تداوم دردسر‌های امریکا با رهبری چین

بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین (CPC) روز شنبه به کار خود پایان داد. کنگره ملی در ساختار سیاسی چین نقش پارلمان این کشور را دارد که با حضور ۲ هزار و ۲۹۶ نماینده حزب از سرتاسر این کشور، کار خود را از یک شنبه گذشته شروع کرده بود. بررسی گزارش کار پنج‌سال گذشته از سوی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و دبیرکل حزب، انتخاب دبیرکل جدید، تعیین اعضای کمیته مرکزی جدید متشکل از ۲۰۵ عضو و البته تصمیم‌گیری برای تغییراتی در قانون اساسی بود که با انجام آن، محدودیت دو دوره‌ای ریاست جمهوری شی برداشته شد و او حالا می‌تواند سومین دوره ریاست جمهوری خود را شروع کند و شاید ریاست جمهوری او همانند مائو تسه‌تونگ مادام‌العمر شود.
یک سری اتفاقات در طول این یک هفته از برگزاری کنگره ملی حزب و به خصوص در روز پایانی آن رخ داد که بی شک و تردید مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار خواهد گرفت و تجزیه و تحلیل‌های متفاوتی از آن خواهد شد. اولین اتفاق مربوط به حذف لی کچیانگ، نخست‌وزیر سابق، و وانگ یانگ، دبیر سابق حزب، از کمیته مرکزی حزب می‌شود. از آنجایی که کمیته هفت نفره دائمی دفتر سیاسی حزب به عنوان اصلی‌ترین نهاد قدرت در چین از میان کمیته مرکزی حزب انتخاب می‌شوند، حذف این دو از کمیته مرکزی به معنای حذف از دفتر سیاسی نیز هست. اتفاق دیگر که تا حالا هم سر و صدای زیادی به پا کرده مربوط به خارج کردن هو جین‌تائو، رهبر چین قبل از شی، از مراسم اختتامیه کنگره ملی و زمان تعیین اعضای کمیته مرکزی حزب می‌شود که تصاویر مربوط به این اتفاق به‌شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. گفته می‌شود این افراد وابسته به طیف معتقد به تصمیم‌گیری جمعی و از منتقدان سیاست‌های شی هستند که با حذف آنها، موانع در برابر سومین دور ریاست جمهوری شی برداشته شد.
این اتفاقات سرفصل اصلی حملات رسانه‌های غربی به شی در آینده خواهد بود، اما نکته اصلی در این است که پیام شی به طرف‌های غربی در بیستمین کنگره ملی حزب به وضوح بیان شد. او خطاب به نمایندگان کنگره اشاره به تلاش‌های کشور‌های خارجی به ویژه برای باج‌گیری، مهار و محاصره چین کرد که اشاره صریحی به امریکا بود و گفت: «جرئت مبارزه، جرئت پیروزی را داشته باشید.» این پیام بدان معنا است که رویکرد تهاجمی چین نسبت امریکا مشهور به رویکرد «گرگ مبارز» طی سومین دور از ریاست جموری شی نیز ادامه خواهد یافت و حتی می‌تواند شدت بیشتری بگیرد، چرا که حزب کمونیست چین در این کنگره مخالفت خود را با استقلال تایوان در قانون اساسی‌اش ثبت کرد. شی نیز در سخنان خود با وجود اینکه از «اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز» با تایوان گفت، اما تأکید کرد: «هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام تمام اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم.»‌این حرف او و تأیید کنگره ملی به معنای جدیت حزب کمونیست برای استفاده از زور برای بازگرداندن تایوان به میهن اصلی است و حالا شی می‌تواند با کسب حمایتی که از حزب در این خصوص گرفته بیشتر از گذشته به این گزینه توجه داشته باشد. شکی نیست که شی گزینه استفاده از زور در مورد تایوان را به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته، اما تأکید مجدد بر آن و حمایت حزب دردسر اصلی برای امریکا خواهد بود که حمایت خود را از تایوان در طی ماه‌های گذشته صریح‌تر از گذشته نشان داده بود. سفر‌های پی‌درپی مقام‌های ارشد امریکایی از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، به تایوان و واکنش شدید چین و برگزاری رزمایش‌های نظامی بی‌سابقه ارتش آزادیبخش خلق چین در اطراف تایوان و نزدیک به سواحل این جزیره میزان تنش را در ماه‌های گذشته به اوج رسانده بود و هرچند که به نظر می‌رسد وضعیت کمی آرام شده، اما تصمیم کنگره ملی حزب و سومین دوره از ریاست جمهوری شی نشان می‌دهد که دردسر امریکا در این موضوع تازه شروع شده و باید انتظار تنش‌هایی بسیار بیشتر از این را در پنج سال آینده داشت.