دستان پشت پرده

اولين بيانيه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پيرامون «مداخلات رژيم آمريکا» منتشر شد. در متن اين بيانيه آمده است : به استحضار ملّت شريف ايران مي‌رساند: در مورد ابعادي از اغتشاشات اخير، پيش از اين و طي بيانيه‌ تبييني مورخ 8 مهرماه گذشته، اطلاعات و توضيحاتي ارائه شد. اينک با حصول اطلاعات متقن و جديد، همچنين با رفع محذورهاي حفاظتي و امنيتي از بخش ديگري از اطلاعات موجود، توضيحات بيشتري را به آگاهي مردم سربلند ايران اسلامي مي‌رساند و در اين راستا، پيشاپيش توضيح سه نکته را ضروري مي‌داند: نخست) در بيانيه‌‌ حاضر، اتقان داده‌‌ها و مستند بودن آن‌ها مورد تأکيد ويژه‌‌اي بوده است. بنابراين نهايت تلاش به‌ کار رفته تا اطلاعات حاصله از روش‌‌هاي مختلف اطلاعاتي در اينجا عرضه شوند. دوم) بر اساس اطلاعات موجود، محرز شده است که زمينه‌‌سازي، مقدمه‌‌چيني و نيز بخش مهمي از عملّيات اجرايي آشوب‌‌هاي اخير توسط سرويس‌‌هاي جاسوسي بيگانه در قالب بسته‌اي طراحي و به واسطه برخي گروه‌‌ها و شبکه‌‌هاي مرتبط با آنها به روش‌هاي مختلف درون کشور پياده‌‌سازي شده است؛ از سوي ديگر واقعيت مهم ديگري نيز وجود دارد مبني بر اينکه اين سرويس‌ها در عملّيات اخير خود تلاش کرده‌‌اند از بسترها و زمينه‌‌هاي برخي نارضايتي‌هاي موجود در جامعه سوءاستفاده کرده و حتي‌‌المقدور پروژه‌‌هاي اطلاعاتي خود را بر سوء‌استفاده از اين بسترها و زمينه‌‌ها استوار سازند. سوم) رصدهاي دقيق و مستمر اطلاعاتي در بيش از يک‌سال گذشته، همچنين مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخير و نيز اطلاعات به‌ دست آمده از سناريوهاي دشمن براي مقطع پسا بحران، مصاديق فراوان و استنادات غيرقابل انکاري از نقش‌‌آفريني همه جانبه‌‌ رژيم تروريستي آمريکا در طراحي، اجرا و استمرار غائله‌‌ مذکور دارد.
بخش اول) مرحله‌ پيش از آشوب
رژيم سفاک آمريکا در وقايع اخير با مستمسک قرار دادن ماجرايي دردناک و پيش از اعلام نتايج تحقيقات (درگذشت مرحومه اميني)، با نوعي شعف و خرسنديِ پنهان ناشدني که در کليه‌‌ سخنان و موضع‌گيري‌‌هاي مقامات آن رژيم موج مي‌‌زد، يک پروژه‌ از پيش طراحي و آماده شده (وحتي چند نوبت به تعويق افتاده) را آغاز کرد. بديهي است که رژيم آمريکا اساساً نسبت به رويدادهاي جهان نگاهي ابزاري و سوء‌استفاده‌‌گر دارد. اين در حالي است که آن رژيم در خصوص رويدادي عمدي، قطعي، دردناک، آشکار و ضدحقوق‌‌بشري همچون قتل فجيع و مُثله‌‌کردن وحشتناک جمال خاشقچي که به اذعان خودشان اقدامي تعمدي از سوي رژيم بَدَوي آل‌سعود بود و به وحشيانه‌ترين شکل ممکن روي داد، بسيار آسان و سريع از کنار آن گذر کرد. همچنين است موضع آن رژيم در قبال قتل عمد (و نه فوت ناگهاني) خانم شيرين ابوعاقله توسط صهيونيست‌‌هاي خونخوار، که با بي‌‌تفاوتي کامل دولت تروريست‌‌پَرور آمريکا مواجه شد. از همين قبيل است قتل‌هاي وحشيانه‌‌ رنگين پوستان آمريکا توسط پليس نژادپرست آن رژيم که روزانه به چندين جنايت منجر مي‌‌شود و تنها تعدادي از آنها که تصويربرداري شده‌‌اند، به اطلاع عموم مي‌‌رسند.
