نخست‌وزیر مجارستان: اروپا به سمت سقوط اقتصادی و جنگ پیش می‌رود

  نخست‌وزیر مجارستان که کشورش طی ماه‌های اخیر پرچمدار مخالفت با تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا بوده است در جدیدترین اظهارات خود هشدار داد که اروپا به سمت سقوط‌، فروپاشی اقتصادی و جنگ پیش می‌رود و ارتش مجارستان باید برای این وضعیت آماده‌باشد.
اروپا از سوی کارشناسان، بازنده بزرگ جنگ اوکراین لقب گرفته است، شبح جنگ هسته‌ای بالای سر این قاره این روزها بیش از پیش سنگینی می‌کند از طرف دیگر کشورهای بزرگ اروپایی این روزها شاهد افزایش شدید قیمت انرژی و در نتیجه رکورد زنی تورم و بحران اقتصادی هستند. اعتراض و اعتصاب نیز در اروپا این روزها تبدیل به یک امر کاملاً عادی شده است و دولت‌های اروپایی نگران گستردگی این اعتراضات و بروز آشوب‌های اجتماعی در اعتراض به افزایش چند صد درصدی قبوض گاز و برق خود هستند. شکاف در درون اتحادیه نیز بر سر کم و کیف ادامه کمک‌ها به اوکراین و همچنین ادامه تحریم‌های ضد روسی روز به روز بیشتر می‌شود برخی از سران اروپا مثل مقامات مجارستان می‌گویند این تحریم‌ها بیشتر به ضرر اروپا تمام شده و باید پیش از زمستان و تا دیر نشده لغو شوند. نخست‌وزیر مجارستان در جدیدترین اظهارات خود درباره این جنگ نیز خواستار آماده‌‌سازی ارتش کشورش برای سناریوی وقوع جنگ در اثر بحران اقتصادی اروپا شد. «ویکتور اوربان»،‌ روز شنبه در یک سخنرانی تاکید کرد، کشورش نیازمند به ارتشی با توانایی بازدارندگی و تضمین صلح برای زمانی که وضعیت متلاطم اقتصادی باعث جنگ در اروپا می‌شود، است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، ویکتور اوربان در سخنرانی در مراسم ادای سوگند نیروهای داوطلب عضویت در ارتش مجارستان گفت: «ما نمی‌توانیم مثل کبک سرمان را زیر برف کنیم. ما باید با واقعیت رو‌به‌رو شویم. اگر این وضعیت ادامه یابد، تحریم‌ها اروپا را تکان خواهد داد، اقتصاد این قاره به زانو در خواهد آمد و ممکن است جان مردم به خطر بیفتد و ظاهراً لازم است ما خودمان را برای یک جنگ طولانی مدت آماده کنیم.»
نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد:« ما مجارستانی‌ها نیازمند یک ارتش بازدارنده هستیم که برای انجام حمله و تضمین صلح آماده‌باشد چون کسانی که آماده عمل نبوده و منضبط نباشند نمی‌توانند موفق باشند، آنهایی که نیرو ندارند حقیقتی نخواهند داشت و آنهایی که اعتقاد ندارند چیزی برای جنگیدن نخواهند داشت.»نخست‌وزیر مجارستان گفت به دلیل اینکه قاره اروپا به خاطر درگیری مداوم در اوکراین و سیاست شکست‌خورده اتحادیه اروپا نسبت به روسیه وارد هرج‌ومرج می‌شود، مجارستان به ارتشی که «قادر به حمله و تضمین صلح باشد» نیاز دارد. «اروبان» طی سخنرانی دیگری در ماه مارس(فروردین) نیز گفته بود: «نمی‌توانیم بر روی بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا حساب باز کنیم و هر که فکر می‌کند ناتو از ما محافظت خواهد کرد، اشتباه می‌کند».
