افزایش ابتلا شهروندان به آنفولانزا احتمال تعطیلی مدارس را قوت بخشید کودکان در تله آنفولانزا

شیوع آنفولانزا حالا در کشور از همیشه فراگیرتر شده است و به نظر می‌رسد در یک مسابقه پنهان میان انواع ویروس‌ها، این بار ویروس آنفولانزا گوی سبقت را از سایرین و به خصوص ویروس کووید 19 ربوده است و در حال گسترده تر شدن است.
در همین حال و در شرایطی که تعداد مبتلایان روزانه کرونا به کمتر از 200نفر و فوتی‌ها تک‌رقمی است، خبرهای رسیده از میزان شیوع آنفلوآنزا، حکایت از ابتلای روزانه بیش از 15هزار نفر به آنفلوآنزا در کشور دارد. معاون درمان وزارت بهداشت به یکی از خبرگزاری‌های دولتی اعلام کرده هر روز 30هزار بیمار تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، از این تعداد 1200نفر بستری می‌شوند، سهم کرونایی‌ها کمتر از 10درصد و سهم مبتلایان به آنفلوآنزا بیش از 50درصد است. مابقی درگیر سایر بیماری‌های تنفسی‌اند. با این حال وزارت بهداشت نخواست آمار تجمیعی از مبتلایان به آنفلوآنزا به هم‌‌میهن بدهد و اعلام آن را به زمانی بعد از رفع کمبود داروها موکول کرد. در این وضعیت از اورژانس تهران خبر می‌رسد، از هر 10تماسی که با 115 گرفته می‌شود، شش مورد آن مربوط به آنفلوآنزاست و حالا نشانه‌ها آنقدر شبیه کرونا شده که پزشکان برای شروع درمان و تشخیص ابتلا به کدام ویروس، پی‌سی‌آر تجویز می‌کنند. تب و لرز، بدن‌درد شدید، درگیری در دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی شایع‌ترین نشانه‌هاست. رئیس اورژانس تهران هم از دوبرابر شدن ماموریت‌های‌شان خبر داده و وزیر بهداشت در هفته‌ای که گذشت، از آغاز رسمی اپیدمی آنفلوآنزا در کشور خبر داده است؛ اپیدمی‌ای که این‌بار کودکان را هدف قرار داده است.
همچنین به گزارش هم‌میهن، از بیمارستان کودکان مفید خبر می‌رسد که کودکان بیشترین درگیری را با این ویروس‌ داشته‌اند: «تعداد پی‌سی‌آرهای مثبت به‌طور واضح و چشم‌گیری از دوهفته پیش، بالا رفته و تعداد بیمارانی که نیاز به بستری پیدا کرده‌اند، افزایش یافته است.
افراد با درگیری‌های تنفسی، مشکوک به آنفلوآنزا هستند.» اینها توضیحات شهناز آرمین، متخصص عفونی بیمارستان کودکان مفید به هم‌میهن است. او می‌گوید:«هم تعداد مراجعه‌های سرپایی آنفلوآنزا بالا رفته، هم بستری‌ها. تخت‌های آی‌سی‌یو عفونی کودکان پر است اما به‌طور دقیق نمی‌توان گفت چه‌تعداد آنفلوآنزایی هستند.» به گفته آرمین، امسال موارد ابتلا به آنفلوآنزا حتی از قبل شیوع کرونا، افزایش داشته و زودتر از سال‌های قبل شروع شده است: «در میان مبتلایان از نوزاد شش‌ماهه دیده می‌شود تا کودک 14-13ساله. البته نمی‌توان گفت موارد ابتلا شدیدتر از سال‌های قبل بوده است. اما به‌طور مشخص موارد سرپایی تب‌ و لرز، علائم تنفسی فوقانی دارند و بیماران با نشانه‌های اسهال و استفراغ، تب و تشنج، درگیری ریه و... بستری می‌شوند.» این متخصص عفونی نگران افزایش میزان شیوع آنفلوآنزا در میان کودکان است: «استفاده از ماسک در مدارس هم بسیار کم شده، بنابراین احتمال افزایش زیاد این بیماری در میان کودکان زیاد است.»


