موسیقی فاخر به صداوسیما بازمی گردد؟

محمد بهبودی نیا- اگرچه سازمان صداوسیما به دلیل تعداد بالای مخاطب، تأثیرگذاری فراوانی در جهت‌دهی ذائقه فکری و هنری مردم جامعه دارد، اما بر اساس اعلام تعداد زیادی از کارشناسان شعر و موسیقی کشور، در چند سال گذشته کیفیت هنری آثار موسیقایی تولیدشده در صداوسیما دچار ضعف‌های فراوانی شده است تا حدی که بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده فعال در این حوزه ترجیح داده‌اند به‌جای دریافت مجوز از این سازمان  یا پخش آثارشان در شبکه‌های مختلف تلویزیون از مسیرهای دیگری به انتشار آثار خود بپردازند. به‌تازگی بر اساس اظهارنظر برخی اهالی شعروموسیقی با روی کار آمدن اعضای جدید شورای شعر، موسیقی و سرود صداوسیما می‌توان به آینده امیدوارتر بود. برای آگاهی از برنامه‌های پیش روی این مرکز با رضا اسماعیلی، شاعر، منتقد ادبی و عضو شورای عالی شعر، موسیقی و سرود صداوسیما گفت‌وگو کرده‌ایم. فاصله گرفتن از ترانه‌های شعاری رضا اسماعیلی در ابتدا ضمن تشریح آخرین فعالیت‌های شورای عالی شعر، موسیقی و سرود صداوسیما می‌گوید: باروی کار آمدن دولت جدید، تغییراتی در شورای شعر، موسیقی و سرود صداوسیما ایجاد شد که یکی از این تغییرات، انتخاب دکتر علیرضا قزوه از شاعران شناخته‌شده کشور به‌عنوان مدیر این شوراست. با توجه به سابقه درخشان وی در حوزه شعر و ترانه، پس از گذشت یک سال از این انتخاب، امروز انتظارات بیشتری در زمینه تولید آثار فاخر ترانه و سرود و تصنیف در صداوسیما وجود دارد. از ابتدای شروع به کار شورای جدید تا امروز، مقدمات و بستر  لازم برای تحولات اساسی ایجادشده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تولید آثار شاخص در تراز صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باشیم. وی می‌افزاید: یکی از آسیب‌های ترانه امروز، دم‌دستی شدن است؛ به این معنا که آن چه در شعر روایت می‌شود همان حرف‌های روزمره و خالی از آرایه‌های شعری است درصورتی‌که شعر و ترانه یک شاخه از هنراست و باید جدای از موسیقی که روی آن ساخته می‌شود به‌صورت مستقل، زیبایی‌های ادبی نیز داشته باشد. اعضای شورا برای حل این آسیب، توجه ویژه‌ای به تولید «شعر، ترانه»‌هایی با نگاه به اصول فاخر شعری دارند. در هر ارزیابی توجه به زیبایی‌شناختی ادبی در وهله اول قرار دارد. این عضو شورای عالی شعر، موسیقی و سرود صداوسیما تصریح می‌کند: ما در این شورا در حال فاصله گرفتن از شعرهای شعاری و مناسبت زده هستیم و در تولید یک اثر موسیقایی باید نظر مردم کوچه و بازار و خواص به‌صورت همزمان لحاظ شود. استادان شعر و موسیقی و همکاری با صداوسیما وی در پاسخ به این سؤال که برنامه‌های شورای شعر و موسیقی برای استفاده هر چه بهترازظرفیت استادان شعر و موسیقی در صداوسیما چیست؟ می‌گوید: یکی از دغدغه‌های اصلی اعضای شورا ترغیب هر چه بیشتر شاعران، موسیقی‌دانان و خواننده‌های نام‌آور به همکاری بیش‌ازپیش با صداوسیماست. ما سعی داریم با تولید آثار فاخر، نظر حرفه‌ای و اعتماد این هنرمندان را جلب کنیم و از ظرفیت این بزرگان که همیشه در پی تولید آثار فاخر هستند بیشتر بهره‌مند شویم. علاوه بر تولیدات صداوسیما سعی شده آثار فاخری که در خارج از سازمان تولید می‌شود نیز خریداری و پخش شود. درهای صداوسیما به روی هنرمندان باز است رضا اسماعیلی در تشریح برنامه‌های شورای شعر و موسیقی برای کشف استعدادهای جوان کشور می‌گوید: ما در این شورا همواره تلاش می‌کنیم استعدادیابی‌های جدیدی داشته باشیم و اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم. در سفرهایی که به شهرستان‌های مختلف داریم به شناسایی استعدادهای تازه می‌پردازیم و درزمینهٔ ارتباط با ترانه‌سرایان معاصر به‌صورت کامل روی استعدادیابی تمرکز شده، گروهی از شاعران باسابقه در این شورا مأموریت شناسایی این افراد را بر عهده‌دارند.وی تصریح می‌کند: یکی از مسیرهای شناسایی استعدادها جلسات ماهانه‌ای است که با حضور شاعران، آهنگ سازان و خواننده‌های برجسته کشور در تهران برگزار می‌شود و این سنگ بنا نیز می‌تواند در ارتقای سطح تولید موسیقی فاخر، نقش بسزایی داشته باشد. درگذشته، ما برنامه‌هایی از قبیل «گل‌ها» و «گل‌های جاویدان» داشتیم که به تولید و پخش موسیقی فاخر می‌پرداخت و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دوباره شاهد تولید برنامه‌هایی در این سطح در حوزه شعر و موسیقی باشیم تا این آثار به‌عنوان میراثی جاودان برای آیندگان به یادگار بماند.