حجاب و دینی که با زور پدر بیاید در هر فرصتی می‌رود

اگر يک نظام فرهنگي قدرتمند وجود نداشته باشد که خواسته‌هاي مردم را با دين هماهنگ کند تا به سمت تعادل پيش برويم و نيز خواسته‌هاي مردم از خارج کشور هدايت شود، اين خواسته‌ها کم‌کم به سمت بحران بين حکومت و مردم پيش مي‌رود. حسن بنيانيان، رئيس کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: اگر يک نظام فرهنگي قدرتمند وجود نداشته باشد که خواسته‌هاي مردم را با دين هماهنگ کند تا به سمت تعادل پيش برويم و نيز خواسته‌هاي مردم از خارج کشور هدايت شود، اين خواسته‌ها کم‌کم به سمت بحران بين حکومت و مردم پيش مي‌رود. گاهي يک شوک به اعضاي خانواده وارد مي‌شود و افراد متاثر از فضاي خانواده، در جامعه متناسب با نقش خود مشکلاتي ايجاد مي‌کنند؛ هر شوک منفي و مثبتي که کارکرد طبيعي خانواده را از بين ببرد به طور مستقيم به جامعه وارد مي‌شود. جوانان و نوجوانان ما با داشتن ريشه محکم حاصل از شعائر ديني، سرمايه فرهنگي محسوب مي‌شوند و اگر بازتوليد نشوند از بين مي‌روند.
حسن بنيانيان در سومين نشست نبض فرهنگ در اصفهان با اشاره به اهميت توجه به مباحث فرهنگي در کشور اظهار داشت: حُسن مباحث فرهنگي اين است که در تمام نقش‌هاي ما در زندگي اجتماعي کاربرد دارد و از اين مزيت بايد استفاده کرد. يکي از مواردي که در شنيدن اين بحث‌ها مقاومت ايجاد مي‌کند رشد انسان‌ها در محيط‌هاي فرهنگي است و اين منجر به احساس کاذب فهم فرهنگ مي‌شود و به همين دليل همه افراد درمورد فرهنگ اظهار نظر مي‌کنند. نتيجه اين امر در خانواده‌ها هم ديده مي‌شود درحالي که حجاب و ديني که با زور پدر بيايد در هر فرصتي مي‌رود.
رئيس کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با تاثير فرهنگ در معضلات جامعه بيان کرد: پيش‌فرض‌هاي ناقصي هم در جامعه وجود دارد که ريشه همه مشکلات را اقتصادي مي‌داند درحالي که بيش از 50 درصد مشکلات اقتصادي ما فرهنگي است.
بنيانيان با اشاره به معضلات سياست‌زدگي در امور فرهنگي تصريح کرد: بسياري بعد از انقلاب به صورت افراطي هنگام تحليل قضايا مسائل را به حاکميت گره مي‌زنيم و اين ريشه در شعار‌هايي دارد که تمام مشکلات را به اشخاص نسبت مي‌داد و حواسمان نبود که به فرهنگ تبديل مي‌شود. تا زماني که اين فضاي ذهني وجود ما نقطه اصلاح نداريم و دشمن هم به اين قضيه در رسانه‌ها دامن مي‌زند؛ خودمان هم در تحليل‌هايمان بر اين موضوع تاکيد مي‌کنيم و در انتخابات مجلس و رياست جمهوري اين مسئله تصديق مي‌شود و گفته مي‌شود که شما مردم خوبي هستيد و همه مشکلات از مسئولان است و ميوه اين آسيب امروز چيده مي‌شود.


رئيس کميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با تاثير رفتار فرهنگي در جامعه عنوان کرد: مابه عنوان حکمران و مدير در سطوح مختلف مي‌خواهيم تصميمات خود، مخاطب، خانواده يا مردم را اصلاح کنيم؛ اين کار به صورت مقطعي با راهکار‌هاي اقتصادي قابل انجام است يا مي‌توان از ايجاد ترس و مشوق سياسي و اجتماعي استفاده کنيم اما اگر بتوانيم رفتار را طوري اصلاح کنيم که ريشه در علايق و باور‌هاي فرد داشته باشد و ريشه اين باور‌ها احساسي نبوده و با آگاهي و معرفت باشد، اين رفتار فرهنگي مي‌شود. براي شناخت عالمانه از فرهنگ، شناختن چيستي و تغيير و تحول فرهنگ، رابطه حاکميت با آن، چالش‌ها و آسيب‌هاي فرهنگي و مديريت فرهنگي لازم است. : وقتي ما با نگرش استبدادزده از بالا به پايين کشور را اداره مي‌کنيم توليد انبوه قانون شکل مي‌گيرد به طوري که ما اکنون 11 هزار قانون و مجلس فرانسه که از لحاظ تاريخ تشکيل تقريبا نشابه ما است حدود 400 قانون دارد؛ توليد انبوه قانون کنترل و بازرسي را زياد مي‌کند و دور زدن قانون و رشوه را نيز افزايش مي‌دهد و اين موجب نارضايتي مي‌شود.