تروریست هامشغول کارند

گروه سیاسی/  ششم آبان ماه بود که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه مشترکی به تبیین سه مقطه پیش، حین و پساآشوب‌های اخیر در کشورمان پرداخت. اما پرداختن به تنها قسمت‌هایی از این بیانیه توسط بعضی از رسانه‌ها منجر به کمتر دیده شدن تصویر کلان و مهم ارائه شده در آن گشت. «ایران» در این گزارش تلاش دارد با پرداختن به قسمت‌های کمتر دیده شده تلاش‌های سازمان‌دهی شده علیه ایران توسط دشمنان مردم ایران را به تصویر بکشد.
در قسمت‌های ابتدایی بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه از «بسترها و زمینه‌‌های برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه» برای سوء استفاده دشمنان گفته شده و آمده است که سرویس‌های بیگانه حتی‌‌‌المقدور پروژه‌‌‌های اطلاعاتی خود را بر سوء‌استفاده از این بسترها و زمینه‌‌‌ها استوار می‌سازند. گرچه این بیانیه به مصادیق این بسترها اشاره نکرده‌اند اما به وجود آمدن بستر مناسب در برهه‌هایی از زمان بر هیچ کس پوشیده نیست و اهمیت دادن نهادهای اطلاعاتی به این مسائل گویای جامع‌نگری در نهادهای بالادستی کشور است. با وجود این دو نهاد اطلاعاتی کشور با رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یک سال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقش‌‌آفرینی همه‌جانبه امریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائله مذکور داشته‌اند. از همین رو تمرکز مبنایی بیانیه منتشر شده به صراحت خود این دو نهاد اطلاعاتی بر نقش رژیم امریکا و هم‌‌‌پیمانان این رژیم استوار است و جزئیاتی قابل تأمل را مطرح کرده است.
 
دستگاه جاسوسی امریکا محور توطئه


همان گونه که قابل حدس است آژانس اطلاعات مرکزی امریکا نقش اصلی را برای ایجاد بلوا در ایران برعهده داشته و همکاری سرویس اطلاعات خارجی انگلیس و رژیم صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی سعودی‌ها نقش تکمیل کننده را داشته‌اند. جالب آنکه این سرویس‌ها با همکاری تنگاتنگ با گروه‌های تروریستی به عنوان یکی از ابزارهای خود طراحی مدنظر را به پیش می‌برند.
طبق این بیانیه دستگاه‌های جاسوسی مورد اشاره تلاش داشتند تا در مقاطع مختلف بنا به بهانه‌های ایجاد شده آغاز آشوب را کلید بزنند. مقاطعی همچون سالگرد برخی وقایع سال‌‌‌های گذشته، مقطع اجرای طرح بزرگ و ملّی مردمی‌‌‌سازی یارانه‌‌ها در اوایل سال جاری و پروژه‌‌ امریکایی کشف حجاب در 21 تیرماه گذشته و... همه از مقاطعی بوده است که ناکام مانده‌اند.
 
از «سازمان‌های همدستان» تا نشست اسلو
با وجود این ناکامی‌ها سرویس‌های خارجی تلاش داشتند تا زمینه‌های آشوب را به وجود بیاورند. اقداماتی مانند تأسیس شبکه «سازمان‌های همدستان» برای نفوذ در بخش‌های اجتماعی کشور از جمله آنهاست. در پرتو این سازمان سرویس‌ها با پوشش فعالیت‌های حقوق بشری و ترویج دموکراسی سعی در جذب عناصر مستعد برای به انحراف کشاندن مطالبات مردمی، ایجاد مطالبات کاذب و تحریک عمومی تلاش داشتند که با شناسایی بخش‌هایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف و ضربه به زنجیره تأمین مالی و عناصر نفوذی آنها در رسانه‌ها مورد برخورد واقع شدند.
 امریکایی‌ها در بحران سازی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در ماه‌های اخیر تحرکات بالایی داشته است. برگزاری نشست حقوق بشری اسلو که از سوم تا پنجم خردادماه با همکاری مشترک واشنگتن و مؤسسات صهیونیستی برگزار شد نمونه این رخداد است. بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی در مذاکرات پنهان مقامات سیا در حاشیه این اجلاس با یکی از زنان مزدور که از سخنرانان این نشست بود، علاوه بر موضوع زنان، به لزوم بهره‌‌‌برداری از هر حادثه‌‌‌ای از جمله حادثه متروپل آبادان برای شکل‌‌گیری اعتراضات گسترده تأکید می‌شود که این خود نشان از آن دارد که این قبیل نشست‌ها با پوشش‌های مربوط به زن و حقوق بشر تدارک دیده شده و صرفاً هدف به آشوب کشاندن کشور را پی می‌گیرد.
 
