«ابتکار» همزمان با آغاز بیستمین کنگره حزب کمونیست چین بررسی می.کند «شی» قدرتمندتر از همیشه

گروه بین الملل - بیستمین کنگره حزب کمونیست چین روز گذشته (یکشنبه) در پکن افتتاح شد و تا ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه) ادامه خواهد داشت.
حدود ۲۳۰۰ نماینده مجمع به نمایندگی از ۹۶.۷ میلیون تن از اعضای حزب حاکم چین، نتایج پنج سال اخیر را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و اهداف و مقصودهای توسعه این کشور را برای پنج سال آینده و احتمالاً برای یک دوره طولانی‌تر تصویب خواهند کرد. مراسم افتتاحیه از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی تحت تدابیر امنیتی شدید آغاز شد.
شی جینپینگ، رئیس‌ جمهوری چین در جریان سخنرانی افتتاحیه این کنگره حزبی که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، گفت کشورش به کنترل همه‌جانبه هنگ‌کنگ دست یافته و آن را از هرج و مرج به حکومتداری تبدیل کرده است.
رئیس‌جمهوری چین همچنین تاکید کرد که پکن قاطعانه مبارزه بزرگی را علیه جدایی‌طلبی و مداخله در تایوان به راه انداخته است. او با تاکید بر اینکه در مورد تایوان مصمم است، گفت که این نشان‌دهنده عزم و توانایی قوی پکن برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور و مخالفت با استقلال تایوان است. شی همچنین از حکومت حزب کمونیست خود در این نشست بزرگ رهبری که در آن انتظار می‌رود سومین دوره تاریخی قدرت را به او تحویل دهند و او برای سومین مرتبه رئیس‌جمهوری چین شود، تمجید کرد.


او خطاب به حاضران در تالار بزرگ خلق در پکن گفت: بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، کنگره بسیار مهمی است که در لحظه حساسی تشکیل شده است، زمانی که کل حزب و مردم از همه اقوام در حال آغاز سفر جدیدی برای ساختن همه‌جانبه یک کشور سوسیالیستی مدرن و حرکت به سوی هدف صد ساله دوم هستند.
به گزاری ایسنا، شی جینپینگ افزود که چین مردم و زندگی آنها را در اولویت قرار داده و در هنگام مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت. وی گفت که چین در بالاترین سطح از ایمنی و سلامت مردم محافظت کرده و در هماهنگی پیشگیری و کنترل همه‌گیری و توسعه اجتماعی و اقتصادی به نتایج مثبت قابل توجهی دست یافته است.
رئیس‌ جمهوری چین همچنین گفت که از اقتصاد خصوصی حمایت می‌کند و به بازار اجازه می‌دهد نقش تعیین‌کننده‌ای در تخصیص منابع داشته باشد. به گفته او، هدف پکن رشد اقتصادی با کیفیت بالاست و پنج سال آینده برای ایجاد یک قدرت سوسیالیستی مدرن بسیار مهم خواهد بود.
شی جینپینگ گفت: ما باید یک سیستم اقتصادی بازار سوسیالیستی در سطح بالا بسازیم... سیستم مالکیت عمومی را بی‌لحظه تحکیم و توسعه دهیم، توسعه اقتصاد خصوصی را بی‌امان تشویق و حمایت کنیم، نقش تعیین‌کننده بازار را در تخصیص منابع به طور کامل بازی کنیم و برای نقش دولت عملکرد بهتری داشته باشیم.
رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت که سرکوب فساد به دست او خطرات نهفته جدی را در حزب کمونیست حاکم و ارتش این کشور از بین برده است. او خطاب به هیات‌های حاضر با اشاره به کمپینی که به گفته منتقدان برای محدود کردن مخالفان داخل این حزب استفاده شده است، گفت: مبارزه با فساد یک پیروزی قاطع به دست آورده و به طور همه‌جانبه تثبیت شده و خطرات نهفته جدی در حزب، دولت و ارتش را از بین برده است.
شی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در شاخه نظامی حزب - ارتش آزادی‌بخش خلق - شد و مجددا تاکید کرد که چین استفاده از قوه قهریه را برای تحت کنترل درآوردن جزیره خودگردان تایوان رد نخواهد کرد. به گفته او، چین ایجاد یک ارتش در کلاس جهانی را تسریع و توانایی خود را برای فراهم کردن قابلیت بازدارندگی استراتژیک تقویت خواهد کرد و تا ۲۰۲۷ به این هدف می‌رسد.
