« ابتکار» دلایل ریزش پی‌درپی شاخص بورس در روزهای اخیر را بررسی کرد آوار سیاست‌های انقباضی بر سر بورس

کیمیا نجفی
محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شرایط بنیادی خوب بازار دلیل نمی‌شود که شاخص افت بیشتری را تجربه نکند. به هرحال یک‌سری شرایط خاصی در حوزه سیاسی کشور رخ داده است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد.
شاخص کل بورس روز یکشنبه نیز مانند روزهای گذشته با کاهش کار خود را آغاز کرد به طوری که در ابتدای معاملات شاخص کل با کاهش ۲۴۱۴ واحدی روبه‌رو شد.
شاخص کل بورس در روزهای اخیر به روند نزولی خود ادامه داده به گونه‌ای که شاخص کل در انتهای معاملات روز یکشنبه با ریزش بیش از ۶۶۱۳ واحدی به شاخص ۱,۳۱۱,۲۸۱.۳۹ واحد رسید. در معاملات روز گذشته نمادهای فولاد، خودرو، شپدیس، فملی، شبندر، شپنا و حکشتی بیشترین تاثیر منفی را بر معاملات امروز بازار سرمایه از خود بر جای گذاشته و نمادهای غدشت و خگستر جزو بیشترین معاملات پرتراکنش بازار بودند.


شاخص فرابورس نیز با ریزش ۱۱۷ واحدی به جایگاه ۱۷ هزار و ۸۳۹ رسید و نمادهای زاگرس، آریا، کگهر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس از خود برجای گذاشته و نماد شاوان نیز بیشترین تاثیر منفی را از خود بر جای گذاشت. کارشناسان دلایل متفاوتی را برای ریزش‌های پی‌درپی مطرح می‌کنند. علی پوررمضان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی تاکید کرده است:« اصلی‌ترین دلیل وضعیت کنونی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی است.»
علی پوررمضان با بیان اینکه ارزش معاملات به کمترین مقدار در دو ماه گذشته رسیده است افزود: «روند خروج پول حقیقی از بازار ادامه دارد. مادامی که شاهد افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی نباشیم این روند اصلاحی تغییر بزرگی نخواهد داشت. در حال حاضر نسبت p/e بازار سرمایه به حدود ۵.۹ واحد رسیده که در سه سال گذشته این مقدار بی سابقه بوده و ارزش دلاری بازار سرمایه نیز به کمترین از ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده که این مقدار نیز در نوع خود بی سابقه است. این دو عامل مهم نشان از ارزندگی بازار از منظر بنیادی دارد.»
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر افزایش نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه اضافه کرد: «کنترل این نرخ به عنوان یکی از عومل مهم و تاثیرگذار می‌تواند مانع از خروج پول از بازار سرمایه شود و همین ترتیب در تصمین‌های اثرگذاری که خارج از بازار سرمایه گرفته می‌شود، باید شرایط بازار و میلیون‌ها سهامدار دیده شود.»
حسان طیبی‌ثانی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با ایرنا به وضعیت این روزهای بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: «ریسک سیستماتیک مختص امروز نیست و همیشه در بازار سرمایه وجود داشته است و دارد؛ اما اکنون با توجه به شرایط اقتصاد جهانی و کامودیتی محور بودن بازار ما، ممکن است این ریسک مقداری بیشتر باشد. ریسک‌های سیستماتیک بازار که ناشی از ابهامات در پذیرش یا عدم پذیرش برجام است، وضعیت اقتصاد جهانی، صعودی بودن شاخص دلار و نزولی بودن قیمت‌های جهانی از نکاتی است که به افزایش ابهام‌ها و رکود معاملات دامن زده است.»
افت شاخص بورس به دلیل برخی سیاست‌ها
محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره دلایل موثر بر وضعیت بازار در روزهای اخیر به «ابتکار» گفت: با توجه به خروج نقدینگی که طی چند ماه اخیر ثبت شده و سیاست انقباضی که بانک مرکزی در پیش گرفت باعث شده است که بازار سرمایه برای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و افرادی که دارای سرمایه‌های کلانی هستند جذاب نباشد.