دوره‌‌های «آموزش مربیان جنگ‌‌های ترکیبی»
سرویس‌های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان پیشگامان جنگ ترکیبی علیه ایران با دوره‌هایی به آموزش و جذب نیرو در این حوزه اقدام می‌کنند. مؤسسات، بنیادها، دانشگاه‌‌ها و اندیشکده‌‌‌های به اصطلاح غیردولتی پوشش‌هایی هستند که برای این اقدام به کار گرفته می‌شود. کشورهای همچون ترکیه، امارات، هلند، ارمنستان، گرجستان، مالزی، اندونزی، تایلند، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، ایتالیا و جزیره سیشل (در اقیانوس هند) از جمله کشورهایی بوده‌اند که غالباً به دلیل عدم نیاز به ویزا برای عناصر داخلی سرویس‌ها در ایران به عنوان میزبان این دوره‌ها انتخاب شده‌اند.
 
وحشت ترامپ از حضور در نشست منافقین
در این گزارش با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ مقامات امریکایی با فرقه منافقین به ماجرای واهمه دونالد ترامپ در نشست اخیر این سازمان تروریستی نیز اشاره شده و آمده است: «برای سال جاری از رئیس جمهور سابق و قاتل سردار بزرگ جهان اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی برای حضور در جمع کفتارهای آن گروهک دعوت شده بود که بنا به گفته اعضای گروهک منافقین، برخی حوادثِ روی داده در آستانه مراسم آنها در کشور آلبانی و احتمال وجود تهدید جدی به جان آن قاتل، حضور وی (ترامپ) در آن مراسم منتفی و اصولاً برگزاری مراسم مورد نظر آنها لغو گردید!»
 کمک 53 میلیون دلاری بدون تشریفات به جریان آشوب
در گزارش وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بخش مربوط به «مرحله حین آشوب‌‌‌ها» و در تشریح بخشی از حمایت‌های مادی و سری سازمان سیا آمده است: «طبق اطلاعات کاملاً موثق، سازمان CIA علاوه بر بودجه سالیانه‌‌ اختصاص داده شده برای سازمان‌‌های سابق‌الاشاره‌‌، اخیراً و پس از آغاز آشوب‌‌‌ها در ایران، بودجه کمکی معادل حدود 53 میلیون دلار دیگر، با ترک تشریفات 
اداری- مالی در دو مرحله به آن سازمان‌‌‌ها اختصاص داده و توصیه کرده است که این بودجه در درجه اول برای امور به ‌‌اصطلاح رسانه‌‌‌ای و تقویت ابزارهای اینترنتی به ‌‌منظور حفظ ارتباط با آشوبگران هزینه شود!»
این اطلاعات در کنار اقدامات امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌‌‌های فناوری و رسانه در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این کشور سرمایه‌گذاری عظیمی در جنگ ترکیبی کنونی با تکیه بر رسانه داشته است. طبق این گزارش، بر اساس پایش توئیتر فقط در بازه زمانی 20 شهریور 1401 تا 20 مهر 1401 بیش از 50 هزار کاربر جدید فارسی زبان با هویت‌‌‌های جعلی در توئیتر ساخته شده است تا علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند. این در حالی است که پیش از آن ماهانه حداکثر در حدود چهارهزار کاربر فارسی زبان در توئیتر ایجاد می‌‌‌شده است. همچنین، توئیتر با حداقل 10 برابر کردن ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در ساعت و لغو بسیاری محدودیت‌‌‌های دیگر، نهایت سعی خود در کمک به بزرگ‌نمایی و برجسته‌‌سازی اخبار جعلی و تشدید جنگ ترکیبی علیه جامعه فارسی زبان در سراسر جهان را اعمال کرد.
 
حضور سیا در اربیل
در این گزارش همچنین اطلاعاتی جزئی از حضور اعضای تیم سیا با پوشش وزارت خارجه امریکا در 29 شهریور و همچنین 15 مهر امسال در اربیل عراق آمده است. مأموران سازمان جاسوسی امریکا با حضور در مقر گروهک تجزیه‌‌طلب موسوم به «حزب دموکرات کردستان ایران» در شهر اربیل کردستان عراق از سرکرده‌‌ آن گروهک به نام مصطفی هجری خواسته‌اند تا در اغتشاشات رخ داده در برخی شهرهای کردستان ایران، بیش از این ایفای نقش نمایند. همچنین هیأت سازمان جاسوسی امریکا به‌صورت پنهان و در هتل دیوان اربیل با سرکرده گروهک پاک به‌‌نام حسین یزدان‌‌پناه ملاقات کرده و به بررسی آخرین وضعیت گروهک پس از موشکباران مقر آن توسط دلاورمردان سپاه پاسداران پرداختند. آنها به وی قول کمک‌‌‌های بیشتر و امید دادند تا زودتر اوضاع گروهک را ترمیم کند و به صحنه‌‌ مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگرداند.
 
شکست پروژه ویران شهری
در پایان بیانیه این دو نهاد اطلاعاتی جمع‌بندی قابل تأملی آمده است: «اذعان داریم که دشمن مزاحمت ایجاد نمود، خسارت وارد کرد، تعدادی از جوانان این مرز و بوم را به خاک و خون کشید، اما با اتقان کامل می‌‌گوییم او نتوانست به هیچ‌‌ یک از اهداف اصلیِ از پیش تعیین شده‌‌ خود دست یابد. این ارزیابی مستدل و قطعی ماست که از قضای روزگار، دشمن امریکایی و انگلیس خبیث نیز بدان اذعان دارند اما جرأت و جسارت اعتراف آشکار به آن‌‌ را ندارند.» این جمع‌بندی گویای آن است که دلارهای امریکایی و صهیونیستی و پول‌پاشی‌های فراوان نتوانسته مردم ایران را به تکمیل کننده پازل ناامن‌سازی ایران بکشاند.

