جاسوسه انگلیس پیش از اغتشاشات به ایران آمد!

سفیر انگلیس خبر «جوان» را پیــرامون ورود جاسوسه‌انگلیسی پیش از اغتشاشات به ایران تأیید ضمنی کرد.
«جوان» چهار‌شنبه گذشته در گزارشی مستند و تحلیلی با عنوان «جاسوسه انگلیس از نزدیک اغتشاشات را هدایت کرد!» نوشت که «استفانی القاق» از کارمندان وزارت خارجه انگلیس پیش از اغتشاشات به ایران آمده و از نزدیک روند آشوب در کشورمان را هدایت کرده است.
سیمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران، طی توئیتی گزارش «جوان» را تأیید کرد. شرکلیف اینگونه نوشته است: «وزارت امور خارجه مانند همیشه در سفر کوتاه خانم القاق به تهران در ماه گذشته میزبان مهمان‌نوازی بود. من به خاطر نمی‌آورم که بخشی از آن صحبت‌های رسمی در مورد تحریک به شورش باشد. آن‌ها از ما خواستند که در مورد بازدید علنی چیزی نگوییم، بنابراین ما نگفتیم.»
اظهارات شرکلیف درحالی است که تا پیش از انتشار گزارش مستند «جوان»، کسی از حضور خانم القاق در ایران، درست پیش از آغاز آشوب‌ها، اطلاعی نداشته و این سفر به صورت پنهانی صورت گرفته است. حالا آقای سفیر ناگزیر از تأیید اصل این سفر پنهانی، اظهار داشته که «به خاطر نمی‌آورد بخشی از آن صحبت‌های رسمی در مورد تحریک به شورش باشد!» در این باره نیز نوشتنی‌های زیادی است، اما ذکر همین نکته فعلاً کافی است که مستنداتی که در اختیار «جوان» قرار دارد، اتفاقاً تأیید می‌کند که حضور القاق، خبرنگار سابق رویترز و کارمند پیشین سازمان دیده‌بان حقوق بشر و مدیرکل فعلی خاورمیانه در وزارت خارجه انگلیس، ارتباط وسیع و وثیقی با برپایی آشوب در ایران داشته است.


نکته دیگر اینکه، شرکلیف با محافظه‌کاری و با علم به این موضوع که حضور القاق با اغتشاشات ایران مرتبط بوده است، برای پرهیز از رسوایی بعدی با انتشار مستندات جدید، تنها ناظر به «بخشی» از صحبت‌های استفانی اظهارنظر کرده، آن هم بخشی که «رسمی» بوده است! پرپیداست که اقدامات القاق درخصوص آشوب‌ها در ایران، نه رسمی بوده است و نه ناظر به آن بخشی بوده که آقای سفیر در توئیت به آن اشاره کرده است!
این نکته را هم نباید نانوشته گذاشت که حضور استفانی القاق در ایران، بی ارتباط با جلسه فتنه‌انگیز امریکایی‌ها در اربیل عراق و ملاقات با عناصر تروریستی، آن هم درست پیش از آغاز آشوب‌ها در ایران، نیست که به مرور جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد. سفر پنهانی جاسوسه انگلیس به ایران با گزارش مستند «جوان»، علنی شده و سفیر انگلیس هم ناگزیر از تأیید آن شده است. حالا به جای فرافکنی و پیش از رسانه‌ای کردن بیش از پیش کارویژه‌های القاق در ایران و دعوت سایر عناصر انگلیسی به آشوب به پشتوانه سفارتخانه انگلیس، بهتر است آقای سفیر توضیحاتی را در این خصوص ارائه کند.