بخش دوم) مرحله‌ حين آشوب‌ها


در بخش اول به اختصار بخشي از تمهيدات ائتلاف شيطان بزرگ براي آماده‌سازي قبلي و زدن جرقه‌ آشوب‌ها مورد اشاره قرار گرفت. در اين بخش نيز صرفاً به گوشه‌اي ديگر از خباثت‌هاي آن ائتلاف و البته در حدّي که ملاحظات امنيتي اجازه مي‌دهند، اشاره مي‌شود. شايد در آينده با کاهش محذورهاي مذکور تشريح مبسوطي از برنامه‌هاي حريف به‌عمل آيد:
بودجه‌ ويژه‌ي فضاي سايبر در زمان آشوب‌
طبق اطلاعات کاملاً موثق، سازمان CIA علاوه بر بودجه ساليانه‌ اختصاص داده شده براي سازمان‌هاي سابق‌الاشاره‌، اخيراً و پس از آغاز آشوب‌ها در ايران، بودجه کمکي معادل حدود 53 ميليون دلار ديگر، با ترک تشريفات اداري- مالي در دو مرحله به آن سازمان‌ها اختصاص داده و توصيه کرده است که اين بودجه در درجه اول براي امور به اصطلاح رسانه‌اي و تقويت ابزارهاي اينترنتي به‌منظور حفظ ارتباط با آشوبگران هزينه شود!
اينستاگرام
در پرده‌اي ديگر شرکت متا، مالک اينستاگرام و واتساپ نيز مشابه توييتر، تمام قوانين بين‌المللي و قوانين رسمي خود را در مقطع اغتشاشات ايران زير پا گذاشت و با اقداماتي از قبيل دستکاري عمدي الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي باعث شد اخبار جعلي، موارد نفرت افکني و اقدامات خشونت‌آميز با شدت بسيار زياد براي جامعه ايراني به صورت هدفمند منتشر شود. همچنين اين شرکت همانند توييتر به دستور سرويس اطلاعاتي آمريکا، با حمايت همه جانبه از صفحه‌هاي دروغ پراکن ضدانقلاب خارج نشين و مزدوران سعودي و با پر تعداد نشان دادن مخاطبين اخبار و اطلاعات اين صفحات مانند صفحه‌ رسمي نارسانه‌ سفارشي کار موسوم به ايران اينترنشنال، سعي در ايجاد خطاي محاسباتي در ذهن مخاطب ايراني نمود. اينستاگرام با برانگيختن احساسات جامعه ايراني خصوصاً جوانان و نوجوانان سعي در ايجاد نااميدي، بالا بردن سطح خشونت و ايجاد شکاف اجتماعي در لايه‌هاي مختلف جامعه داشت و با اجراي عملّيات تأثيرگذاري سايبري بر افکار عمومي، کاربران ايراني اين فضا را مورد حملات شناختي قرار داد. يکي از معروف‌ترين شگردهاي اين جنگ شناختي، «اجاره انسان رسانه‌ها» نام دارد. در اين روش، دشمن برخي از حساب‌هاي کاربري معروف در اينستاگرام و ديگر شبکه‌هاي اجتماعي آمريکايي مربوط به چهره‌هاي معروف (سلبريتي‌ها) که داراي دنبال‌کنندگان ميليوني هستند را براي مدتي اجاره مي‌کند و با انتشار اطلاعات جعلي يا جهت‌دار، از هويت آن چهره‌ها براي باورپذيري مخاطب سوءاستفاده مي‌کند. بر اساس اطلاعات موثق در اغتشاشات ايران برخي از انسان‌ رسانه‌هاي مقيم آلمان و امارات حساب‌هاي کاربري خود را به‌طور کامل به عوامل شناخته شده سرويس اطلاعاتي آمريکا اجاره دادند!