گروه سیاست / در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه که اخیراً منتشر شد، آمده است که «اطلاعات معتبری در اختیار است که برنامه‌‌ریزی و اجرای عملیاتی بخش عمده آشوب‌ها توسط سرویس موساد با همکاری شقی‌ترین گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است... تماس آمریکایی‌ها با گروهک جنایت‌پیشه و شخص عبدالمالک ریگی معدوم در گذشته تا ارتباطات این روزها با گروهک‌های مختلف تروریستی که نام اقوام شریف ایرانی کرد، تُرک، عرب و بلوچ را بر خود می‌نهند اما جملگی آن گروهک‌ها، دشمنان آن اقوام عزیز غیورِ گرامی بوده و تجزیه‌طلبانی هستند که مأموریت آمریکا و اذنابش را دنبال می‌کنند...». در این مطلب، به معرفی تنها برخی از گروهک‌های تروریستی که در طول سال‌های اخیر نقش فعالی در طراحی توطئه و خرابکاری در مناطق مختلف ایران داشته‌اند، پرداخته شده است.

حـوزه سیستـان و بلوچستـان

جندالله
«جندالله» نام گروهی است که سال 1382 زیر لوای حمایت از حقوق مذهبی و قومی بلوچ‌ها و با تفکر وهابی و سلفی‌گری، با این استدلال که راه مبارزه سیاسی بسته شده، خط مشی خود را مقابله مسلحانه با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. پایه‌ریزی این گروه با «عبدالمجید ریگی» معروف به «عبدالمالک» بود که ضمن ارتباط‌ گیری با نیروهای اطلاعاتی امریکایی و صهیونیست‌ها در منطقه و کسب وعده دریافت انواع کمک‌ها از جمله پایگاه نظامی، از تمام توان خود بهره برد تا به‌عنوان بزرگترین منبع ایجاد رعب و وحشت در جنوب شرقی کشور شناخته شود.
سابقه: انتشار ویدیوهای هولناک از اقدامات جنایتکارانه جندالله، گروگان‌گیری افراد نظامی و غیرنظامی برای باجگیری و حضور در رسانه‌های فارسی زبان خارجی همچون «صدای امریکا» تحت عناوینی «رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران» بخش‌های گوناگون برنامه عبدالمالک برای تبدیل شدن به یک تروریست مخوف و نامدار بود. حمله تاسوکی و کشتار مسافران، حملات پراکنده به نظامیان و غیرنظامیان در خاش، زاهدان، سرباز، سراوان و دیگر شهرهای استان سیستان، ترور چهره‌های مذهبی و مسئولان استانی و یورش‌های انتحاری به مکان‌های مذهبی همچون حمله به مسجد «علی بن ابی طالب» زاهدان در خردادماه 78 گوشه‌ای از اقدامات جندالله بود که ده‌ها نفر را به خاک و خون کشید. چند ماه پس از این رخداد یعنی اسفندماه 88 بود که خبر دستگیری ریگی در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی امنیتی منتشر شد؛ رخدادی که ضربه‌ای مهلک بر این گروه بود و در نهایت به اعدام ریگی در خردادماه 89 منتهی شد. بازمانده‌های جندالله هر چند کوشیدند تا عملیاتی را تحت عنوان انتقام اعدام عبدالمالک و برادرش عبدالحمید به انجام رسانند اما در نهایت این گروه تروریستی دچار فروپاشی شد.

انصار الفرقان
چهار سال پس از اعدام ریگی یعنی در سال 1393، ادغام گروهک‌های تروریستی «حرکت انصار ایران» و «حزب الفرقان» منجر به تأسیس تشکیلاتی جدید با عنوان «انصار الفرقان» به سرکردگی «جلیل قنبرزهی» شد. جلیل قنبرزهی سرکرده گروهک انصار الفرقان ازمنابع مالی کشورهای عربی حمایت می‌شد و جلسات زیادی با نیروهای امریکایی مستقر درافغانستان جهت ضربه زدن به ایران داشت. بر اساس اسناد اطلاعاتی، تروریست‌های جند‌الله مالک ریگی، جیش الظلم و تیم‌های تکفیری زاییده اقدامات وبرنامه‌ریزی‌های این جنایتکار معدوم بوده است.
سابقه: در این سال‌ها جنایات زیادی از جمله انفجار در مراسم تاسوعای حسینی چابهار، اعزام عوامل انتحاری برای مساجد، شهادت جمعی از کارکنان ناجا، قتل، قاچاق مواد مخدر و ده‌ها جنایت دیگر در جنوب شرق ایران انجام داده است. سرکرده انصار الفرقان نیز البته سرنوشتی بهتر از ریگی نداشت زیرا در خردادماه 96 در درگیری با نیروهای سپاه پاسداران به هلاکت رسید. پس از آن بود که این گروه بدون داشتن سرکرده‌ای مشخص دست به عملیات کور در منطقه زد تا شاید بتواند خود را احیا سازد.

