آواز کالابرگ شنیدن از دور خوش است

با تاخيرهاي مکرري که در ارائه کالابرگ به وجود مي آيد و مواضعي که اخيرا درباره اين نوع يارانه از زبان مسئولان به گوش مي رسد به نظر نمي رسد امسال کالاهاي اساسي با کالابرگ به دست اقشار کم درآمد برسد، ضمن اين که شايد خود اين اقشار هم چندان مايل نباشند تجارب سال هاي دور را زنده کنند و به جاي پول نقدي که اکنون به عنوان يارانه معيشتي ماهانه به حسابشان واريز مي شود، انرژي و اعصاب و روان خود را براي اطلاع گرفتن از زمان اعلام کالابرگ ها در معرض آسيب قرار دهند و يا وقت خود در صف کالاهاي کوپني کم کيفيت تلف کنند. به تازه گي هم عضو کميسيون برنامه و بودجه سخناني مطرح کرده که بوي انصراف دولت از ارائه کالابرگ مي دهد. وي گفته است: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است. واقعيت اين است که براي بسياري از مردم آواز کالابرگ شنيدن فقط از دور خوش است چرا که با کالابرگ ناميدن کوپن چيزي تغيير نمي کند و به احتمال فراوان مجددا با همان کالاهاي اساسي يخ زده و  بي‌کيفيت و شيوه توزيع ناکارآمد طرف خواهيم بود.
توزيع کالابرگ منتفي شد؟
محسن زنگنه عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال که آيا به مردم کالابرگ الکترونيکي داده مي‌شود يا پرداخت يارانه نقدي ادامه خواهد داشت، گفت: قطعاً کالابرگ نسبت به يارانه نقدي مزايايي دارد منتها زمان دادن کالابرگ به مردم مهم است، زماني که ما از کالابرگ صحبت مي‌کرديم دولت مي‌خواست به‌خاطر تورم حمايتي از برخي از اقشار انجام بدهد. وي افزود: در آن زمان پيشنهاد شد که دولت به‌جاي اينکه پول نقد بدهد به‌صورت هدفمند براي حمايت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد. عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما الآن ارز 4200 حذف شده و يک تورم 50درصدي به کشور تحميل شده است، همه کالا‌هاي اساسي و ساير کالاها گران شده است، لذا در زمان حاضر کالابرگ ديگر موضوعيتي ندارد.  وي ادامه داد: ضمن اينکه همين رقم 300 يا 400 هزار تومان که براي يک خانواده 4نفره حدود يک ميليون و پانصد هزار تومان مي‌شود و خانواده‌ها روي اين رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الآن به‌جاي اين رقم يارانه نقدي، کالابرگ ارائه شود قطعاً مشکلاتي را به وجود خواهد آورد. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس يادآور شد: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده است بلکه در قانون آمده است که دولت از طريق کالابرگ يا به‌هرطريق ديگر اختلاف قيمت سبد کالا‌هاي اساسي را که در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، جبران کند. زنگنه با تأکيد بر اينکه در قانون از کالابرگ اسم برده شده است اما اين‌که حتماً تأکيد شود که کالابرگ داده شود، اين‌طور نيست، گفت: دولت هم اگر بخواهد به‌سراغ کالابرگ برود، نه زيرساخت‌هايش فراهم است و نه ديگر آن تأثيرات را دارد.
وي در پاسخ به اين پرسش که «پرداخت يارانه نقدي تورم‌زا است؟» گفت: اين‌که گفته شود که به مردم يارانه نقدي بدهيم تورم ايجاد مي‌شود اما اگر به همين ميزان کالابرگ در اختيارشان قرار گيرد تورم ايجاد نمي‌شود، حرف غلطي است، چطور اگر اين پول نقد را به مردم دهيم تورم ايجاد مي‌شود اما اگر دولت به توليدکننده پول دهد و همين کالا را بخرد تورم ايجاد نمي‌شود، آيا دولت کالا را مجاني تهيه مي‌کند؟ پس دولت پول را پرداخت مي‌کند چه بخواهد آن را به مردم بدهد و چه به توليدکننده. نماينده تربت‌‌حيدريه در مجلس تأکيد کرد: لذا معتقدم در زمان حاضر زمان حذف يارانه نقدي و دادن کالابرگ نيست و ارائه کالابرگ به مردم هيچ تأثير به‌روي تورم ندارد.