌دادند تا جلوی این بهانه‌ها گرفته شود.» بر این اساس پس از درگذشت مهسا امینی قرار شد طی مهلتی سه هفته‌ای پزشکی قانونی علت درگذشت وی را طی گزارشی بیان و منتشر کند.    مجلس در انتظار گزارش پزشکی قانونی
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، اظهار داشت: هنوز گزارش کتبی و رسمی پزشکی قانونی در خصوص پرونده فوت مهسا امینی به دست مجلس نرسیده است.  محمد صالح جوکار در خصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده فوت مهسا امینی در مجلس، بیان کرد: همان طوری که قبلا نیز گفته شد تاکنون کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها باتوجه به ماموریتی که رئیس مجلس برای روشن شدن دقیق ابعاد این پرونده داد، چندین جلسه با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی ربط برگزار کرده و گزارش‌های اولیه اخذ شد. از خانواده امینی نیز برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت شده بود اما آنها نپذیرفتند که در جلسات حضور یابند. وی تصریح کرد: اما ما در انتظار گزارش رسمی و کتبی پزشکی قانونی در خصوص این پرونده هستیم تا جمع‌بندی نهایی در کمیسیون صورت گرفته و جهت قرائت گزارش نهایی به صحن مجلس ارجاع شود. تا این لحظه این گزارش به دست مجلس نرسیده است. 
  بیانیه پزشکی‌ قانونی 
پزشکی قانونی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایش‌های آسیب‌شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.ش در این بیانیه آمده است: شرح مختصری از گزارش علت فوت مرحومه مهسا امینی ارائه شده به مرجع قضائی که بر اساس پرونده بیمارستانی عمل جراحی کرانیوفارنژیومای مغز در بیمارستان میلاد در سال ۱۳۸۶، پرونده درمانی بیمارستان کسری در زمان منتهی به فوت، شرح معانیه ظاهری جسد و کالبدگشایی، نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی، تحقیقات قضائی و کمیته‌های کارشناسی متعدد تخصصی و فوق تخصصی تنظیم یافته است به شرح ذیل اعلام می‌شود: متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در سن ۸ سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای متوفیه تحت درمان با دارو‌های هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده است. ایشان در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۲ از ساعت ۱۹: ۵۶ به‌طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است، به‌رغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ایشان به بیمارستان و زحمات کادر درمانی بیمارستان کسری، بیمار به علت نارسانی چند ارگانی (M. O. F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۵ فوت می‌نماید.  لازم به ذکر است با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.