نقشه راه ایران برای اینترنت ماهواره ای استارلینک ملی

رئيس سازمان فضايي ايران خبر از انجام اقداماتي براي ساخت منظومه ماهواره‌اي شبيه به استارلينک در کوتاه‌مدت داد و اعلام کرد که براي تحقق اين موضوع، نياز به شکل‌گيري يک کنسرسيوم بين‌المللي براي همکاري با کشورهاي علاقه‌مند به اين کار وجود دارد.
«حسن سالاريه» در گفتگو با ايرنا تاکيد کرد قرار است با شرکت‌هاي دانش بنيان فعال اين حوزه همکاري کنند و ضمن حمايت از آنها، به اين فناوري دست پيدا کرد: «در آينده نزديک و با استفاده از بخش خصوصي نمي‌توان به اين موضوع رسيد اما نقشه راه ماه اين است که با کشورهاي علاقه‌مند ديگر براي ساخت منظومه ماهواره‌اي اقدام کنيم. در گام نخست قصد داريم يک منظومه مخابراتي تشکيل شده از ريز ماهواره‌ها طراحي کرده و بسازيم. اين منظومه براي کارهاي باند باريک و اينترنت اشيا مورد استفاده قرار مي‌گيرند. منظومه‌هاي ريز ماهواره‌اي کوچک و زير 50 کيلوگرم است و بخش خصوصي به‌راحتي مي‌تواند آن را بسازد. در اين خصوص مطالعات امکان‌سنجي زيادي انجام‌گرفته است و اميدواريم شرکت‌هاي دانش‌بنيان در اين بخش با جديت به کار خود ادامه بدهند.»
به گفته سالاريه پس از شناسايي شرکت‌ها و توانمندسازي آنها، دولت آنها را به سمت گام اصلي که ساخت ماهواره براي ارائه خدمات پهن باند است هدايت مي‌کند: «ساخت منظومه ماهواره‌اي در کشور ما به‌صورت انفرادي جلو نخواهد رفت. براي رسيدن به اين هدف بايد براي ارتفاعات مختلف چند 100 و چند هزار ماهواره در زمان کوتاه به مدار موردنظر پرتاب شوند.» او تاکيد دارد صرفاً با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي، نمي‌توان منظومه ماهواره‌اي ساخت: «در اهداف اين‌چنيني بايد کنسرسيوم بين‌المللي شکل بگيرد. نقشه راه ما اين است که ايران همراه با چند کشور علاقه‌مند ديگر که با آن‌ها رايزني کرده‌ايم، براي ساخت منظومه ماهواره‌اي همراه شوند.»