حرکت انصار ایران
حرکت انصار ایران یک گروهک تروریستی منشعب از گروهک جندالله (جندالشیطان) است. اصلی‌ترین عملیات تروریستی این گروهک ترور مولوی اهل سنت مصطفی جنگی‌زهی است. سرکرده این گروه‌ها شفیع‌محمد میری، عضو جداشده از گروهک تروریستی جندالله ‌است. شفیع از اعضای اصلی و سابق گروهک تروریستی جندالله است که در پی اختلاف با عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی و ابراهیم عزیزی (سلمان) از اعضای اصلی گروهک تروریستی جندالشیطان، از آنها جدا شده و با همکاری القاعده و طالبان درصدد اثبات خود به گروهک جندالشیطان با انجام اقدام تروریستی علیه ایران است.
سابقه: آنها در سایت‌ها و وبلاگ‌های خود بیانیه‌هایی در خصوص تهدید نظام به انجام عملیات‌های تروریستی و تصاویری مربوط به ساخت بمب توسط اعضای این گروهک در وبلاگ مذکور درج کرده‌اند.
حزب الفرقان
گروهک تروریستی حزب الفرقان سال 1375 توسط عناصر وابسته به وهابیت اعلام موجودیت و هدف اصلی خود را مبارزه مسلحانه با نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کرد. گروهک تروریستی مذکور که از هم پیمانان و پشتیبانان گروهک تروریستی جندالله بود پیش از این با پشتیبانی بعضی کشورهای مرتجع منطقه، عملیات تروریستی متعددی در قالب بمب‌گذاری، ترور، گروگان‌گیری و راه‌بندی مسلحانه در مناطق مرزی شرق کشور انجام داده است.
سابقه: این گروه تاکنون اقدامات ضد امنیتی را در استان‌های سیستان و بلوچستان وجنوب خراسان انجام داده است که اعم فعالیت‌های آنها عبارت است ازبمب‌گذاری، ترور، گروگان‌گیری، آدم ربایی، درگیری با مأموران گشتی و پاسگاه‌های مرزی، راه‌بندی مسلحانه، سرقت اموال دولتی و جاسوسی برای طالبان علیه جمهوری اسلامی ایران.

جیش النصر
پس از دستگیری عبدالمالک ریگی از سوی نیروهای نظامی ایران، اختلافات میان گروه جیش‌العدل در خصوص در اختیار گرفتن منابع مالی این گروهک که از قاچاق مواد مخدر به‌دست می‌آید، بالا گرفت که همین امر منتج به ایجاد گروهک جدیدی به نام جیش‌النصر شد. درگیری میان این دو گروهک تروریستی موجب هلاکت عناصری از گروهک جیش‌العدل توسط گروهک جیش‌النصر شد. گفتنی است اشرار گروهک تروریستی جیش‌العدل سال گذشته اقدام به ربودن پنج مرزبان ایران در مرزهای مشترک استان سیستان و بلوچستان ایران با پاکستان کرده بودند که با اقدامات صورت گرفته از سوی ایران، چهار نفر از مرزبانان آزاد شدند.

جیش‌العدل
سازمان «جیش‌العدل» یکی از سازمان‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی که در مناطق بلوچستان علیه رژیم جمهوری اسلامی مسلحانه مبارزه می‌کند، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده «جیش‌النصر» که پیشتر توسط گروهی از این تشکیلات جدا شده بود بار دیگر نیروهایش در «جیش‌العدل» ادغام شدند. این ادغام همراه با اعلام انحلال «جیش‌النصر» در سال 2016 انجام گرفته است. عبدالرئوف ریگی برادر عبدالمالک ریگی پس از مرگ برادرش و با همراهی دیگر اعضای گروهک «جندالله»، گروهک تروریستی جدیدی به نام «جیش‌العدل» را تأسیس کرد، اگرچه در سال گذشته، از این گروه نیز جدا شد و گروهک تروریستی تازه‌ای به نام «جیش‌النصر» را تأسیس کرد.
سابقه: آنها در برخورد با نیروهای نظامی عموماً به شکل انتحاری و پیش‌بینی نشده‌ای جنایت می‌کنند. منهای چند عملیات رودررو عموماً با کمین‌های مرگبار به استقبال نیروهای نظامی و مردم می‌روند. جیش‌العدل وابسته به القاعده پیش از گروگان‌گیری پنج مرزبان، 14 نفر از حافظان مرزهای ایران را در آبان ماه 92 به شهادت رساند. آخرین اقدام آنها حمله مسلحانه به نمازگزاران روز جمعه زاهدان و کشته شدن ده‌ها نفر از آنها در مهر 1401 است.