افزایش تنش‌ها بین اروپا و آمریکا


همزمان با بروز شکاف در درون اروپا در مورد کم و کیف ادامه جنگ اوکراین نشریه آمریکایی واشنگتن پست نیز از بالاگرفتن تنش‌ها در روابط آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر ادامه جنگ در اوکراین خبر می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نشریه آمریکایی واشنگتن پست، فروپاشی اقتصاد اوکراین و نیز درخواست‌های بی‌نتیجه وزیر خزانه‌داری آمریکا از همتایان اروپایی خود برای تسریع در روند و نیز افزایش کمک‌های مالی به اوکراین از علل اصلی تنش در روابط دو سوی آتلانتیک می‌باشد. بر اساس این گزارش طی هفته‌ای که گذشت، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا چندین بار در دیدارهای مختلف با مقامات مالی اتحادیه اروپا از همتایان خود خواست ضمن تسریع در روند کمک مالی به اوکراین میزان این کمک‌ها را نیز افزایش بدهند.در جدیدترین مورد، یلن به همراه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اوکراین در جلسه بانک مرکزی این درخواست‌ها را تکرار کردند.این نشریه آمریکایی به نقل از منابع آگاه افزود وزیر خزانه‌داری آمریکا حتی در دیدارهای خصوصی خود با مسئولان صندوق بین‌المللی پول و نیز معاون کمیسیون اروپا درخواست‌های واشنگتن را تکرار کرده است.این در حالی است که سخنگوی کمیسیون اروپا با رد ادعای یلن گفته است مجموع تعهد مالی اتحادیه اروپا شامل کشورهای عضو و سازمان‌های مالی مانند بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای کمک به اوکراین حدود ۱۹ میلیارد یورو می‌باشد.تازه‌ترین گزارش‌های آماری بانک جهانی که هفته گذشته منتشر شد، حکایت از آن دارد که اقتصاد اوکراین امسال سقوط بی‌سابقه ۳۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، تورم در اوکراین تا چند ماه دیگر به ۴۰ درصد خواهد رسید.
اروپا علیه اروپا
گزارش‌های اقتصادی نیز نشان‌دهنده این هستند که حتی خود کشورهای اروپایی نیز به قوانین اتحادیه و بسته‌های تحریمی ضد روسی بروکسل پایبند نیستند.طبق اطلاعات خدمات ملی آماری روسیه، 6 کشور اتحادیه اروپا؛ بلغارستان، قبرس، لوکزامبورگ، اسلوونی، کرواسی و استونی، در ماه ژوئن(خرداد) گذشته میزان مبادلات بازرگانی خود با روسیه را به سطح ماه فوریه(اسفند 1400) سال ۲۰۲۲ بازگرداندند. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های خدمات ملی آماری روسیه نشان داده است که واردات از روسیه در 10 کشور اسلوونی، کرواسی، جمهوری چک، مالت، اسپانیا، بلژیک، لوکزامبورگ، قبرس، استونی و بلغارستان نیز بالاتر از میزان زمستانی آن بود.در عین حال، صادرات به  روسیه در ماه ژوئن(خرداد) از میزان آن در ماه فوریه(اسفند) در کشورهای لتونی، اسلوونی، کرواسی، بلغارستان، استونی، قبرس و لوکزامبورگ فراتر رفت. بدین ترتیب، شش کشور اروپایی میزان واردات و صادرات از روسیه را به سطح ماه فوریه بازگرداندند که شامل بلغارستان، قبرس، لوکزامبورگ، اسلوونی، کرواسی و استونی می‌شود.لازم به یادآوری است که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، صادرات کالا از کشورهای اتحادیه اروپا به روسیه 31 درصد کاهش یافته، در حالی که واردات 83 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش در اوایل ماه اکتبر(مهر)، اسناد رسمی کمیسیون اروپا  نشان داد که پس از اعمال بسته هشتم تحریم‌ها علیه روسیه، هزینه محدودیت‌های تجاری ضدروسی برای کشورهای اتحادیه اروپا حدود 123 میلیارد یورو خواهد بود.در همان زمان، یادآوری شد که تحریم‌های رسمی باعث کاهش شدید میزان مبادلات بازرگانی  بین اتحادیه اروپا و روسیه شده و این کاهش بیش از 40 درصد در مقایسه با شاخص‌های مشابه در سال 2021 است. در همین رابطه، «هوبرت فوکس»، معاون حزب آزادی اتریش، تحریم‌های ضد روسی را «ضربه مهلکی» به اقتصاد این کشور و کل اتحادیه اروپا ارزیابی کرده است.
اعتراض در اسپانیا
گزارش‌ها از ادامه اعتراضات به افزایش تورم در اروپا نیز حاکی است هزاران نفر از مردم مادرید هم به خیابان‌های پایتخت اسپانیا آمدند و در اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی، تورم، خصوصی‌‌سازی خدمات عمومی و افزایش هزینه‌های نظامی، خواستار بازبینی و ارزیابی مجدد مستمری بازنشستگان و افزایش دستمزدها مطابق با نرخ تورم شدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، بر اساس اعلام دولت منطقه‌ای مادرید، دست‌کم ۱۵ هزار نفر در راهپیمایی روز شنبه شرکت کردند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که بر روی آنها شعارهایی همچون «من پیرم، نه یک احمق»، «ما همه مستمری‌بگیریم»، «من حقوق بازنشستگی خود را می‌خواهم» نوشته شده بود.شاخص قیمت مصرف‌کننده در اسپانیا در ماه گذشته (شهریور) به ۸.۹ درصد رسید و اگرچه دولت، افزایش حقوق بازنشستگان را در بودجه سال ۲۰۲۳ میلادی، ۸.۵ درصد پیش‌بینی کرده‌اما این رقم به اعتقاد معترضان کافی نیست.
