هالووین کره ا‌ی با ۳۰۱ کشته و ز خمی

جشن هالووین در سئول، پایتخت کره‌جنوبی با برجای ماندن ۱۵۱ کشته و ۱۵۰ زخمی به عزا تبدیل شد. پنج نفر از قربانیان حادثه ایرانی هستند.
حادثه غم‌انگیزی که شامگاه شنبه در سئول پایتخت کره‌جنوبی اتفاق افتاد، تأثر عمومی از درگذشت افراد بی‌گناه را به همراه داشت. افرادی که برای ثبت شبی به یادماندنی خود را به خیابان معروف «ایته‌وون برون» رسانده بودند، اما اجساد ۱۵۱ نفر از آن‌ها از جمله پنج هموطن ما از آنجا خارج شد.
مقام‌های سیاسی بسیاری از کشور‌های جهان از جمله سخنگوی وزارت خارجه ایران با مردم و دولت کره‌جنوبی ابراز همدردی کردند. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کانادا هم ابراز تأثر خود را از این حادثه اعلام کردند، چراکه در این‌باره باورشان این است که حادثه‌ای چنین دلخراش ممکن است در هر جای دنیا از جمله در پاریس یا اتاوا هم رقم بخورد. رسانه‌های همسو با آن‌ها هم مواضع انسانی را مورد توجه قرار می‌دهند و مخاطبان خود را در تأثری که در حقیقت ماجرا وجود دارد با خود همراه می‌کنند. اما باور رؤسای این دولت‌ها و رسانه‌های مورد اشاره در مورد حوادثی از این دست، عمومیت ندارد و در مواردی مرگ و زندگی افراد بی‌گناه به محلی برای ابراز سیاست‌های خصمانه‌شان تعبیر می‌شود. وقتی اتوبوس مسافربری در مسیر اربعین به دلیل خستگی راننده واژگون می‌شود و تعدادی سرنشینان آن جانشان را از دست می‌دهند، رؤسای این کشور‌ها و رسانه‌های همسوی آن‌ها به جای قرار دادن مرهمی بر زخم بازماندگان و ابراز همدردی با آن‌ها تلاش می‌کنند با قرار دادن بازماندگان مقابل حاکمیت سانحه رانندگی را که در پاریس یا اتاوا هم امکان بروز آن وجود دارد به حاکمیت منسوب کنند؛ بنابراین مواضع انسانی در این‌باره هم با نگاه سیاسی از سوی این مدعیان دنبال می‌شود، از همین‌رو این حادثه آینه عبرتی است برای مدعیان دروغین حقوق انسانی که خود و رسانه‌هایشان سوار بر تابوت مردگان بر آن موج‌سواری می‌کنند.
هالووین خونین سئول


شامگاه شنبه، سئول پایتخت کره‌جنوبی مهیای برگزاری اولین شب هالووین بعد از همه‌گیری کرونا در این کشور شده بود. خیابان‌های شهر مملو از شرکت‌کنندگان در جشن شده و مقصد عمده آن‌ها خیابان ایته‌وون بود. خیابانی باریک و شیب‌دار در محله‌ای که به کافه‌ها، کلوب‌ها و رستوران‌های مورد علاقه جوانان شهرت دارد، جایی نزدیک هتل همیلتون که یکی از مکان‌های اصلی جشن‌ها در سئول به شمار می‌رود. حادثه هم زمانی اتفاق افتاد که هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در این خیابان گرفتار شدند و بسیاری بر اثر هجوم جمعیت به زمین افتادند و زیر دست و پا گرفتار شدند. تخمین زده می‌شود هنگام بروز حادثه حدود یکصد هزار نفر در این خیابان تجمع کرده بودند. یکی از بازماندگان حادثه می‌گوید: «مردم همدیگر را هل می‌دادند و مثل «دومینو» یکی پس از دیگری روی زمین می‌افتادند. آن‌ها نزدیک یک ساعت و نیم در آن خیابان باریک گیر افتاده بودند. تعدادی از مردم با فریاد درخواست کمک می‌کردند و بسیاری نیز به سختی نفس می‌کشیدند.»
به دلیل تجمع گسترده انسانی، عملیات امداد و نجات هم به سختی انجام شد و امدادگران با سختی زیاد مصدومان و قربانیان را از محل خارج و به بیمارستان‌ها منتقل کردند.
این حادثه، قوانین ایمنی ضعیف و نقص‌های نظارتی کره‌جنوبی را عیان کرد، به‌طوری‌که یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با صدور بیانیه‌ای به مقامات اورژانسی و بیمارستانی این کشور دستور داد از درمان سریع مصدومان اطمینان حاصل کرده و ایمنی مکان‌های برگزاری جشن را بررسی کنند.
حادثه جشن هالووین امسال سئول دومین فاجعه مرگبار بر اثر ازدحام جمعیت در یک ماه اخیر در آسیاست. پلیس اندونزی در اول مهرماه و در جریان یک مسابقه فوتبال با شلیک گاز اشک‌آور باعث هجوم جمعیت تماشاگران مسابقه به سمت در‌های خروجی استادیوم و تلاش آن‌ها برای فرار شد. در این حادثه، ۱۳۲ نفر از تماشاچیان جان باختند.
فوت ۵ ایرانی در این حادثه
براساس این گزارش، دولت کره‌جنوبی اعلام کرده است ۱۹ نفر از قربانیان حادثه تبعه کشور‌های دیگر از جمله ایران، چین، ازبکستان و تاجیکستان بودند. پنج تبعه ایرانی؛ آفاق راست‌منش، علی پراکند، ریحانه سادات‌آتشی، سمیه مقیمی‌نژاد و علیرضا اولیایی بودند که در جریان این حادثه فوت کردند.