سرلشکرباقری به اروپا: با پول‌هایم زغال بخرید!

مقامات عالی رتبه ایرانی حساب و اندوخته‌ای در کشور‌های اتحادیه اروپا ندارند، قصدی هم برای سفر به آن کشور‌ها ندارند و سخن از تحریم آن‌ها و اجازه ورود ندادن و مصادره اموال‌شان، نمایشی سیاسی است که غربی‌ها سال‌هاست برای اهداف سیاسی خود اجرا می‌کنند. این‌سو هم همواره این موضع بوده که اگر مالی در سرزمین‌تان به نام ما یافتید، مصادره کنید و برای شما باشد!
اول بهانه را با خبری دروغ دست و پا می‌کنند، آن را با این رسانه و آن مزدور رسانه‌ای و تنی چند از مقامات رادیکال خود پر و بال می‌دهند، بعد خودشان به میدان می‌آیند و دروغ مربوطه را به عرصه موضع‌گیری‌های رسمی می‌رسانند، در نهایت آن را به جلسات تصمیم‌گیری می‌برند و... تحریم‌ها اینگونه ساخته می‌شوند.
ادعای سرنگونی پهپاد‌های ایرانی توسط اوکراینی‌ها که قرار بود پای ایران را به منازعه نظامی روسیه و اوکراین باز کند و بهانه تحریم‌های بیشتر و اتهامات بیشتر علیه ایران شود، همین گونه ساخته شد. اوکراینی‌ها از سرنگونی پهپاد‌های ایرانی گفتند، حتی مدعی شدند تکنیسین‌های ایرانی این پهپاد‌ها را هم کشته‌اند! رسانه‌های غربی طبق معمول به میدان آمدند و بر مبنای همین ادعای بی سند علیه ایران مطلب منتشر کردند، مقامات سیاسی تریبون‌دار شدند و بر مبنای همین مطالب بی سند رسانه‌هایی که سر‌نخ‌شان دست همین مقامات است و پول‌شان هم از آنجا می‌آید، موضع گرفتند؛ در نهایت هم ایران و ایرانی را تحریم کردند.
تحریم حقیقت


مسئولان ایرانی آن‌قدر به تحریم شدن خود به دست غربی‌ها عادت دارند و البته آن را بی اهمیت می‌دانند که اغلب گرچه در مورد تحریم ایران صحبت و عمل می‌کنند، اما اعتنایی به تحریم شخص خود ندارند.
با این حال، در موضوع تحریم‌های اخیر، فرمانده ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان ترجیح داد مواردی را به اروپایی‌ها یادآوری کند. او در پیامی که در مورد تحریم شدن خود توسط اتحادیه اروپا منتشر کرده، از آن خواسته که اگر اموالی از او را در هر کجای جهان یافتند، مصادره کنند. او با این نکته، خواسته نمایشی بودن این تحریم‌ها را به رخ بکشد؛ چه آنکه فرماندهان نظامی ایرانی اساساً اموالی در جغرافیای اتحادیه اروپا ندارند تا قرار بر مصادره آن باشد. سرلشکر باقری به همین نکته هم بسنده نکرده و در کنایه و طعنه به اروپایی که به خاطر جنگ روسیه و اوکراین، واردات گاز از روسیه را از دست داده، گفته که باید زغال‌سنگ بخرند، چون زمستان سختی پیش رو دارند.
آن‌هایی که اکنون تاوان مداخله در جنگ روسیه و اوکراین را می‌دهند، ایرانی‌ها نیستند، بلکه اروپایی‌ها هستند که امکان واردات گاز از روسیه را از دست داده‌اند و مجبور شده‌اند در آستانه زمستان، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای مصرف سوخت در کشورشان اعمال و از طرفی آموزش‌های صرفه‌جویی‌های افراطی در مصرف انرژی را به مردم‌شان آغاز کنند. برای این اروپا، صحبت از تحریم مقامات ایرانی به دلیل یک ادعای ثابت نشده، مضحک به نظر می‌رسد.
متن پیام رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به شرح زیر است: «اتحادیه اروپا چهار روز پیش به دلیل آنچه ارسال پهپاد‌های بدون سرنشین از ایران به روسیه نامیده، نام اینجانب را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است!