بررسی‌های هم‌میهن نشان می‌دهد، هر بیمار بدون بیمه برای درمان سرماخوردگی شبه آنفلوآنزا و یک ویزیت، سرم، آمپول و آنتی‌بیوتیک باید حداقل 250 هزارتومان پرداخت کند و هزینه 100 تا 150هزار تومانی تزریق هم به آن اضافه می‌شود. ویزیت پزشکان بدون بیمه 79هزار تومان است و برای یک متخصص باید 104هزار تومان هزینه کرد. هزینه دولتی با بیمه برای پزشک عمومی 63‌هزار تومان و برای متخصص 84هزار تومان است. البته نسخه بیمه‌ای هم توفیر چندانی با آزاد ندارد و نهایت، هزینه‌ها را 150 تا 200هزار تومان کاهش بدهد. هزینه‌های بستری هم بالاست. به‌طوری‌که بر اساس اعلام حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در صورت بستری در مرکز درمانی دولتی، برای هر شب بخش معمولی باید 150هزار تومان و برای بخش خصوصی بین دو میلیون تا دو میلیون و 500هزار تومان با بیمه هزینه کند. اگر هم کارش به آی‌سی‌یو کشید، باید برای بخش دولتی بدون بیمه، یک میلیون تومان و برای بخش خصوصی تا 10میلیون تومان پرداخت کند. افراد اگر هم بخواهند پیشگیری کنند، باید واکسن بزنند. اما امسال واکسن آنفلوآنزا به قیمت بالای 200هزار تومان فروخته می‌شود؛ ایرانی و خارجی هم فرقی نمی‌کند.
وعده وزیر برای تعطیلی موقت
در همین حال وزیر آموزش و پرورش نیز می گوید که بعضی از استان‌ها به دلیل شیوع ویروس آنفولانزا، مدارس را در شهر‌های خود تعطیل کرده بودند. عنوان کردیم مسئولین آن استان‌ها بررسی میدانی کنند که آیا واقعا احتمال ابتلا به آنفولانزا زیاد است که دانش آموزان آسیب و لطمه ببینند.
وزیر آموزش و پرورش هم چنین خبر داده است که« به دلیل آنفولانزا ممکن است به صورت محدود تعطیلی‌هایی داشته باشیم؛ البته این به معنی تعطیل شدن آموزش نیست و از شبکه شاد برای برگزاری کلاس‌ها استفاده خواهد شد.»
یوسف نوری گفت: «بعضی از استان‌ها به دلیل شیوع ویروس آنفولانزا، مدارس را در شهر‌های خود تعطیل کرده بودند. عنوان کردیم مسئولین آن استان‌ها بررسی میدانی کنند که آیا واقعا احتمال ابتلا به آنفولانزا زیاد است که دانش آموزان آسیب و لطمه ببینند.»
او ادامه داد: مدیران استان‌ها باید بررسی کنند و اگر گزارش وزارت بهداشت نیز مبنی بر احتمال آسیب به دانش آموزان باشد، شرایط آموزش تغییر خواهد کرد. البته تا به امروز هیچ گاه تجربه تعطیلی به دلیل شیوع آنفولانزا را نداشته ایم.
نوری گفت: اگر هم تمام این موارد وجود داشته باشند، تعطیلی وجود ندارد و از شبکه شاد برای برگزاری کلاس‌ها استفاده خواهد شد.او ادامه داد: هر تصمیمی باید دلیلی داشته باشد. دلیل در ارتباط با آنفولانزا را پزشکان و وزارت بهداشت تشخیص می‌دهند و بررسی می‌کنند.
اگر واقعا دانش آموزان لطمه ببینند، ما راضی نخواهیم بود؛ بنابراین ممکن است که تعطیلی‌هایی به صورت محدود داشته باشیم. البته این به معنی تعطیل شدن درس و آموزش نیست و دانش آموزان با استفاده از شبکه شاد و آموزش مجازی تحصیل خود را بدون وقفه ادامه خواهند داد.
در همین حال سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با اشاره به پیک آنفلوآنزا و روند افزایشی آن در کشور و با بیان اینکه تا این مقطع زمانی، آنفلوآنزا در گروه‌های کودکان شیوع بیشتری داشته است، بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و بویژه تزریق واکسن در گروه‌های پرخطر تاکید کرد. دکتر شهنام عرشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند افزایشی موارد آنفلوآنزا در کشور، گفت: همه ساله با شروع فصل سرما با موجی از بیماری‌های تنفسی روبرو هستیم؛ مخصوصا بیماری آنفلوآنزا که معمولا به صورت فصلی خود را نشان می‌دهد.
شروع زودتر از موعد آنفلوآنزا در سال جاری
وی با اشاره به شروع زودتر از موعد پیک آنفلوآنزا در سال جاری، افزود: امسال پیک آنفلوانزا از حدود پنج هفته گذشته و از اوایل مهرماه شروع شده و البته شروعش نسبت به سال‌های قبل حداقل یک ماه زودتر بوده است. بروز این بیماری در برخی از سایر کشورهای نیم کره شمالی نیز همین وضعیت را داشته و زودتر از موعد بوده است.
