اخبار کوتاه


خنثی سازی تحریم ها با ایجاد مناطق آزاد

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: تحریم‌های ایران و روسیه نباید به بهانه و مانعی برای توقف و کند شدن برنامه‌های همکاری دو کشور تبدیل شود.
به گزارش تجارت، محمد مخبر در دومین روز از سفر خود به روسیه(شامگاه پنجشنبه)، در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد مناطق آزاد یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم ها را خنثی کنیم. وی به منطقه آزاد آستاراخان و ظرفیت های گسترده این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستاراخان اکتفا شود بلکه باید برنامه ای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاری های اقتصادی فراهم شود. وی خطاب به فعالان اقتصادی روسیه گفت: باید از ظرفیت های موجود نظیر مجمع اقتصادی خزر، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا به نحوی استفاده کنیم که مردم کشورهای منطقه از این فرصت‌ها منتفع شوند. سیاستگزاران هرچقدر هم که خوب کار کنند تا زمانی که فعالان اقتصادی پای کار نباشند شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود.

 

پوتین درباره استفاده از سلاح هسته‌ای شوخی نمی‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا گفته اظهارات همتای روسیه‌ای او درباره احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین شوخی نیست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "جو بایدن"، رئیس‌جمهور آمریکا گفته اظهارات "ولادیمیر پوتین"، رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین شوخی نیست و دنیا، با بزرگترین تهدید هسته‌ای از زمان بحران موشکی کوبا روبرو است.
بایدن طی اظهاراتی در نیویورک که به تقابل 13 روزه ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در سال 1962، در پی استقرار موشک‌های بالیستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا اشاره داشت گفت: "ما از زمان کندی و بحران موشکی کوبا با چشم‌انداز آرماگدون (جنگ سرنوشت‌ساز) روبرو نبوده‌ایم."
رئیس‌جمهور آمریکا درباره ولادیمیر پوتین گفت: "ما با آدمی طرف هستیم که خیلی خوب می‌شناسمش. وقتی درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های بیولوژیک یا شیمیایی صحبت می‌کند شوخی نمی‌کند، چون عملکرد ارتش او بسیار ضعیف است."