پیش‌تر و در ۱۳ آبان ۹۸ نیز وزارت خزانه‌داری امریکا با گنجاندن نام بنده در فهرست تحریم‌های خود، دچار چنین خبطی شده بود.
عصبانیت امریکا و دنباله آن یعنی اتحادیه اروپا البته قابل درک است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار دادند، اما نیرو‌های مسلح ما از این تهدید فرصت ساختند. اگر روزی آن‌ها سیم خاردار هم از رزمندگان ما دریغ می‌کردند، امروز برای خرید موشک‌های نقطه‌زن و پهپاد‌های ایرانی، صف کشیده‌اند.
در حقیقت این اروپایی‌ها هستند که با در پیش گرفتن مسیر به بن‌بست خورده ارباب خود امریکا، دچار عارضه خودتحریمی از حقیقت شده‌اند.
ما در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید‌: کوری عصاکشِ کورِ دگر شده است، یا به قول انگلیسی‌ها:The blind leading the blind.
اما یک پیشنهاد انسان‌دوستانه به اتحادیه اروپا دارم. از امروز به آن‌ها وکالت می‌دهم در اجرای تحریمی که تدارک دیده‌اند، مجاز هستند همه اموال و دارایی‌های سرلشکر محمدحسین باقری در بانک‌های سراسر جهان را شناسایی و مصادره و صرف خرید زغال سنگ برای شهروندان اروپایی کنند. زمستان سختی در پیش است.»
نمایش تحریم
به دفعات پیش آمده که رسانه‌های فارسی زبان غربی، پس از انتشار خبر برگزاری مانور نظامی در ایران، تسلیحات به کار رفته در مانور را زیر سؤال برده و حتی تصاویر مربوط به آن را تصاویری دستکاری شده و فتوشاپی دانسته‌اند. نکته جالب آنکه حالا به خاطر ادعای فروش همان تسلیحات نظامی به یکی از قدرت‌های نظامی برتر جهان، مقامات ایرانی تحریم می‌شوند. در واقع این ادعا و تحریم بعد آن خط بطلانی بر آن ادعا‌های فتوشاب است و اروپایی‌ها با این کار اذعان دارند که ایران به سطحی از پیشرفت و توسعه در ساخت تسلیحات نظامی رسیده است که می‌تواند در سطح اول جهان، صادر‌کننده تسلیحات نظامی باشد.
حالا اینکه اتحادیه اروپا، محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، حجت‌الله قریشی مسئول تأمین و تحقیقات وزارت دفاع همراه با سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سپاه پاسداران را به فهرست سیاه ۲۷ عضو این اتحادیه اضافه کند که کرده است، چه تأثیری در این پیشرفت تسلیحاتی دارد؟ پاسخ به این سؤال بخشی از نمایشی بودن این تحریم‌ها را عیان می‌کند. اما این نمایشی که آغاز کرده‌اند، هدف دیگری دارد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که «این اقدام نشانه‌ای از عزم این اتحادیه برای پاسخ سریع و قاطع به اقدامات ایران در حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین است.» نکته همین است که اتحادیه اروپا می‌خواهد از سویی به دوستان اوکراینی خود بگوید همراه شما هستیم و از سویی دیگر هزینه هم پرداخت نکند. وگرنه این تحریم بی اثر و سیاست‌زده یعنی عزم بر پاسخ سریع و قاطع به ایران؟! این بیانیه شاید اوکراینی‌ها را فریب بدهد و یا به مردم اروپا بگوید دیدید ما علیه جنگ‌طلبی موضع گرفتیم، اما در اصل ماجرا چه تفاوتی ایجاد می‌کند؟ بر فرض که ایران، پهپادی هم به روسیه فروخته باشد و بر فرض که نیت از این فروش هم مداخله در جنگ اوکراین باشد، آیا با تحریم سه مقام نظامی ایرانی، ایران تسلیم می‌شود و می‌گوید دیگر سلاح نمی‌فروشیم؟! قصد سفر به اروپا را هم که ندارند و هیچ وقت هم نداشته‌اند تا بگوییم ممنوع‌الورودی‌شان ضربه‌ای به آن‌ها می‌زند، اموالی هم در اروپا ندارند که مصادره شود؛ پس این تحریم‌ها چه سودی جز یک عوام فریبی اروپایی علیه افکار عمومی دارد؟
همین بی اثری است که تحریم مقامات ایران را مستحق وصف نمایشی می‌کند.