سپاه صحابه ایران
گروهک سپاه صحابه وابسته به گروهک تروریستی جندالله، اواخر سال 1389 با هدف فرافکنی و فرار از عواقب اقدام‌های تروریستی تشکیل شد. این گروهک پس از صدور اطلاعیه‌ای موجودیت خود را اعلام کرد و بعد از آن قتل چند نفر و همچنین انفجار خط لوله گاز قم را پذیرفته ‌است. رهبری این گروهک را در سطح جهانی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه بخصوص در کشور پاکستان بر عهده دارند که با اهداف از پیش طراحی‌شده و به‌طور سازمان‌یافته به هدایت گروهک مشغول هستند. سرکرده اصلی گروهک شخصی با نام محمدگل شه‌بخش، داماد خدابخش شه‌بخش(معدوم)، شرور و قاچاقچی پشتیبانی‌کننده گروهک تروریستی جندالله است که با سوء‌استفاده از توان طایفه‌ای در استان، تعدادی از افراد متدین را شهید کرد. این گروهک در امر قاچاق مواد مخدر نیز فعال است.

حـوزه خوزستـان
گروهک سازمان حزم
عادل سویدی و حبیب نبگان از عناصر تجزیه‌طلب و تروریست عرب خوزستان و مقیم کشورهای هلند و دانمارک، اوایل سال 2010 میلادی همزمان با سالروز تولد جمال عبدالناصر در قاهره مقر اصلی آنها، طی یک کنفرانس رسانه‌ای تأسیس گروهی به نام سازمان ملی آزادیبخش اهواز (حزم) را اعلام کردند. این گروهک ائتلاف چهار تشکل، سازمان ملی اهواز (عربستان)، مقاومت ملی آزادیبخش اهواز، جبهه العربیه لتحریر الاهواز، حرکه النضال العربی لتحریر الاهواز و یکصدوبیست نفر از به اصطلاح مبارزان عرب دیگر است. عادل سویدی هدف این گروهک را مبارزه با ادامه اشغال سرزمین عربی اهواز دانست که از سال 1925 به دست اشغالگران فارس افتاد و اعلام کرد آنان سعی در گسترش فرهنگ خود در اهواز دارند.
سابقه: می‌توان به مبارزات سیاسی و حملات مسلحانه اشاره داشت. مقاومت اعضای سازمان تنها به عملیات‌های مسلحانه محدود نمی‌شود، بلکه شامل مبارزات فرهنگی نیز می‌شود. بعد از چند ماه تشکیلات جبهه العربیه لتحریر الاهواز در اطلاعیه‌ای جدایی خود را از این تشکیلات اعلام کرد.

حزب تضامن الدیمقراطی الاهوازی
بنیانگذار این گروهک منصور اهوازی، ساکن و پناهنده اجتماعی انگلستان است. او در سال 1378 به‌همراه تعدادی از افراد خوزستانی مقیم لندن با ایجاد تشکلی به نام المنتدی الاهوازی فعالیت سیاسی خود را آغاز و ضمن برقراری ارتباط اینترنتی و ارسال اعلامیه به داخل کشور، در گسترش افکار تجزیه‌طلبانه قومی در بین جوانان عرب خوزستان فعالیت می‌کند. در سال 2003 (1381) با هماهنگی، هدایت و حمایت کشور انگلیس به همراه تعدادی در حدود 30 نفر از عناصر ایرانی مقیم لندن، تشکلی تحت نام تضامن الاهوازی با هدف تحریک جوانان به شورش و مبارزه علیه اهداف جمهوری اسلامی ایران و تجزیه‌طلبی استان خوزستان ایجاد و در این راستا مکاتبات و ارتباطاتی با سازمان‌های بین‌المللی برقرار ‌کرد.

حرکة النضال العربی لتحریر الاهواز
از جمله معروف‌ترین و خشن‌ترین گروه‌های تروریستی خلق عرب و نژادپرست «حرکة النضال العربی لتحریر الاهواز»، جنبش عربی آزادیبخش اهواز و بازوی نظامی جبهه التحریر(عراق) است که در سال 1376 تأسیس شد و دارای مشی مسلحانه و بشدت ضدایران و ضدغیرعرب هستند. در چهل سال گذشته در همه بحران‌هایی که در مناطق مختلف عرب‌نشین ایران به‌وقوع پیوست، ریشه‌های این گروه وجود داشته و نقش‌آفرینی کرده‌اند. حتی در انفجار و عملیات‌های تروریستی سال‌های اخیر در اهواز، نقش «گروه الاهوازیه» کاملاً آشکار است. بعد از حمله ناتو به عراق و حضور ارتش انگلیس در بصره، نقش این گروه در جنوب ایران پررنگ‌تر شد و سازماندهی آنها توسط انگلیس کاملاً مشهود است. گروه الاهوازیه با کمک مالی مستقیم دولت‌های عربی در منطقه که سیاست‌های ایران‌ستیزانه را پیگیری می‌کنند در حال برنامه‌ریزی برای جدایی خوزستان از ایران هستند. آنها اعتقاد دارند که باید مبارزه مسلحانه تا نابودی فارس‌ها (غیرعرب‌ها) و آزادی عربستان (استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس) بی‌رحمانه ادامه داشته باشد. جزایر سه‌گانه ابوموسی و تنب را نیز بخشی از خاک اعراب می‌دانند و علاوه بر آن در نقشه‌های خود عنوان خلیج عربی را به جای خلیج‌فارس برگزیده‌اند.
سابقه: تشکیلات تروریستی مذکور اقدام به بمب‌گذاری‌هایی چون بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز، سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی، سازمان مسکن‌ و شهرسازی، شرکت طرح توسعه نیشکر خوزستان کردند. پس از انجام این عملیات‌های تروریستی با اقدامات نیروهای امنیتی تعدادی از اعضای این گروه بازداشت شدند و اعضای آن در کشورهای هلند، دانمارک و سوئد مستقر شدند در حال حاضر این افراد در برخی از تجمع‌های تجزیه‌طلبانه در خارج از کشور شرکت دارند و هنوز دست از اقدامات کور و مسلحانه خود برنداشته اند. صبح ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز، در پی حمله تروریستی، چند فرد مسلح مراسم رژه را به رگبار بستند. تعداد کشته‌شدگان ۲۵ نفر و مجروحان این حادثه بین ۶۵ تا ۷۰ نفر اعلام شد. در پی این عملیات «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی الاهوازیه دستگیر شد. به اعتراف او فردی صهیونیست که ساکن امریکا و اسرائیلی است، به عنوان وکیل، کارهای حقوق بشری گروهک تروریستی حرکة النضال را انجام می‌داد.