شبکه‌هاي ماهواره‌اي سفارشي‌کار
جنگ رسانه‌اي و تبليغاتي که از قديم يکي از مهم‌ترين ابزارهاي استکبار جهاني براي استعمار و غارتگري و جنگ رواني و تحريف واقعيت‌هاي جهان به نفع غارتگران و عليه ملل ستمديده بود، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي و با پيوستن بازماندگان رژيم ساقط شده‌ پهلوي و فراريان گروهک‌هاي تروريستي چپ و راست و منافق و فرقه‌هاي منحرف و ساير فراريان سابقه‌دار به جريان مسلّط رسانه‌اي صهيونيستي، صورت و سيرتي ديگر پيدا کرد. جريان سلطه ضمن فراهم آوردن به‌روزترين امکانات و تکنولوژي رسانه‌اي (البته به‌هزينه‌ گاو شيرده سعودي و امثالهم) و اِعمال فرماندهي واحد رسانه-اي بر آن‌ها، به خط‌دهي آمرانه و بهره‌برداري استعمارگرانه از اين نارسانه‌ها پرداخت. اگرچه جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ پرافتخار خود و به‌ويژه در مقاطع بروز برخي رويدادهاي سال‌هاي گذشته هميشه با آوازه‌گري‌هاي مزوّرانه‌ اين نارسانه‌ها مواجه و با شيوه‌هاي آنها آشنا بوده است؛ اما بي‌شک در جريان اغتشاشات اخير، «بزرگ‌ترين عملّيات تأثيرگذاري» و به عبارت ديگر «جنگ جهاني رسانه‌اي» عليه ملّت سرافراز ايران طراحي و اجرا شد. علاوه بر سوژه‌سازي از هر پديده‌ طبيعي و مصنوعي و آوازه‌گري همنواي شبکه‌هاي مُزدور فارسي زبان، موج سواري بر روي نارضايتي و خلق نارضايتي‌هاي سفارشي با جعل و روايت‌سازي دروغين از رويدادها، تبديل نارضايتي به اعتراضات اجتماعي، ديگرگون نمودن اعتراضات اجتماعي به سياسي، تغيير جهت آن‌ها به اعتراضات ساختاري، و در نهايت تبديل جملگي آن‌ها به اغتشاش و شورش و جنگ خياباني و... اين همان دستورالعملّي است که شبکه‌هاي مذکور در اغتشاشات اخير دنبال کردند. در وقايع اخير سناريوهاي نخ‌نماي «کشته‌سازي» و ادبيات تکراري اعتراف اجباري و خشونت سيستماتيک و نيز عوض کردن جاي جلّاد و شهيد و ده‌ها شگرد شناخته شده‌ ديگر، با شيوه‌يي يکسان اما با حجمي صدها برابر بيش از وقايع گذشته، نه تنها حيثيتِ نداشته‌ شيپورهاي انگليسي، آمريکايي و گاوان شيرده آن‌ها را بر باد داد، بلکه کليه‌ موازين حرفه‌اي و بين‌المللي را نيز درنورديد و سابقه‌ مبتذلي بر سوابق سياه آن‌ها افزوده شد؛ که پيگرد حقوقي آنها و پياده نظام فراري نارسانه‌هاي يادشده در دستور کار قرار دارد.
بخش سوم) مرحله‌ پسا آشوب
در يک ماه و نيم گذشته، دشمن آمريکايي و هم‌پيمانان خبيث و پياده نظام مزدور و نارسانه‌هاي سفارشي‌کار آن‌ها، يقيناً با کلّ توان خويش وارد عرصه‌‌ي جنگ ترکيبي تمام عيار و بزرگ‌ترين عملّيات تأثيرگذاري با نظام مقدس جمهوري اسلامي شدند. براي جامعه‌ اطلاعاتي پرافتخار کشور که شبانه‌روزي و لحظه به لحظه تحرکات ائتلاف شيطان بزرگ را تعقيب مي‌کردند، کمترين ترديدي وجود ندارد که حريف کلّ سناريوهاي جنگ نرم و ترکيبي و عملّيات تأثيرگذاري خويش را با همه‌ توانمندي‌هاي قشون خود و هم‌پيمانان، وارد صحنه‌ نبرد با ملّت مقاوم و سرافراز ايران اسلامي کرد. اذعان داريم که دشمن مزاحمت ايجاد نمود، خسارت وارد کرد، تعدادي از جوانان اين مرز و بوم را به خاک و خون کشيد، اما با اتقان کامل مي‌گوييم او نتوانست به هيچ‌يک از اهداف اصليِ از پيش تعيين شده‌ خود دست يابد.