شهرستانی‌ها رونق بخش جشنواره فیلم کوتاه

سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است. «جوان» در گفتگو با مسعود دهنوی، فیملساز جوان کشورمان که با فیلم «رخ پوش» در این دوره از جشنواره حضور دارد، به انگیزه فیلمسازان شهرستانی برای حضور در این رویداد و استقبال پرشور مردم از آن پرداخته است.

امسال برای اولین بار جشنواره فیلم کوتاه با محوریت «ژانر» برگزار می‌شود که در نوع خود اتفاق جدید و قابل قبولی است و بسیاری از هنرمندان و کارشناسان فیلم و سینما از آن به عنوان یکی از امتیازات این دوره نام می‌برند. نظر شما به عنوان یک فیلمساز جوان که با فیلم «رخ پوش» در بخش دفاع مقدس جشنواره به همراه شش اثر دیگر حضور دارید، در این رابطه چیست؟
تنوع آثار را در ژانر‌های مختلف می‌توانیم ببینیم، اتفاق بهتری که در این دوره افتاد، این بود که مثل سال‌های گذشته صرفاً آثار در ژانر اجتماعی نیستند و فیلم‌های زیادی در ژانر‌های دیگر هم حضور دارند، به‌خصوص در بین بچه‌های شهرستان‌ها این تنوع دیده می‌شود، هرچند تعداد آن‌ها خیلی زیاد نیست، اما ژانر‌های مختلف را می‌بینیم. در یک سانس، چهار یا پنج مدل مختلف فیلمسازی و تجارب بچه‌های فیلمساز ارائه می‌شود که در ژانر‌های متنوعی دسته‌بندی می‌شوند. همانطور که شما هم اشاره کردید من امسال با فیلم رخ پوش که یک مورد اتفاق واقعی مربوط به دوران دفاع مقدس است در بخش جنبی جشنواره فیلم کوتاه حضور دارم.


