ماجرای سرقت‌های ماهرانه یک دزد دونده

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ از بهار امسال بود که شکایت‌های سریالی از یک سارق گوشی‌قاپ، پیش روی ماموران پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت. تیمی از کارآگاهان اداره هجدهم پلیس آگاهی مامور رسیدگی به این پرونده شدند. تحقیقات برای شناسایی سارق ادامه داشت. پس از تحقیق از شکات، مشخص شد که در تمام این سرقت‌ها، پسری جوان گوشی مردم را از دست‌شان قاپیده و با پای پیاده در کمتر از 10 ثانیه موفق به فرار شده است. در نهایت دو هفته قبل بود که در جریان یک سرقت مشابه، این دزد جوان از سوی ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شد.

این سارق بلافاصله تحت بازجویی قرار گرفت و به دزدی‌های سریالی گوشی‌های مردم اعتراف کرد. این در حالی است که ادامه تحقیقات نشان داد که این پسر جوان سابقه‌دار است و از سوی ماموران پلیس تحت تعقیب هم بود. این پسر در جریان پرونده قبلی خود، یک مرد میانسال را کشته بود. ماجرا از این قرار بود که در یکی از روزهای شهریور سال 98، زمانی‌که متهم 16 سال داشت، او به همراه همدستش هنگام دزدی این مرد میانسال را با چاقو کشته و فرار کرده بود. تحقیقات بعدی نشان داد که پرونده متهم به دادسرای اطفال ارجاع شد. بعد از تکمیل تحقیقات در دادسرای اطفال، پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری یک شعبه اطفال و نوجوانان ارجاع شد. این پرونده در دادگاه رسیدگی شده بود.

حکم دادگاه

در نهایت هیأت قضائی تشخیص دادند که او به بلوغ فکری نرسیده و مشمول ماده 91 قانون مجازات اسلامی می‌شود. ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «در جرائم موجب حد یا قصاص هرگاه افراد بالغ کمتر از هجده سال، ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکنند یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، بر اساس مورد با توجه به سن آنها به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این فصل محکوم می‌شوند. دادگاه برای تشخیص رشدوکمال عقل می‌تواند نظر پزشکی قانونی را استعلام یا از هر طریق دیگر که مقتضی بداند، استفاده کند.»



بنابراین هیأت قضائی حکم بر پرداخت دیه از سوی متهم را صادر کردند. با این حال خانواده مقتول به این حکم اعتراض کردند. وقتی خانواده مقتول اعتراض خود را نسبت به این حکم اعلام کردند، دیوان عالی کشور این اعتراض را پذیرفته و پرونده را بار دیگر به دادگاه ارسال کرد تا این متهم دوباره محاکمه شود. این در حالی بود که مجرم با قید وثیقه از زندان آزاد شده بود. او پس از آزادی از زندان سرقت‌هایش را دوباره از سر گرفته بود.

اعترافات متهم

این متهم در بازجویی‌ها به پلیس گفت: «من قصد کشتن کسی را نداشتم. آن زمان با دوستم به سرقت می‌رفتیم. او موتور داشت و پشت فرمان می‌نشست، اما من از موتور می‌ترسیدم. برای همین ترک موتور می‌نشستم و گوشی مردم را می‌قاپیدم. در یکی از سرقت‌هایمان، وقتی گوشی مرد میانسال را دزدیدیم، او با پای پیاده دنبال‌مان افتاد. ما را رها نمی‌کرد. من هم برای فرار، ضربه‌ای به او زدم و متواری شدیم. ما آن زمان دستگیر شدیم. دوستم همچنان در زندان بود و من بعد از تشخیص دادگاه، توانستم با قید وثیقه آزاد شوم.»

این متهم ادامه داد: «یک سالی می‌شود که از زندان آزاد شده‌ام. این بار چون تنها بودم، نمی‌توانستم پشت فرمان موتور بنشینم، برای همین تصمیم گرفتم با پای پیاده سرقت کنم. من دونده خوبی هستم. از بچگی این استعداد را داشتم. به راحتی می‌توانم کیلومترها بدوم و کسی به گرد پای من هم نرسد. برای همین از این استعدادم برای دزدی استفاده کردم و سرقت‌هایم را از سر گرفتم. معمولا وقتی می‌دیدم که فردی با گوشی گرانقیمت در کنار خیابان یا محیطی خلوت، در حال صحبت کردن است، در فرصتی مناسب گوشی آنها را می‌قاپیدم و با پای پیاده به سرعت از محل متواری می‌شدم. هیچکس نمی‌توانست مرا بگیرد. من هم گوشی‌ها را به یک مالخری که از قبل او را می‌شناختم، می‌فروختم. همه گوشی‌ها هم گرانقیمت و آخرین مدل بودند.»

در حال حاضر نیز به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 34، تحقیقات از این متهم، هم به‌خاطر سرقت‌هایش و هم به‌خاطر قتلی که مرتکب شده است، همچنان ادامه دارد.