افکار عمومی در انتظار نتیجه تحقیقات

آرمان امروز: بالاخره بعد از چند هفته که از فوت مهسا امینی گذشت، پزشک قانونی طی بیانیه‌ای‌، نظر کارشناسی خود را در مورد این پرونده اعلام کرد. در اطلاعیه این سازمان آمده است‌:«با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
در همین رابطه صالح نیکبخت یکی از وکلای خانواده مهسا امینی در گفت‌و‌گو با «آرمان امروز» با اشاره به اینکه تاکنون چیزی به آنها ابلاغ‌نشده‌است اگر هم این اطلاعیه درست باشد ما از دو منظر به آن ایراد داریم.
باتوجه به گستردگی حاشیه‌های این اتفاق، جامعه این توقع را از مسئولان ذی‌صلاح دارد که درباره این پرونده، نتیجه تحقیقات را اعلام کنند تا به گمانه‌زنی‌ها پایان داده شود.
همچنین سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که پرونده مهسا امینی در پزشکی قانونی به طور دقیق بررسی شده است، علت فوت او را تشریح کرد.


دکتر سلیمان حیدری در گفت‌وگو با تسنیم؛ درباره بیانیه سازمان پزشکی قانونی مبنی بر علت فوت خانم مهسا امینی اظهار داشت: بررسی‌های سازمان پزشکی قانونی از سال‌ها پیش، یک روال مشخص و قانونی دارد و این‌طور نیست که روال بررسی‌های این سازمان براساس فرد یا موضوع، فرق کند؛ همچنین پزشکان از رشته‌های مختلفی در کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی حضور دارند که علت فوت افراد را بررسی می‌کنند.
وی با بیان این‌که مسائل سیاسی در تعیین علت فوت افراد به هیچ عنوان مؤثر نبوده و نخواهد بود؛ افزود: درمورد پرونده خانم مهسا امینی نیز بررسی‌ها به طور بسیار دقیقی صورت گرفته است تا علت فوت او مشخص شود.
این پزشک فوق تخصص جراحی قفسه صدری با اشاره به این‌که پیش از اعلام نظر پزشکی قانونی نیز مستنداتی مبنی بر وجود بیماری‌ در خانم امینی موجود بود؛ تصریح کرد: مستنداتی که مربوط به عمل جراحی خانم امینی در بیمارستان میلاد بوده، موجود است و مجموع مستندات موجود و بررسی‌های پزشکی قانونی مؤید این است که خانم امینی دارای سابقه جراحی بوده و به دلیل اختلال در مسیر هیپوتالاموس - هیپوفیز و غده فوق کلیه مجبور به مصرف دارو بوده است و پزشک معالج خانم امینی نیز پیش‌تر این مسائل را مطرح کرده بود. سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همانطور که در گزارش پزشکی قانونی نیز آمده است؛ مهسا امینی علیرغم انجام عملیات احیای قلبی- تنفسی و انتقال به بیمارستان، به علت نارسایی چند ارگانی ناشی از هیپوکسی مغزی فوت کرده است؛ برای مشخص شدن معنای این گزارش باید بدانید درمورد فردی که دچار ایست قلبی – تنفسی می‌شود تیم درمانی حداکثر تا 8 دقیقه فرصت دارد که عملیات احیای قلبی را انجام دهد؛ درباره خانم امینی تیم اورژانس در آنجا حضور یافته و عملیات احیا را نیز در این بازه زمانی انجام داده اما با توجه به اینکه ایشان مشکل در غده فوق کلیه داشته و هیدروکورتیزون مصرف می‌کرده، مقاومت بدنش در مقابل ایست قلبی و تنفسی کمتر بوده و علیرغم اینکه همکاران اورژانس او را احیا کرده‌اند و عملکرد قلب برگشته است اما به علت مشکل زمینه‌ای ذکرشده، در زمان کمتری دچار ضایعه مغزی به علت نرسیدن اکسیژن شده است.
متن بیانیه سازمان پزشکی قانونی
شرح مختصري از گزارش علت فوت مرحومه مهسا اميني ارائه شده به مرجع قضايي که بر اساس پرونده بيمارستاني عمل جراحي کرانيوفارنژيوماي مغز در بيمارستان ميلاد در سال 1386، پرونده درماني بيمارستان کسري در زمان منتهي به فوت، شرح معاينه ظاهري جسد و کالبدگشايي، نتايج آزمايش‌هاي سم‌شناسي و آسيب‌شناسي، تحقيقات قضايي و کميته‌هاي کارشناسي متعدد تخصصي و فوق تخصصي تنظيم يافته است به شرح ذيل اعلام مي‌شود: متوفيه پس از عمل جراحي تومور کرانيوفارنژيوماي مغزي در سن 8 سالگي دچار اختلال در محور مهم هيپوتالاموس ـ هيپوفيز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تيروئيد) شده است. به علت اين بيماري زمينه‌اي، متوفيه تحت درمان با دارو‌هاي هيدروکورتيزون، لووتيروکسين و دسموپرسين بوده است.
ايشان در تاريخ 22 شهريور 1401 از ساعت 19:56 بطور ناگهاني دچار افت هوشياري شده و متعاقب آن بر زمين مي‌افتد که با توجه به بيماري زمينه اي، متوفيه توانايي لازم جهت جبران و تطابق با وضعيت ايجاد شده را نداشته، لذا در شرايط مذکور دچار اختلال ريتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشياري شده که به دليل انجام عمليات احياي قلبي ـ تنفسي غيرموثر در دقايق حساس اوليه، دچار هيپوکسي شديد و در نتيجه آسيب مغزي شده است، علي‎رغم برگشت عملکرد قلبي متعاقب عمليات احياي پرسنل اورژانس، حمايت تنفسي انجام شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ايشان به بيمارستان و زحمات کادر درماني بيمارستان کسري، بيمار به علت نارسايي چند ارگاني (M.O.F) ناشي از هيپوکسي مغزي در تاريخ25 شهريور 1401 فوت مي‌نمايد. لازم به ذکر است با استناد به مدارک پزشکي بيمارستاني، بررسي سي. تي اسکن مغز و ريه، نتايج معاينه ظاهري جسد و کالبدگشايي، آزمايشات آسيب شناسي، فوت نامبرده ناشي از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حياتي بدن نبوده است.