دانشگاه محل گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر باشد

گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور، دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و گفت که سیاسی بودن از الزامات فضای دانشگاهی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در دیدار رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، دانشگاه‌ها را مراکز پرنشاط و پویایی دانست که با تولید علم و ارتقای توانمندی‌های علمی برای کشور قدرت تولید کرده و دشمنان ایران را ناکام گذاشته‌اند.
 سیاسی بودن از الزامات فضای دانشگاه است
آیت‌الله رئیسی سیاسی بودن را از الزامات فضای دانشگاه دانست و تأکید کرد: سیاسی بودن دانشگاه یعنی اینکه دانشگاه باید بیشتر و بهتر از هر بخش دیگری جامعه و نیازهای آن را بشناسد و برای خدمت به مردم اولویت‌هایش را با نظام مسائل کشور منطبق کند. رئیس‌جمهور گریزی هم به رخدادهای روزهای اخیر کشور و از جمله در دانشگاه‌ها زد و دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار دانست و افزود: شرط مهم این گفت‌وگوها فهم درست مسائل است؛ اگر مسائل بخوبی تحلیل نشده یا تحلیل‌ها بیش از آنکه از حقیقت نشأت گرفته باشند، تحت تأثیر فضاسازی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی باشند، راهکارهای ارائه شده راه به خطا خواهند برد.


نزدیک شدن صادرات نفت به آمار قبل از تحریم‌ها 
رئیس‌جمهور درباره پیشرفت‌های کشور که موجب ناکامی دشمن شد به ذکر مثال‌هایی پرداخت و گفت: دشمن به صراحت اعلام کرد که تلاش خواهد کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند، اما در حال حاضر صادرات نفت کشور به آمار قبل از تحریم‌ها نزدیک شده است. ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌های کشور نیز قابل توجه است و برخلاف خواست و تلاش دشمن برای منزوی کردن کشور، ارتباطات با همسایگان و کشورهای منطقه در حال گسترش است.
رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال معطلی، وضعیت حقوق کارگران و بازنشستگان در سال جاری، رشد تا ۵ برابری حجم روابط تجارت خارجی ایران و نزدیک شدن تراز تجاری کشور به مثبت شدن، افزایش سهم ایران از ترانزیت، اقتصاد و پیشرفت علمی و فناوری منطقه از دیگر مثال‌های رئیس‌جمهور در بیان مصادیق پیشرفت‌های اخیر کشور بود.
رئیس‌جمهور افزود: البته در کنار این پیشرفت‌ها، وجود برخی کمبودها و مشکلات در رفع گره‌های ذهنی در دانشگاهیان و برخی اقشار ایجاب می‌کند دانشگاه جهاد تبیین را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود بداند.رئیسی با تأکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین راهکار تقویت نظم و آرامش در دانشگاه‌ها، تبیین و رفع گره‌های ذهنی دانشجویان و اساتید است، سازکارها و ظرفیت‌های درون دانشگاه را برای حفظ نظم، انضباط و آرامش کافی دانست. دشمن می‌خواهد دانشگاه محل اغتشاش و ایجاد ناآرامی و بی‌اخلاقی باشد. باید در مقابل خواست این دشمن با قدرت و با کمک اساتید و دانشجویان با بصیرت ایستادگی کرده و دشمن را ناکام گذاشت.در این نشست و پیش از سخنان رئیس‌جمهور تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
تأمین امنیت؛ پیام حضور مردم در تشییع شهدا
رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با تسلیت شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ شیراز، از حضور پرشکوه آحاد مردم در آیین تشییع و تکریم مقام این شهیدان در شهرهای مختلف قدردانی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی حادثه تلخ شیراز را عینیت یافتن بخشی از هدف دشمن در ایجاد ناامنی و اختلال در زندگی مردم از طریق ناآرامی، فتنه‌گری و ترور دانست و با اشاره به افزایش نفرت عمومی نسبت به تروریست‌ها و اغتشاشگران افزود: مسئولان مکلف هستند همه تلاش خود را برای حفظ آرامش و امنیت کشور و خدمت‌رسانی به مردم و رفع موانعی که مخل کسب و کار و تحصیل و زندگی روزمره آنان می‌شود، بکار گیرند. رئیس جمهور پیام حضور مردم در خیابان‌های شیراز و دیگر شهرهای کشور را علاوه بر محکومیت حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ، مقابله قاطع با تروریست‌ها و تأمین و تضمین امنیت کشور دانست. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه مسئولان برای مقابله با توطئه‌های دشمن کار و تلاش بی‌وقفه و بموقع برای حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور است، زمان شناسی را از لوازم اصلی مسئولیت دانست و افزود: همه دستگاه‌ها مکلفند وظایف‌شان را در زمان مناسب انجام دهند تا هم کار انجام شده نتیجه بهتری برای مردم داشته باشد و هم تأخیر در انجام وظایف موجب از دست رفتن فرصت‌ها نشود.وی در بخش دیگری از سخنانش بر اجرای کامل قوانین تأکید کرد و با اشاره به مطالبه مردم و سازمان‌های مردم نهاد برای حل معضل آلودگی هوا، همه دستگاه‌های ذیربط را ملزم به اجرای بی‌قید و شرط قانون هوای پاک کرد.آیت‌الله رئیسی در این نشست با اشاره به گزارش معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از اقدامات صورت گرفته برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و همچنین همکاری این معاونت با وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس دخترانه قدردانی کرد.
گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده شهید علی‌وردی
رئیس‌جمهور عصر روز گذشته با خانواده شهید آرمان علی‌وردی،  به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله رئیسی، ضمن عرض تسلیت به خانواده شهید آرمان علی‌وردی، از رشادت و بصیرت آن شهید بزرگوار تمجید کرد و گفت: شهادت این جوان برومند، نماد از جان‌گذشتگی برای صیانت از امنیت و آرامش کشور است و مردم قدر چنین مجاهدتی را می‌دانند. رئیس‌جمهور، امنیت و آرامش کشور را ثمره خون ده‌ها و صدها شهید همچون شهید علی‌وردی دانست و افزود: امنیت، خط قرمز دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد، طراحی دشمن برای خدشه‌دار کردن این سرمایه‌ ملی و ارزشمند عملی شود. آیت‌الله رئیسی حضور غیرتمندانه شهید علی‌وردی و امثال او در صحنه دفاع از امنیت را الهام‌بخش و روشنگر خواند و گفت: خون این شهید بزرگوار و سایر شهدای مدافع امنیت، با آشکار کردن ماهیت واقعی بدخواهان کشور، رشد بصیرت و آگاهی بیشتر مردم را در پی خواهد داشت.