رئیس‌جمهوری چین گفت: اتحاد مجدد قطعا باید محقق شود و اتحاد مجدد قطعا محقق خواهد شد. مساله تایوان تنها باید به دست مردم چین حل و فصل شود. ما به تلاش برای دورنمای اتحاد مجدد صلح‌آمیز با بیشترین صداقت و بیشترین تلاش‌ها پایبند خواهیم بود، اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام همه اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم.
او همچنین گفت که اقدامات انجام شده پس از اعتراضات بزرگ در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۹ نظم را برقرار کرده و تضمین کرد که هنگ‌کنگ به دست میهن‌پرستان اداره می‌شود.
شی جینپینگ در بخش دیگری از سخنانش گفت که پکن با ذهنیت جنگ سرد در دیپلماسی بین‌المللی مخالف است، اما او هیچ اشاره‌ای به روابط ضعیف با ایالات متحده نکرد. او با بیان اینکه پکن هرگز به دنبال هژمونی نخواهد بود و هرگز درگیر توسعه‌طلبی نخواهد شد، گفت: چین قاطعانه با همه اشکال هژمونی و سیاست اعمال زور، با ذهنیت جنگ سرد، مداخله در سیاست داخلی سایر کشورها و استانداردهای دوگانه مخالف است.
او تاکید کرد که تقویت توانایی‌های استراتژیک چین برای حفاظت از حاکمیت کشور، امنیت و منافع توسعه ضروری است. رئیس‌جمهوری چین گفت که کشورش قاطعانه یک سیاست خارجی مسالمت‌آمیز مستقل را دنبال می‌کند و همیشه موضع و سیاست خود را با تکیه بر اعتبار واقعیت‌ها تعیین کرده است.
او همچنین در مورد لزوم ارتقای مکانیسم‌ها به منظور مقابله با تحریم‌ها و همچنین ارتقای سیستم امنیت ملی چین سخن گفت. شی گفت بهبود مکانیسم‌های مبارزه با تحریم‌ها، مداخلات خارجی و صلاحیت فراسرزمینی ضروری است. رهبر چین بر لزوم بهبود سیستم امنیت ملی و تشکیل سیستم حفاظتی جامع و موثر در این کشور تاکید کرد.
جانشینی؛ پاشنه آشیل حزب کمونیست چین
در همین رابطه نشریه فارین پالیسی در گزارشی آورده است:
آنان پیش‌تر «هشت جاودان» نامیده می‌شدند: بزرگان حزب کمونیست چین که در پشت صحنه نفوذ سیاسی داشتند. در بهار ۱۹۸۹ میلادی در حالی که تظاهرات خیابانی و مبارزات داخلی قدرت دنگ شیائوپینگ مرد قدرتمند چین را آزار داده بود او هفت مقام ارشد بازنشسته را انتخاب کرد که به وی کمک کنند تا رهبری جناحی شده درون حزب را متحد کنند و مردم را از نظر عاطفی آرام سازند.
بزرگان انتخاب شده در همدستی با یکدیگر «ژائو زیانگ» وارث آشکار دنگ که با تظاهرکنندگان ابراز همدردی کرده بود را پاکسازی کردند و به سربازان دستور داده شد تا به سوی غیر نظامیان تیراندازی کنند.
به گفته نویسنده این گزارش، در آن زمان در میان گروهی از اهالی رسانه و دیپلمات‌های خارجی بودم و به سختی می‌توانستم باور کنم که انقلابیون سالخورده که اکثرشان مدت‌ها از دید عموم محو شده بودند ناگهان در کانون توجه قرار گرفتند و در کنار یکدیگر در برنامه‌های تلویزیون سراسری چین ایستاده بودند. یک خبرنگار روزنامه غربی در کنار من زمزمه کرد: «مثل این است که در حال تماشای شب مردگان زنده باشم».
چالش‌هایی که شی جین پینگ با آن مواجه است کاملا متفاوت از بحران تیان آنمن در سال ۱۹۸۹ میلادی است. با این وجود، عادات قدیمی به سختی از بین می‌روند. آشوب سال ۱۹۸۹ میلادی بار دیگر ثابت کرد که جانشینی پاشنه آشیل حزب کمونیست چین است و در صورت مدیریت نادرست می‌تواند حتی شهرت مورد احترام‌ترین رهبران کشور را خدشه دار سازد.
