آمادگی ایران برای ساخت مسکن در سوریه


گروه راه و مسکن: وزیر راه و شهرسازی کشورمان از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای حضور در کشور سوریه خبر داد و گفت: می‌توانیم در پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن سوریه حضور داشته باشیم. رستم قاسمی در سفر به دمشق در دیدار با حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه بر حمایت تهران از سوریه تاکید و اظهار کرد: ایران در کنار مردم و دولت سوریه می‌ایستد. وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی در کنار سوریه هستیم و می توانیم همکاری های خوبی داشته و در زمینه های بازرگانی، تجاری و پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن مشارکت داشته باشیم.
در این دیدار عرنوس نیز با اشاره به حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مردم و کشور سوریه، اظهار کرد: از رهبر، مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت‌های همه‌جانبه و مستمر از سوریه تشکر و قدردانی می‌کنم. وی افزود: در شرایط سختی که برای تامین نفت و مشتقات آن مواجه هستیم از ایران تشکر می کنیم که برای تامین نفت به ما کمک می‌کند. در محاصره ناعادلانه‌ای قرار داریم و از سرمایه‌گذاران ایرانی که مایل به حضور در سوریه هستند، استقبال می‌کنیم. عرنوس با اشاره به روند بازسازی سوریه پس از وقوع جنگ و ایجاد خرابی‌های حاصل از جنگ 11 ساله، تصریح کرد: گشودن افق‌های وسیع‌تر همکاری بین دو کشور به نفع دو ملت و دو کشور است و از همکاری‌های مشترک نتایج مثبتی ایجاد می شود. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی همچنین در دیدار با رئیس جمهوری سوریه پیشنهاد ایران را برای تاسیس صندوق ضمانت صادرات جهت رفع نگرانی شرکت‌های خارجی ارائه کرد. رستم قاسمی دیدار با رئیس‌جمهور سوریه را سازنده توصیف و اظهار کرد: بشار اسد از علاقه کشورش برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و بر رسیدگی به مشکلات و رفع موانع موجود بر سر راه طرح‌های مشترک اقتصادی تأکید کرد. وی افزود: در این دیدار به رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد تأسیس صندوق ضمانت صادرات را ارائه دادم تا شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در سوریه نگرانی نداشته باشند. بشار اسد و رستم قاسمی این دیدار بر ضرورت ترغیب سرمایه‌گذاران کشورمان برای شرکت در برنامه سازندگی سوریه تأکید کردند.
سهیل عبدالطیف، وزیر اسکان جمهوری عربی سوریه نیز در نشست توسعه همکاری بین دو کشور ایران و سوریه با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران، اظهار داشت: همکاری بین ایران و سوریه در زمینه های مختلف سبب می شود دو کشور دوست در کنار هم قرار بگیرند. وی افزود: تجربه های ایران و سوریه در زمینه ساخت مسکن های اجتماعی و شهری شبیه هم است. وزیر اسکان سوریه عنوان کرد: مهمترین محورهای همکاری بین دو کشور توافق مشترک امضا شده در چهاردهمین اجلاس کمیته مشترک سوریه و ایران است که مورد بررسی قرار گرفت. وی گفت:یکی از مهمترین موضوعات تامین ساز وکارهای مهندسی در بخش ساخت و ساز و ایجاد شرکت های مشترک ساختمانی علاوه بر ایجاد مسکن اجتماعی در حاشیه شهرها است.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست اطهار کرد: وزارت خانه ما تجربه های زیادی در ساخت مسکن دارد. رستم قاسمی افزود: با توجه به تلاش دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی ما تجربه های زیادی در این زمینه داریم. وی خاطرنشان کرد: مایل هستیم که همکاری هایی مشترک در حوزه های کاری وزارتخانه داشته باشیم.
پیش از این و در بهمن ماه سال گذشته بود که رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: ایران آمادگی ساخت سالانه بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سوریه را دارد و سوریه هم برای این همکاری با بخش خصوصی ایرانی اعلام امادگی کرده‌ است. محمدرضا رضایی ‌کوچی درباره جزییات همکاری ایران و سوریه در پروژه‌ها بازسازی به ویژه مسکن و شهرسازی اظهار داشت: عمده مذاکرات در راستای نوسازی و ساخت مسکن در سوریه بود. سوریه نیاز به بازسازی اساسی دارد و ایران هم آمادگی مشارکت در بازسازی مناطق جنگ‌‌زده را دارد و در همان مذاکرات سوریه برای ورود ایران به بازسازی مناطق مورد نظر و احداث واحدهای مسکونی اعلام آمادگی کرد. رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه این مذاکرات فرصتی برای حضور شرکت‌های بخش خصوصی ایران در بازار سوریه است، گفت: بخش خصوصی باید در بازار بازسازی سوریه فعال شود و دولت هم باید بستری برای حضور شرکت‌های ایرانی در این بازار فراهم کند.