آیا پیشرفت تکنولوژی می‌تواند در تولید آثار آوانگارد و رو به جلوتری در بین فیلمسازان جوان کشورمان تأثیر داشته باشد؟
پیشرفت تکنولوژی ابزار‌ها چندین سال است که اتفاق افتاده و کیفیت بالای آثاری که در جشنواره می‌بینیم همین موضوع را تأیید می‌کنند. منتها یک مسئله خیلی مهم در این زمینه بحث بودجه و هزینه‌های مالی است که اگر فیلمساز بخواهد کاری با کیفیت فنی بالا و قابل قبول بسازد، مجبور است متحمل هزینه‌های گزافی شود. به همین علت باید حمایت‌های مالی بیشتری از فیلمسازان صورت گیرد و از سوی دیگر لازم است از نظر برآورد‌های بودجه‌ای و اقدامات حمایتی که توسط دستگاه‌های متولی و مسئول صورت می‌گیرد، تجدیدنظر شود تا شاهد تولید کار‌ها و فیلم‌های بهتری باشیم. امیدوارم امسال با ورود پلتفرم‌ها و فضای مجازی و کمک دوستان بتوانیم پس از جشنواره بحث نمایش عمومی آثار این دوره را هم شاهد باشیم.
اعلام خبر حمایت بنیاد سینمایی فارابی از فیلمسازان برتر جشنواره باعث دلگرمی فیلمسازان کوتاه شد، ارزیابی شما چنین رویکردی چیست؟
همین توافقی که بین آقای آذرپندار و بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفته در کنار تأکیدی که انجمن سینمای جوان روی «ژانر» محور برگزار کردن جشنواره داشتند، قطعاً کار‌های خوب و مؤثری هستند و فکر می‌کنم که این دو کار می‌تواند مقدمه خیلی خوبی برای آینده باشند. ضمن اینکه این همکاری‌ها و مشارکت‌ها چیزی نیست که به صورت دفعی و یک‌باره به وجود بیایند و باید طی هر سال با توجه به توان و ظرفیتش اتفاق بیفتد. به نظرم امسال هم از تمامی این ظرفیت بهره گرفته شده تا به کمک فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه بیایند و گمان می‌کنم خیلی خوب هم صورت گرفته است.
بحث اقتباس و قصه‌گویی و توجه به ژانر از مشخصه‌های این دوره از جشنواره فیلم کوتاه است، آیا این مسئله تأثیری بر محتوا هم داشته است؟
همانطوری که اشاره کردید این اتفاقات فقط در حوزه ژانر است، اما متأسفانه در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه مثل عرصه فیلم‌های بلند سینمایی از نظر محتوایی همچنان حرف جدیدی برای گفتن نداریم و فقط یکسری تجربه‌گری در حوزه فرم و ساختار انجام شده، برای همین به نظرم همانطوری که برای بحث ژانر و کیفیت ساخت و فرم و ساختار به یک درجه خوبی رسیده بهتر است از سال آینده روی مسئله محتوا و مضمون هم تمرکز و کار بیشتری صورت بگیرد. ما الان در جشنواره فیلم کوتاه، فیلم‌های خوبی داریم که از لحاظ کیفیت و پروداکشن و دیگر جوانب حرفه‌ای در حد بخشی از یک فیلم سینمایی هستند، منتها اکثر آن‌ها از منظر فیلمنامه ضربه خورده‌اند و این بخش مهم جدی گرفته نشده است که امیدوارم در سال‌های آینده با حفظ حرکت رو به جلو در کیفیت آثار هم انجمن و هم خود فیلمسازان به مسئله مهم محتوا و فیلمنامه توجه بیشتری کنند.
بحث دریافت کوالیفیلد اسکار توسط جشنواره فیلم کوتاه که سال گذشته اتفاق افتاد، چقدر در انگیزه فیلم کوتاه‌سازان کشورمان برای تولید اثر و شرکت در جشنواره می‌تواند مؤثر باشد؟
این را باید از دوستانی پرسید که امسال در بوق بد صدای انصراف از جشنواره دمیدند و در حال نامه‌نگاری با اسکار هستند تا این امتیازی را که به جشنواره فیلم کوتاه تهران داده، بگیرند! به نظرم این یک اقدام خائنانه است، چون این امتیازی که سال‌ها تلاش شده آن را دریافت کنیم و انگیزه‌ای برای فیلمسازان جوان کشورمان و حتی دیگر کشور‌های منطقه باشد، امسال برخی فیلمسازان که اتفاقاً با استفاده از ظرفیت و حمایت‌های انجمن سینمای جوان فیلم ساختند، حالا دارند نامه‌نگاری می‌کنند که این امتیاز را از کشورمان بگیرند! به نظرم این امتیاز آنقدر مهم بوده که آن‌ها (از سر جهالت و به اسم مبارزه مدنی!) می‌خواهند در مسیرش خلل ایجاد کنند و با نامه نوشتن به دنبال حذف آن باشند.
در جشنواره امسال عد‌ه‌ای انصراف دادند و برخی سعی کردند با فضاسازی‌ها جشنواره را به حاشیه و حتی تعطیلی بکشانند، ارزیابی شما از این جنس اقدامات البته معدود چیست؟
این اقدام که توسط تعداد معدودی از فیلمسازان اتفاق افتاده، دقیقاً برخلاف شعار‌های مردمی و مدعای وطن‌پرستانه‌ای است که سر می‌دهند، چون آن‌ها آنچه برایشان مهم نیست همان نگاه حرفه‌ای فیلمسازان و هنرمندانی است که حاضر نیستند خودشان را فدای خواسته‌های دشمن و کسانی کنند که ملت و کشورشان را پاره‌پاره می‌خواهند. فیلمسازان شهرستانی که با کمترین امکانات در حال تولید اثر هستند و سالی یک‌بار تنها فرصتشان حضور در همین جشنواره است، چرا باید به‌خاطر خودخواهی و خواسته‌های تفرقه‌افکنانه دشمنانی که نمی‌خواهند کشور و مردم ما را در آرامش و آسایش و امنیت ببینند، از این فرصت استفاده نکنند واین جشنواره و فرصت‌های آن را از دست بدهند تا برخی از این افراد به اصطلاح فیلمساز که به‌خاطر اختلافات سیاسی‌شان دست به هر کاری می‌زنند به اهداف‌شان برسند؟! قطعاً هیچ هنرمند وطن‌پرست و دلسوزی چنین کاری نمی‌کند و کسانی که در حال نامه‌نگاری برای حذف امتیاز کوالیفیلد اسکار از جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند، خیرخواه ایران و دلسوز هنر و فرهنگ ایرانی نیستند. هرچند این اقدام آن‌ها هیچ اثری در برگزاری جشنواره نداشته و همانطوری که همه می‌بینند، جشنواره با حضور پرشور مردم و فیلمسازان در حال برگزاری است.