حرکة التحریر الوطنی الاهواز
این تشکیلات به سرکردگی فردی به نام سیدطاهر آل‌نعمه در سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرد. از اهداف مهم این تشکیلات که در کانادا مستقر و در اروپا و سوریه فعال است، استقلال خوزستان و اعلام قیام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. این گروه دارای یک برنامه ماهواره‌ای است که به‌منظور دامن‌زدن به اغتشاشات استان و همچنین خط‌‌ دهی به عناصر خلق عربی به‌منظور اقدامات خرابکارانه، شناسایی عناصر حزب‌اللهی، اطلاعاتی، نظامی برای ترور آنها، اغتشاش، سرقت از بانک‌ها، تخریب اموال عمومی و... راه‌اندازی شده است.
جبهه دموکراتیک خلق عرب اهواز
این گروهک در سال 1379 در کشور انگلستان توسط محمود مزرعه با هدف تجزیه استان خوزستان از طریق مشی مسلحانه تأسیس شد. این تشکیلات دارای دو سایت اینترنتی است که از این طریق اقدام به صدور بیانیه، اطلاعیه تجزیه طلبانه و... تحریک علیه جمهوری اسلامی ایران می‌نماید. محدودۀ فعالیت این گروهک در کانادا، هلند، بلژیک، ترکیه و سوریه است. صلاح مزرعه مسئول جبهه در کانادا، از عمروموسی دبیرکل اتحادیه عرب درخواست می‌کند تا یک کرسی برای مردم عرب خوزستان در اتحادیه عرب تعلق گیرد که محقق نمی‌شود. این گروهک در اغتشاشات و حوادث تروریستی 1384 که استان خوزستان را درگیر کرد، با ارسال محموله‌های تبلیغاتی اطلاعیه و بیانیه‌هایی با مضمون تجزیه‌طلبانه قومی و همچنین 11 فقره بمب منفجر کردند که ده‌ها کشته بر جای گذاشت. آنها همچنین در به هوا فرستادن پرچم و آرم الاهواز به آسمان توسط بالون در مناطق عرب‌نشین و آشوب شهر اهواز دست داشته‌اند. آنها همچنان به اقدامات خرابکارانه و تشویق به اعتصاب دست می‌زنند.

المنظمه العربیه لتحریر الاهواز
این تشکیلات توسط فردی به نام فالح نیکوسرشت، فالح عبدالله المنصوری، با هدایت سرویس عراق در کشور هلند با هدف استقلال و تجزیه خوزستان تشکیل شد و در کشورهای هلند و کانادا و سوریه فعالیت دارد. این تشکیلات کلیۀ اقدامات تروریستی سال‌های اخیر را طی اطلاعیه‌های جداگانه که در سایت‌های اینترنتی منتشر می‌کرد به عهده می‌گرفت. تشکیلات مذکور دارای یک سایت اینترنتی است که با شانتاژهای تبلیغاتی و خبری و رسانه‌ای نقش عمده‌ای در تشدید اغتشاشات سال‌های اخیر ایفا کرد. با وجود اینکه سرکرده این تشکیلات در سال 1385 به ایران مسترد شد اما هنوز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

حزب النهضة العربی الاهواز
سید ایوب (صباح) موسوی سرکرده گروهک تروریستی موسوم به «حزب النهضه العربی الاهواز» است. وی اولین کسی است که در اطلاعیه‌ای مسئولیت بمب‌گذاری‌های خوزستان درسال 1384 که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از 350 نفر شد را به عهده گرفته است. یاد شده در دهه 90 گروهی تروریستی موسوم به «حرکة العداله» را راه اندازی کرد. وی علیرغم پسوند ساداتی خود به وهابیت روی آورده است. یاد شده ارتباط تنگاتنگی با گروه‌های سلفی منطقه دارد و سفرهایی برای هماهنگی این نشست به بحرین و عربستان سعودی و ترکیه داشته است.