وی ادامه داد: صندوق‌ها با توجه به حجم سنگینی که دارند اصولا به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که کم ریسک‌تر باشد. بنابراین به دلیل سیاست‌های چند ماه اخیر بانک مرکزی، سرمایه‌ها بیشتر به سمت سپرده‌های بانکی و یا صندوق‌های درآمد ثابت سوق داده شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت در بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه با توجه به افت ماه‌های اخیر وارد دوره رکودی شده است. اکنون ارزش معاملات بسیار پایین بوده و این در حالی است که قیمت سهم‌ها در این مقطع پایین و جذاب است. اما پایین بودن قیمت سهم‌ها به معنای این نیست که دیگر قیمت‌ها پایین‌تر نمی‌آید.
وی به پیش‌بینی شرایط ریزش شاخص بورس پرداخت و در این‌باره گفت: با توجه به شرایط منفی بازار شاخص می‌تواند شرایط هیجانی رو به پایینی را تجربه کند اما من با توجه به شرایط بنیادی، فروش 6 ماهه‌ای که راهی کدال کرده‌اند و گزارش‌های خوبی که ارائه داده‌اند شرایط رو به پایین قوی را برای بازار متصور نیستم.
غفوری تاکید کرد: همانطور که اشاره کردم شرایط بنیادی خوب بازار دلیل نمی‌شود که شاخص افت بیشتری را تجربه نکند. به هرحال یک‌سری شرایط خاصی در حوزه سیاسی کشور رخ داده است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد. بازار سرمایه یک بازار نقدشونده بوده که بیشتر تحت تاثیر اتفاقات قرار می‌گیرد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به این مسئله که بازار سرمایه چند باری حباب مثبت گرفته است می‌توانیم انتظار داشته باشیم که چشم‌انداز خوبی برای سرمایه‌گذارانی که با دید 1،2 ساله وارد بازار شده‌اند ایجاد شود.
نمی‌توان یک نسخه مشابه برای سرمایه‌گذاران بورسی پیچید
وی در پاسخ به این پرسش که توصیه شما در شرایط فعلی به سهام‌داران بازار سرمایه چیست، گفت: ریسک‌پروفایل هر شخصی مختص به خود فرد بوده و نمی‌توان برای هر سرمایه‌گذار یک نسخه مشابه پیچید.
به عنوان نمونه سرمایه‌گذاران جوان تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری بر روی سهم‌ها پرریسک دارند اما برخی‌ها به دلیل عدم ریسک‌پذیری به دنبال سهم‌های کم ریسک‌تر می‌روند. اما می‌توان توصیه کرد که با توجه به شرایط فعلی بازار، سرمایه‌گذاران به دنبال سهامی باشند که یک طرح توسعه‌ای در آینده داشته باشد و بشود بر روی سودسازی آن شرکت حساب کرد.
غفوری در پایان گفت: اکنون بازار به صورت هیجانی در حال ریزش است و من معتقدم این هیجانات طی چند روز آتی فروکش می‌کند و ما شرایط رو به مثبتی را خواهیم داشت.
سایر اخبار این روزنامه
چهار فوتی و ۶۱ مجروح در آتش‌سوزی زندان اوین روایت‌های ضدو نقیض از شب ملتهب اوین چهار فوتی و ۶۱ مجروح در آتش‌سوزی زندان اوین روایت‌های ضدو نقیض از شب ملتهب اوین عضو کمیسیون شوراها: شکایت پلیس از نمایندگان حاکی از شناخت نداشتن از جایگاه نماینده است عضو کمیسیون شوراها: شکایت پلیس از نمایندگان حاکی از شناخت نداشتن از جایگاه نماینده است «ابتکار» همزمان با آغاز بیستمین کنگره حزب کمونیست چین بررسی می.کند «شی» قدرتمندتر از همیشه « ابتکار» دلایل ریزش پی‌درپی شاخص بورس در روزهای اخیر را بررسی کرد آوار سیاست‌های انقباضی بر سر بورس پیمان مولوی اعداد در ایران مهم نیستند! استاندار تهران عنوان کرد در حوادث اخیر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند سرلشکر سلامی: تلاش آمریکا جابجایی صحنه نبرد به مدارس و دانش آموزان است محمد باقر قالیباف: دولت و مجلس مصمم به کمک به کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری هستند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حضور ۳ هزار تروریست پشت مرزها را تحمل نمی‌کنیم