بورس سبز ماند

سعید رشیدی‌نوبندگانی خبرنگار

دیروز، سوت پایان معاملات هفتگی بازار سهام درحالی زده شد که شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی به رنگ سبز درآمد تا پس از 8 هفته، بار دیگر این شاخص در مجموع معاملات هفتگی با افزایش ارتفاع روبه‌رو شود.
در این هفته هرچند که  شاخص‌ها کار خود را با افزایش ارتفاع شروع کرده بودند اما نتوانستند رشد خود را در روز‌های یکشنبه و دوشنبه ادامه دهند و در این دو روز بیش از 12 هزار واحد از ارتفاع شاخص کل بورس از دست رفت. اما اعلام برنامه‌های حمایتی دولت درخصوص رونق تولید و افزایش سودسازی صنایع ، به همراه پیگیری سیاست‌های تسهیل کننده معاملات در بازار همچون حمایت از قیمت سهام از طریق انتشار اوراق تبعی باعث شد تا بار دیگر قیمت سهام در اکثریت گروه‌های معاملاتی بازار افزایش یابد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاهد افزایش 15 هزار واحدی شاخص کل باشیم. به این ترتیب شاخص کل بورس توانست در مجموع معاملات این هفته  0.45 درصد افزایش ارتفاع دهد و پس از 8 هفته اولین نمودار شمعی سبز رنگ برای این شاخص به ثبت رسد. در این هفته شاخص کل فرابورس نیز 0.28 درصد افزایش ارتفاع داد تا شاخص کل بازار سهام رشد 0.43 درصدی را به ثبت رساند.


خروج پول حقیقی از بازار همچنان ادامه دارد
با وجود رشد شاخص‌های بازار، آمار مربوط به معاملات حقیقی نشان می‌‌دهد که خروج پول از بازار متوقف نشده و در جریان معاملات این هفته شاهد خروج بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان پول از معاملات سهام بوده‌ایم.
در همین بازه 99 میلیارد تومان نیز توسط حقیقی‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شده است که با توجه به این دو شاخص بازگشت رونق به معاملات همچنان تأیید نمی‌شود.
موضوع دیگری که درخصوص معاملات هفته جاری مورد توجه قرار می‌گیرد، تداوم روند نزولی ارزش معاملات خرد است. در این هفته هرچند که میانگین ارزش معاملات خرد نسبت به میانگین معاملات در هفته گذشته رشد داشته است؛ اما این شاخص با ثبت عدد 2 هزار و 243 میلیارد تومان، زیر میانگین 30 روزه و 90 روزه قرار می‌‌گیرد.
این عدد نشان می‌‌دهد که افزایش ارتفاع شاخص‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که ارزش خرید و فروش در بازار کم شده است و بنابراین همچنان نمی‌توان درخصوص پایداری روند روبه‌رشد شاخص‌ها اظهارنظر کرد.
با وجود این، افزایش تعداد صفوف خرید و کاهش تعداد نمادهایی که در صف فروش قرار گرفته‌اند، می‌‌تواند افزایش تقاضا و کاهش عرضه از طرف سهامداران حقوقی و حقیقی را نشان دهد.
در این هفته در مقابل 62 نمادی که به طور میانگین در صف خرید قرار گرفته‌اند 65 نماد در پایین‌ترین بازه مجاز روزانه به صف نشسته‌اند که هر دو شاخص نسبت به هفته گذشته بهبود یافته است.
 49 درصد نماد‌ها به رنگ سبز
در جریان معاملات هفته جاری از بین 661 نمادی که در بازار سهام مورد معامله قرار گرفت، 323 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شد که در حدود 49 درصد از بازار را پوشش می‌‌دهد. همچنین 338 نماد نیز کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند که 237 نماد آن در بازه صفر تا منفی 5 درصد قرار داشته است.
مقایسه سایر آمارها حاکی از آن است که در مقابل 56 نمادی که بین 5 تا 10 درصد رشد داشته‌اند 55 نماد با این میزان کاهش قیمت و در مقابل 21 نمادی که با افزایش بیش از 10 درصدی روبه‌رو شده‌اند تنها 9 نماد بیش از 10 درصد کاهش قیمت به ثبت رسانده‌اند که این موضوع نشان می‌‌دهد با وجود برتری نسبی نمادهای قرمزپوش، افزایش قیمت‌ها در نمادهای سبزپوش بیشتر بوده است.