حـوزه کردستـان
​​​​​​​حزب آزادی کردستان
گروه تروریستی پاک مخفف (پارت آزادی کردستان) در خرداد1370 توسط فردی به‌ نام سعید یزدان‌پناه تأسیس شد که بعدها توسط برادرش در سلیمانیه عراق کشته شد. پاک به‌دنبال جداکردن کردستان از ایران از طریق مسلحانه و روش‌های تروریستی و تشکیل کشور کردستان از کردستان‌های ایران، عراق و ترکیه و سوریه است. از سال 2006 علی قاضی محمد به ‌رهبری حزب برگزیده و حسین یزدان‌پناه جانشین وی شد که به‌نظر می‌رسد دلیل چنین جابه‌جایی استفاده از اسم و اعتبار وی به‌عنوان فرزند قاضی محمد است. حسین یزدان پناه تا زمان سقوط رژیم صدام، در خدمت سازمان اطلاعات حزب بعث عراق (استخبارات) بوده است.  نیروهای آنها لباس نظامیان امریکایی را برتن دارند و در استان‌هایی مثل ایلام یا جنوب کرمانشاه تحت یک گروه و نیروهایی که از شمال کرمانشاه یا کردستان می‌باشند تحت عنوان گروه دیگری در پاک فعالیت دارند. حضور گسترده نیروهای مستشار امریکایی و تحویل بسیار گسترده تجهیزاتی ازقبیل موشک‌های ضد‌زرهی و ضدهوایی و امثالهم به گروه پاک و نیز آموزش گسترده آنان توسط نیروهای مستشار امریکا، آلمان و انگلیس، به‌همراه بهره‌گیری از اعضای قدیمی پ‌ک‌ک نشان‌دهنده آن است که برنامه‌ای درازمدت برای تحرکات این گروه تروریستی تدارک دیده شده است.
سابقه: حادثه تروریستی دالاهو در تاریخ  20 تیر1395 است که طی آن آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب، فرماندار و مدیر شیلات استان و برخی مسئولان استانی هدف ترور واقع شده که منجر به شهادت راننده فرماندار و مدیر شبکه بهداشت دالاهو شد.

گروهک تروریستی کومله
اولین محفل کومله در سال 1348 توسط فؤاد مصطفی سلطانی، عبدالله مهتدی، محمد حسین کریمی و صدیق کمانگر در تهران با هدف ایجاد تشکیلات سراسری حزب کمونیست به وجود آمد. فاصله سال‌های 1353 تا 1356 را می‌توان دوران رکود فعالیت‌های این گروه دانست. در بهمن 1357 به مناسبت کشته شدن محمدحسین کریمی، گروه با عنوان سازمان انقلابی زحمت‌کشان (کومله) اعلام موجودیت کرد و در کردستان ایران دست به فعالیت مسلحانه علیه انقلاب زد. این گروه از ادغام سه گروه ایجاد شد:
1- گروه انقلابی زحمت‌کشان کردستان ایران
2- گروه شیرین بهاره که چاوه (فرزند امام جمعه مریوان)، فؤاد مصطفی سلطانی (فرزند خان روستای آلمانه) و صدیق کمانگر (یک مالک کامیارانی) از مهم‌ترین و مشهورترین اعضای این گروه می‌باشند.
3- اتحادیه کشاورزان که محمد حسین کریمی که رابطه خوبی با شیوخ داشت، در سقز، این اتحادیه را تأسیس کرد. پس از کشته شدن وی در بهمن ۱۳۵۷، شیخ عزالدین حسینی (امام جمعه مهاباد) رهبری این گروه را برعهده گرفت. این گروه اکنون در شمال‌غرب ایران (کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه) فعالیت می‌کند و رهبران آن در سوئد، آلمان، انگلیس ساکن هستند.
سابقه: اقدامات گروهک کومله جنگ مسلحانه و ترور و در کنار آن فعالیت‌های رسانه‌ای است. همچنین دارای سوابق زیادی از اقدامات جنایتکارانه‌ای چون سر بریدن، مثله کردن و زنده سوزاندن در منطقه کردستان و آذربایجان‌غربی حتی علیه مردم عادی و حتی روستاهای کردنشین است. این گروه با همکاری موساد در ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نقش داشته است. در فتنه اخیر، نیروهای کومله قصد حمله نظامی به غرب کشور را داشتند که با حملات سپاه علیه مواضع گروهک‌های تروریستی کُرد در شمال عراق خنثی شد.

حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)
حزب حیات آزاد کردستان که با نام مخفف پژاک معروف است از جمله گروهک‌های شبه نظامی تروریستی فعال در منطقه کردستان ایران و خواهان تحقق ایده تشکیل حکومت کردستان بزرگ است. این گروهک بنا بر اعتقادات خود که برگرفته از اندیشه‌های رهبر در حبس پ‌.ک.ک (حزب کارگران کرد ترکیه) عبدالله اوجالان (ملقب به آپو) است، معتقد است برای نیل به اهدافش یعنی آزادی و دموکراسی کردستان، راه‌حل‌های سیاسی و اعتراضات مدنی بی‌فایده است و باید دست به حرکات مسلحانه زد. این گروهک فعالیت‌های غیررسمی خود را از سال‌های 1377 و به‌طور رسمی 1382 اعلام موجودیت کرد. مقر آنها در آلمان است. خشونت و اقدامات تروریستی گروهک پژاک به حدی است که موجب نارضایتی مردم و حتی دیگر گروه‌ها چون حزب دموکرات و کومله در کردستان همراه شد زیرا آنها اقدامات این گروه را ضربه به دیگر فعالیت‌های مدنی و سیاسی می‌دانستند. هرچند در ظاهر وزارت دارایی امریکا نام این گروهک را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است، اما اسناد و ادعاهای منتشر شده حکایت از همکاری دولت امریکا با این گروهک دارد.
سابقه: فعالیت‌های گروهک تروریستی پژاک چون انفجارها، ترورهای بی‌هدف و اقدامات کور مسلحانه، در اواخر دهه 80 و اوایل 90 بسیار گسترش یافت و دامنه ناامنی به شهرهای مرزی غرب کشور نیز کشیده شد که منجر به از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی شده است. این گروهک در سال‌های اخیر طیف وسیعی از اقدامات تروریستی از جمله ترور شهروندان، ربایش کودکان و تبدیل آنان به کودک سرباز، حمله به مرزبانان، اخاذی از سرمایه‌گذاران، صاحبان کارگاه‌های تولیدی، معادن، هتل‌ها، اخاذی از کولبران، تهدید شهروندان و... را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران نیز طی عملیات‌های هماهنگ سپاه پاسداران و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی فعال در منطقه غرب و شمال‌غرب تمامی پایگاه‌های پژاک هدف حملات دقیق قرار داد و اعضای این گروهک مجبور به فرار از خاک ایران و پناه گرفتن در کردستان عراق شدند اما همچنان دست به اقدامات تروریستی در نقاط صفر مرزی علیه مرزبانان جمهوری اسلامی ایران می‌زنند.  این گروهک در آشوب‌های اخیر در منطقه خوزستان در تلاش برای اقدامات مسلحانه بودند که با حمله سپاه پاسداران مواضع آنها در منطقه چومان در نوار مرزی ایران و عراق خنثی شد.

حزب دموکرات کردستان ایران
یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی که در روزهای اخیر مقرهای حزبی‌‌اش تحت حملات موشک‌های ایران قرار گرفته، حزب دموکرات کردستان ایران است. در پی انقلاب اسلامی ایران، در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ و پیش از روی کار آمدن دولت موقت، حزب دموکرات کردستان به رهبری عبدالرحمان قاسملو، فعالیت آشکار خود را از سر گرفت. این حزب همراه سازمان مجاهدین خلق در حمله عراق به ایران مشارکت و جنایات صدام خصوصاً حمله شیمیایی او را انکار کردند. رهبر این گروه در سال 1368 در وین پایتخت اتریش ترور شد. این گروه در سال 1385 پس از انتخاب مصطفی هجری، به دبیرکلی دچار انشعاب شد و شاخه اصلی با عنوان حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) با دبیرکلی مصطفی هجری و حزب دموکرات کردستان (حدک) به ترتیب با دبیرکلی مصطفی حسن‌زاده و خالد عزیزی به فعالیت ادامه دادند. دوماه پیش حدک و حدکا مجدداً با نام حدکا متحد شدند و مصطفی هجری دبیرکل و خالد عزیزی معاون او شد. این گروه در سرکوب کردهای عراق نیز با رژیم صدام همکاری کرده است. حدکا در کارنامه خود ترور و کشتار نیروهای نظامی و غیرنظامی فراوان بویژه کردهای شیعه و سنی را که با ایران همکاری کرده‌اند، دارد. در سال 1397 این گروهک عملیاتی را علیه یکی از پاسگاه‌های مرزی سپاه اجرا کرد که موجب شهادت چند نفر از پاسداران انقلاب اسلامی‌ شد. در همان سال نیروی هوافضای سپاه مقر فرماندهی را که «قلعه دموکرات» نام دارد، هدف قرار داد. طی دو سال گذشته آنها در حاشیه مرز‌ها پایگاه‌های عملیاتی را به‌منظور تردد راحت به داخل کشورمان جهت انجام اقدامات تروریستی، احداث کرده بودند. همکاری این حزب با رژیم صهیونیستی موجب شد که در چند ماه گذشته عملیاتی را به قصد خرابکاری در مراکز هسته‌ای در استان اصفهان، طرح‌ریزی کنند که توسط وزارت اطلاعات خنثی شد. این گروهک‌ها اخیراً با سوء‌استفاده از فضای به‌ وجود آمده، سعی داشتند شهرهای مرزی کشور را به آشوب بکشند که حمله سپاه به مقر آنها در اقلیم کردستان عراق راه آنها را سد می‌کند. چنانکه گفته شد، کادر رهبری حزب دموکرات کردستان از کشور گریختند و تا امروز نیز مرکزیت این حزب در خارج از ایران است. آنان در خارج از ایران در فعالیت‌هایی مانند شرکت در تظاهرات مختلف علیه جمهوری اسلامی شرکت داشته‌اند.

​​​​​​​