زمانی که سیاست چین به هم ریخته می‌شود به خصوص اگر تغییر کارکنان و اعضا رخ دهد بزرگان حزب اغلب دوباره ظاهر می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که چرا شی به محض آن که در سال ۲۰۱۲ میلادی دبیرکل حزب کمونیست چین شد با سرعتی برق آسا برای تحکیم قدرت‌اش حرکت کرد و این که امروز چرا او به سختی تلاش می‌کند تا نگهبانان قدیمی بازنشسته حزب را از دید عموم دور نگه دارد.
بدین منظور حزب کمونیست چین در بهار سال جاری دستورالعمل‌های جدید و سخت‌گیرانه‌تری را منتشر کرد. این دستورالعمل‌ها به شخصیت‌های ارشد حزب هشدار می‌دهد که در مورد بحث‌های سیاستگذاری در سطوح بالا سکوت کنند، از اظهارنظر‌های منفی سیاسی و از اعمال نفوذ خودداری ورزند. هم چنین، آنان باید از «فعالیت‌های سازمان‌های اجتماعی غیر قانونی» دوری ورزند و مهم‌تر از همه «با قاطعیت با تفکر نادرست مخالفت کرده و در برابر آن مقاومت کنند».
برخی پیش بینی می‌کنند که تنش‌های سیاسی کنونی چین در بیستمین کنگره حزب که در ۱۶ اکتبر برگزار می‌شود حل خواهد شد. آنان اشتباه می‌کنند. کنگره حزب ممکن است یک مسئله را حل کند، اما بسیاری از مسائل دیگر آغاز خواهند شد. به طور گسترده انتظار می‌رود که شی برای سومین دوره به عنوان رهبر حزب کمونیست چین انتخاب شود.
به گزارش فرارو، در ادامه این مطلب آمده است: کنگره بیستم حزب احتمالا یک گسست آشکار از الگو‌های گذشته جانشینی سیاسی خواهد بود. دوره بعدی شی ممکن است در ایجاد هنجار‌های جدید برای سیاست نخبگان قطعی باشد. شی تصمیم گیری مرکزی را از بوروکراسی دولتی خارج کرده و با ترس شدید از بقای رژیم در پنج سال آینده، بدون توجه به واکنش‌های بین‌المللی احتمالا  اقدامات شدیدی از خود نشان خواهد داد که نمود عینی آن را می‌توان در وسواس منحصر به فرد و نامحبوب شی در اجرا و ادامه سیاست کووید صفر مشاهده کرد.
شی دست کم یک دهه پیش زمینه‌سازی برای بازی قدرت جاه طلبانه خود را آغاز کرد. در همان زمان، او از حمایت اولیه از سوی گارد قدیمی حزب برخوردار بود، زیرا «شی ژونگ شان» پدر او از بزرگان معروف حزب بود. از آن زمان، شی زمان زیادی را برای ریشه کن ساختن رقبا و همتایان‌اش داشته است. ابزار اصلی او برای تحکیم اقتدار، کارزار بی‌امان ضد فساد بوده که بسیاری از مقام‌های بلندپایه را به دام انداخته است.
در دوره نخست ریاست جمهوری او یکی از اعضای سابق کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب و ده‌ها مقام و ژنرال نظامی به عنوان بخشی از کارزار سرکوب فساد، از مقام‌شان برکنار شدند.
این کارزار هم‌چنین چهره‌های کلیدی را در بخش‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی به دام انداخت. در سال ۲۰۱۷، «لیو یاژو» یک افسر بلندپایه نظامی پس از پیشنهاد درباره این که پکن بهتر است سیاست‌های سخت گیرانه خود را در منطقه عمدتا مسلمان‌نشین شین جیانگ تغییر دهد از عرصه عمومی ناپدید شد و به گفته رسانه‌های اجتماعی چین و یکی از اعضای سابق تبعیدی حزب کمونیست چین، خانه او مورد حمله قرار گرفت. «لی شیانیان» از اقوام «لیو» یکی از «هشت جاودان» اصلی بود.
یک منبع چینی که تعدادی از مقام‌های ارشد دولتی آن کشور را می‌شناسد می‌گوید: «مقام‌های ارشد بازنشسته قرار نیست با مقام‌های ارشد حزب معاشرت و ملاقاتی داشته باشند جز با شخص شی. این موضوع سال هاست که در جریان بوده است».
در چنین بستری ظهور مجدد «سونگ» این گمانه زنی را تقویت کرده که طرفداران جناح اتحادیه جوانان کمونیست اکنون در پشت صحنه فشار می‌آورند تا تعداد بیش‌تری از نامزدهای‌شان در طول تغییرات پرسنلی آینده ارتقا یابند. انتظار می‌رود دست کم دو نفر از هفت عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب (بدون احتساب شی) بازنشسته شوند.