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون در شروع پیک آنفلوآنزا هستیم و موارد در حال افزایش است، ضمن تاکید بر لزوم موارد بهداشت فردی، گفت: معمولا هر سال یک پیک از آنفلوآنزا بیشتر نداریم که بعد از سه یا چهار ماه نیز موارد بیماری فروکش می‌کند.
عرشی همچنین گفت: خوشبختانه واکسن موثر آنفلوآنزا از سالیان سال در دسترس است و به گروه‌های هدف شامل افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های مزمن قلبی – عروقی، ریوی، دیابت و مبتلایان نقص سیستم ایمنی و … همه ساله توصیه می‌کنیم که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
علت شیوع بیشتر آنفلوآنزا در کودکان طی امسال
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این که امسال و تا این مقطع زمانی، آنفلوآنزا در گروه‌های کودکان شیوع بیشتری داشته، افزود: از جمله علل این موضوع آن است که در دوسال گذشته تحت تاثیر پاندمی کرونا، موارد بهداشت فردی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشش ماسک، بهداشت دست‌ها و ... رعایت شده و البته مدارس نیز تا حدی تعطیل بوده و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده‌اند و به این ترتیب مواجهه کودکان با ویروس‌های تنفسی کمتر بوده و به همین دلیل نیز مستعدتر هستند که بیماری را با شیوع بیشتری بگیرند.
عرشی با بیان اینکه انتظار آن است که پیک آنفلوآنزا طی حداکثر سه تا چهار ماه فروکش کند، گفت: آنفلوآنزا حدود هر 10 تا 30 سال یکبار ممکن است به شکل پاندمی درمی‌آید و به دنبال ایجاد سویه‌های جدید، شدت و وسعت آن زیاد می‌شود. اما در حال حاضر فعلا اکثر موارد آنفلوآنزا از نوع A است و خوشبختانه تا این مقطع زمانی هم ویروس آن حالت از جهش را نداشته و همان آنفلوآنزای فصلی است.
عرشی درباره واکسیناسیون آنفلوآنزا در کودکان نیز گفت: توصیه آن است که با متخصصان مربوطه صحبت شود. فعلا توصیه کمیته کشوری تزریق واکسن در سنین بالای 60 سال و گروه‌ها و بیماران در معرض خطر است و اگر کودکی نیز دارای بیماری زمینه‌ای باشد، شامل او نیز می‌شود. اما در مجموع تزریق واکسن در کودکان هم مشکلی ندارد. هر چند که سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت که در حال حاضر پیک کرونا را نداریم اما در ادامه افزود: نگرانی آن است که در اواسط یا اواخر پاییز به دلیل تغییرات در سویه‌ها، پیک جدیدی را در کشورهای مختلف داشته باشیم. البته از آنجا که سوابق تماس با این ویروس با واکسیناسیون در اکثر نقاط دنیا وجود داشته، انتظار آن است که در صورت بروز پیک نیز چندان پیک کشنده شدیدی نباشد، در مجموع فعلا قضاوت درباره این موضوع زود است.
حال با این شرایط به نظر می رسد که شهروندان اکنون در محاصره دو گانه ویروس ها قرار گرفته اند؛ از یک سو آنفولانزا رسیده است و از سوی دیگر خطر کرونا هنور وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» فراز و نشیب‌های خشن‌ترین گروه‌ تروریستی جهان را بررسی می کند داعش در مسیر افول یا احیا؟ مرکز آمار نرخ تورم ۴۰ تا ۴۸ برای درصدی دهک‌های درآمدی را تایید کرد بختک تورم بر سر معیشت افزایش ابتلا شهروندان به آنفولانزا احتمال تعطیلی مدارس را قوت بخشید کودکان در تله آنفولانزا ژوبین صفاری پیشنهادی برای بازگشت مرجعیت به رسانه‌های رسمی نیم‌نگاهی به دورنمای بودجه در سال 1402 بدون وجود برنامه طرح و توسعه هفتم زیرآبی بودجه سال 1402 به سوی ایستگاه بهارستان کره جنوبی به دنبال علت فاجعه هالووین در این کشور است هالوین مرگ رئیس جمهوری در دیدار با روسای دانشگاه‌های کشور: باید گره‌های ذهنی دانشجویان و اساتید رفع شود وضعیت مبهم تجهیزات استارلینک در ایران وزیر ارتباطات خبر داد جزئیات بسته حمایت از کسب و کارهای اینترنتی به زودی اعلام می‌شود اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره حوادث دیروز دانشگاه نه جای فحاشی است، نه چوب و چماق و نه گاز اشک‌آور