کابوس تکرار جلیقه زردها در فرانسه
از فرانسه نیز خبر می‌رسد که با ادامه اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌های نفت‌، دولت امانوئل ماکرون بیم آن دارد که با فراگیر شدن اعتراض‌ها و تسری دامنه آن به سایر بخش‌های اقتصادی، آنچه که در پی جنبش جلیقه زردها در کشور رخ داد، تکرار شود. به گزارش ایرنا به نقل از نشریه «پولیتیکو»، در گزارشی نوشت: «پس از دو هفته اعتصاب‌های فلج‌کننده کارکنان پالایشگاه‌های نفت در فرانسه که به تعطیلی کشانده شدن بیش از ۳۰ درصد پمپ بنزین‌ها انجامید، خطر گسترش آن به سایر بخش‌های اقتصادی در روزهای آینده افزایش یافته است. »روز یکشنبه ائتلاف چپ‌گرای فرانسه «نوپس» خواستار راهپیمایی علیه تورم و تغییرات آب و هوایی، پیش از اعتصاب بخش عمومی روز سه‌شنبه شد که احتمالا منجر به مختل شدن شبکه حمل‌ونقل سراسری خواهد شد. این گزارش می‌افزاید:اعتصاب‌های کارگران نفت از هفته گذشته منجر به اختلال در تاسیسات نفتی و صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها، به ویژه در پاریس و شمال فرانسه شده است. این در حالی است که باوجود تلاش دولت امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه برای توافق با برخی اتحادیه‌های پیشرو، اوضاع هنوز به حالت عادی بازنگشته و این جنبش با فراخوان‌های متعدد به اعتصاب در سایر بخش‌ها خطر گسترش آن و فلج کردن اقتصاد را
بیش از پیش افزایش داده است.  
پولیتیکو در ادامه آورده است:«در پی تورم بالا در نتیجه جنگ در اوکراین، نارضایتی در میان جامعه فرانسه افزایش یافته و این نگرانی وجود دارد که وضعیت کنونی منجر به تکرار اعتراض موسوم به جلیقه زردها شود. جنبش جلیقه زردها در فرانسه در سال ۲۰۱۸میلادی پس از برگزاری تجمعات اعتراضی به افزایش مالیات سوخت، شهرت جهانی پیدا کرد. در سال‌های بعد، این گروه به یک جنبش بزرگ‌تر تبدیل شد و تجمعات اعتراضی آن اغلب به رفتارهای خشونت‌بار میان فعالان این جنبش و پلیس منتهی شد.در این میان و با تداوم اعتصاب‌ها در فرانسه، احزاب چپ که در انتخابات پارلمانی اخیر نیز قدرتمند ظاهر شدند، امیدوارند مخالفت گسترده‌ای را علیه دولت در اعتراض به افزایش قبوض برق و انرژی برانگیزند.همچنین انتظار می‌رود که کارگران بخش دولتی مانند معلمان، کارگران بخش صنعت هسته‌ای و راه‌آهن در پاسخ به درخواست اتحادیه‌های کارگری فرانسه، روز سه‌شنبه به معترضان پیوسته و به خیابان‌ها بیایند.شبکه خبری فرانس۲۴ نیز در گزارشی ضمن پرداختن به موضوع اعتصاب‌های سراسری در فرانسه، از تظاهرات پلیس پاریس در اعتراض به تامین هزینه‌های معیشتی خبر داد.این شبکه خبری نوشت: با گذشت نزدیک به سه هفته از اعتصابی که پمپ بنزین‌های سراسر فرانسه را به تعطیلی کشانده، پلیس در پاریس نیز خود را برای تظاهرات به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی آماده می‌کند.
هشدار گاز پروم
مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه نیز هشدار داد طرحهایی که برای اعمال سقف قیمت برای صادرات گاز روسیه وجود دارد، باعث متوقف شدن عرضه خواهد شد. به گزارش ایسنا، اظهارات« الکسی میلر»، مشابه تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت و گاز این کشور است. جنگ در اوکراین باعث شده است مشتریان اروپایی، خرید انرژی روسیه را کاهش دهند و همزمان، کشورهای صنعتی گروه هفت و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند با معرفی سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه، درآمدهای انرژی مسکو را محدود کنند.میلر در اظهاراتی که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، اعلام کرد: چنین تصمیم یک‌جانبه‌ای، مسلما نقض قراردادهای فعلی است و به توقف عرضه منجر خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه