توضیحات قوه قضائیه درخصوص درگیری و آتش‌سوزی در زندان اوین

مرکز رسانه قوه قضائیه دیروز اعلام کرد در پی درگیری شب گذشته (شنبه شب) بین برخی از زندانیان بند ویژه سرقت و محکومیت‌های مالی زندان اوین و آتش سوزی پیش آمده در کارگاه خیاطی این زندان، که منجر به ورود سریع و به موقع نیروهای انتظامی و امدادی شد تعداد قابل توجهی از زندانیان نجات پیدا کرده و از صحنه آتش سوزی به نقطه امن منتقل گردیدند و متاسفانه چهار زندانی نیز فوت شده و تعدادی مجروح شدند.
بر اساس این گزارش، طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، چهار نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی‌ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده‌اند. هر چهار زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند که در زندان اوین دوران محکومیت خود را طی می‌کردند.
این گزارش می‌افزاید اکثر زندانی‌های مجروح شده به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال چهار نفر وخیم گزارش شده است.
در این گزارش تاکید شده پس از ورود به موقع دادستان تهران و رئیس‌سازمان زندان‌ها در محل زندان اوین با همکاری مسئولین زندان، نیروهای انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی بودند نجات پیدا کردند.


گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه خاطرنشان می‌کند، در جریان درگیری و آتش سوزی زندان اوین تعدادی از زندانیان جرایم خشن و خطرناک، قصد فرار از زندان را داشتند که با توجه به تمهیدات حفاظتی اتخاذ شده موفق به فرار نشدند.
در پایان این گزارش تاکید شده، شرایط زندان اوین از نیمه شب یکشنبه عادی است و امکان تماس زندانیان با خانواده از همان شب حادثه و ساعتی پس از اطفای حریق فراهم گردیده تا نگرانی‌های احتمالی رفع شود. هویت زندانیان فوت شده نیز به اطلاع خانواده آنها رسیده و اسامی درگذشتگان متعاقبا و پس از دستور مقام قضائی منتشر خواهد
شد.
بازدید دبیر ستاد حقوق بشر از زندان اوین
«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، روز یکشنبه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف زندان اوین و گفت‌وگو با رئیس‌سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، در جریان وضعیت زندانیان قرار گرفت.
غریب‌آبادی پس از این بازدید، گفت: درگیری و آتش سوزی صرفا از سوی زندانیان بند مخصوص سرقت و جرائم خشن و در کارگاه خیاطی همین بند روی داده و به بندهای دیگر سرایت نکرده است.
وی افزود: آرامش در زندان اوین برقرار شده و بلافاصله امکان تماس تلفنی تمامی زندانیان، شامل زندانیان بند سرقت، با خانواده‌هایشان فراهم شد و مصدومین این درگیری نیز رسیدگی‌های لازم پزشکی دریافت کردند. «غریب آبادی»، همچنین تاکید کرد: سلامتی، ایمنی و امنیت زندانیان در درجه بالای اهمیت برای سازمان زندان‌ها قرار دارد.
دبیر ستاد حقوق بشر اظهارداشت: مقامات زندان اطمینان خاطر داده‌اند که هیچ یک از حقوق زندانیان متوقف نمی‌شود.
در زندان اوین چه زندانی‌هایی نگهداری می‌شوند؟
شامگاه شنبه و در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه خیاطی دچار حریق شد و بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه، انتظامات زندان به کمک نیروی انتظامی برای کنترل درگیری وارد عمل شد و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز عملیات اطفا حریق را آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری میزان، این آتش سوزی اما به سرعت تبدیل به سوژه رسانه‌های ضد انقلاب برای ایجاد شایعات مختلف و وارد کردن فشار روانی بر جامعه و خانواده‌های زندانیان حاضر در این زندان شد.
نکته جالب درخصوص اقدامات ضد انقلاب پیرامون حادثه زندان اوین، استفاده عناوین عجیب برای زندانی‌های بازداشتگاه اوین بود؛ این در حالی است که کلاهبرداران، سارقان، مجرمان امنیتی خطرناک و تروریست‌ها در این زندان نگهداری می‌شوند. در ۹ بند زندان ۵۷ هکتاری اوین، به جز محکومین امنیتی، محکومین مالی با عناوین مجرمانه کلاهبرداری، صدور چک بی‌محل، فروش مال غیر، جعل سکه، اختلاس، رشوه، اعمال نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی، کلاهبرداری الکترونیکی و غیره نیز نگهداری می‌شوند و آتش سوزی شنبه‌شب نیز در کارگاه خیاطی اشتغال زندانیان رخ داد که مددجویان این کارگاه همگی از محکومین سرقت بوده‌اند.
همچنین براساس اطلاعات دریافتی، زندانی‌هایی که سبب ایجاد درگیری و هرج و مرج در اوین شده بودند، از سارقان حرفه‌ای و با سابقه‌ بوده‌اند که زمینه خشونت در آنها وجود داشته است.
درگیری زندانیان اوین
هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد
علی صالحی دادستان تهران هم گفت: درگیری زندانیان اوین هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری آنجا رخ داده، جداست و با آن فاصله دارد.
تکذیب خبر انفجار مین در اوین
یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها، انفجار مین در زندان اوین را تکذیب کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین گفت: در جریان اتفاقات شامگاه شنبه هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است.برخی اخبار مدعی شده‌ بودند که در جریان نارآمی‌های زندان اوین، برخی زندانیان روی مین رفته‌اند.
تکذیب هرگونه ناآرامی در زندان مرکزی سنندج
خبر دیگر اینکه رئیس‌کل دادگستری استان کردستان، هرگونه ناآرامی و درگیری را در زندان مرکزی سنندج تکذیب کرد.
به گزارش میزان،حجت‌الاسلام حسین حسینی در رابطه با انتشار اخباری در فضای مجازی درخصوص ناآرامی و درگیری در زندان سنندج اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و آرامش کامل در زندان مرکزی سنندج برقرار است.
سایر اخبار این روزنامه