هم چنین، انتظار می‌رود تقریبا نیمی از دفتر سیاسی با فرض اینکه هنجار‌های سنی امروز هم چنان پابرجا هستند بازنشسته شوند. دو تن از ارشد‌ترین دیپلمات‌های چین نیز قرار است بازنشسته شوند. آخرین مورد، اما نه کم اهمیت‌ترین آن «لی» است که به احتمال زیاد از سمت نخست وزیری کناره گیری خواهد کرد و همه نگاه‌ها به این است که چه کسی می‌تواند جایگزین او در این نقش کلیدی دولتی شود.
شی در حال هدایت سیاست چین به قلمرویی ناشناخته است. او با کنار گذاشتن محدودیت‌های دوره و سایر هنجار‌ها که تا حدی قابلیت پیش بینی را برای سیاست‌های پس از دنگ به ارمغان آورده بود دشمنان زیادی پیدا کرد. به طرز متناقضی، او هم چنین زندگی را برای هر جانشین انتخابی دشوار کرده است. دوره‌ای از ابهام در مورد جانشینی شی قابل پیش بینی است و تا زمانی که شی «جانشینی واضح و معتبر» را نامزد نکند و یک جدول زمانی مشخص و معتبر برای انتقال قدرت تعیین نکند، این شرایط پایان نخواهد یافت.
این مورد آسان نخواهد بود همان طور که «ریچارد مک گرگور» تحلیلگر موسسه لوی مستقر در سیدنی و نویسنده کتاب «حزب» که عملکرد درونی حزب کمونیست چین را توضیح می‌دهد می‌گوید: «یکی از خطرناک‌ترین مسائل نامزدنشینی شی خواهد بود. مردم نمی‌توانند به شی حمله کنند، اما می‌توانند در مقابل هر کسی که او برای جایگزینی دوست دارد صف آرایی کنند».
سال‌ها پیش رئیس ارشد حزب از بزرگان حزبی درخواست می‌کرد تا به هدایت رقابت‌های سیاسی و کنترل درگیری‌های جناحی در زمان انتقال قدرت کمک کنند. امروز، اما نیرو‌های قدیمی حزبی بیش از آن که از شی حمایت کند احساس بیگانگی و حتی عصبانیت از او را دارند. در همین حال، موج آتی کادر‌های تازه بازنشسته، یک قشر تازه از بزرگان حزب ایجاد خواهد کرد. حتی اگر آنان فاقد اعتبار انقلابی «جاودان»‌های مسن‌تر باشند ممکن است هوش سیاسی بیش‌تری نسبت به همکاران کم سن و سال‌تر خود داشته باشند.
یک ضرب المثل چینی می‌گوید: «زنجبیل کهنه‌تر تندتر است». در دوران ریاست جمهوری شی ترس از اخراج یا پاکسازی به احتمال زیاد مانع از طرح برخی از انتقادات از سیاست‌های فعلی او شد. با این وجود، بازنشستگی ممکن است تعدادی از اعضای سابق حزب را متقاعد سازد که چیزی برای از دست دادن ندارند و بهتر است که از شی انتقاد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
چهار فوتی و ۶۱ مجروح در آتش‌سوزی زندان اوین روایت‌های ضدو نقیض از شب ملتهب اوین چهار فوتی و ۶۱ مجروح در آتش‌سوزی زندان اوین روایت‌های ضدو نقیض از شب ملتهب اوین عضو کمیسیون شوراها: شکایت پلیس از نمایندگان حاکی از شناخت نداشتن از جایگاه نماینده است عضو کمیسیون شوراها: شکایت پلیس از نمایندگان حاکی از شناخت نداشتن از جایگاه نماینده است «ابتکار» همزمان با آغاز بیستمین کنگره حزب کمونیست چین بررسی می.کند «شی» قدرتمندتر از همیشه « ابتکار» دلایل ریزش پی‌درپی شاخص بورس در روزهای اخیر را بررسی کرد آوار سیاست‌های انقباضی بر سر بورس پیمان مولوی اعداد در ایران مهم نیستند! استاندار تهران عنوان کرد در حوادث اخیر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند سرلشکر سلامی: تلاش آمریکا جابجایی صحنه نبرد به مدارس و دانش آموزان است محمد باقر قالیباف: دولت و مجلس مصمم به کمک به کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری هستند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حضور ۳ هزار تروریست پشت مرزها را تحمل نمی‌کنیم