ژوبین صفاری پیشنهادی برای بازگشت مرجعیت به رسانه‌های رسمی

به صورت کلی می‌توان گفت که جامعه نیاز به تکثر آرا‌، رسانه‌های مستقل و آزاد و به کارگیری از همه ظرفیت‌های اندیشه‌ای در درون خود دارد. همه این حرف‌ها اما به صورت کلی شاید مورد قبول اکثریت تصمیم‌سازان نیز باشد اما وقتی به طور مصداقی وارد هرکدام از این مفاهیم کلی می‌شویم آنقدر تبصره و اما و اگر از سوی برخی تفکرات بر آن حادث می‌شود که این مفاهیم در عمل تهی از معنا می‌شوند.
مناظره دو شب گذشته برنامه شیوه بین قاسم روانبخش و محمد قوچانی، حاوی نکاتی فراوانی بود که مجال پرداختن به آن در این نوشتار نیست اما بخشی از بحث که مربوط به رسانه می‌شد در جای خود قابل تامل بود. نگاه روانبخش به عنوان نماینده یک جریان به رسانه نشانگر همان نگاه سنتی و بسته‌ای است که با ارجاع به بریده جراید متبلور شد و البته قوچانی با اشاره به بسته شدن روزنامه‌ها به او یادآور شد که جایگاه مرجعیت رسانه‌های داخلی تا چه حد تضعیف شده است. نکته در این است که برخی از رسانه‌های این جریان همچنان هر روز همین چند رسانه ضعیف باقی مانده را همچنان با برچسب هایی مانند زنجیره ای مورد هجمه قرار می‌دهند و انگار قرار نیست بپذیریم که اگر امروز رسانه‌هایی در آن سوی مرزها با تمام قدرت در حال انتشار خواسته های خود به افکار عمومی داخل هستند ناشی از همین نگاه بسته به رسانه های داخلی است.
واقعیت این است که علوم ارتباطات و رسانه به تمامی در خصوص چگونگی اعتماد افکار عمومی به رسانه پاسخ‌های مشخص و اثبات شده‌ای دارد. اگر فکر می‌کنیم می‌توان با تک صدایی کردن رسانه مردم را مجاب به پذیرش خواسته هایمان کرد؛ راه به خطا رفته‌ایم.
ناگفته پیداست مخاطب وقتی ببینید رسانه فقط بخشی از یک واقعیت را آن طور که می‌خواهد روایت می‌کند و با آنچه که او می بیند حداقل تا حدی در تضاد است اعتمادی به رسانه نمی‌کند. این به معنای آن نیست که رسانه های خارج از کشور در بی طرفی کامل روایت می کنند اما روایت یک سویه آن‌ها به معنای آن نیست که از این سو هم روایت یک طرفه کارساز باشد.
درنهایت اینکه نگاه به رسانه نیازمند بازنگری اساسی است. این بازنگری باید با شنیدن سخن اهل فن رسانه صورت گیرد و رسانه های رسمی به معنای واقعی بتوانند با مردم ارتباط گرفته و دوباره پایگاه اصلی خود را به عنوان مرجع بازیابی کنند. در این صورت است که می‌توان بسیاری از مشکلات را در داخل و بدون تنش حل کرد. در غیر این صورت در بر همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که تا امروز چرخیده است. جان کلام اینکه دست رسانه‌های رسمی اگر باز تر باشد نتایج آن برای همه خوب خواهد بود و چه بسا دیگر کسی جز به رسانه های داخلی به جای دیگر اعتمادی نداشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» فراز و نشیب‌های خشن‌ترین گروه‌ تروریستی جهان را بررسی می کند داعش در مسیر افول یا احیا؟ مرکز آمار نرخ تورم ۴۰ تا ۴۸ برای درصدی دهک‌های درآمدی را تایید کرد بختک تورم بر سر معیشت افزایش ابتلا شهروندان به آنفولانزا احتمال تعطیلی مدارس را قوت بخشید کودکان در تله آنفولانزا ژوبین صفاری پیشنهادی برای بازگشت مرجعیت به رسانه‌های رسمی نیم‌نگاهی به دورنمای بودجه در سال 1402 بدون وجود برنامه طرح و توسعه هفتم زیرآبی بودجه سال 1402 به سوی ایستگاه بهارستان کره جنوبی به دنبال علت فاجعه هالووین در این کشور است هالوین مرگ رئیس جمهوری در دیدار با روسای دانشگاه‌های کشور: باید گره‌های ذهنی دانشجویان و اساتید رفع شود وضعیت مبهم تجهیزات استارلینک در ایران وزیر ارتباطات خبر داد جزئیات بسته حمایت از کسب و کارهای اینترنتی به زودی اعلام می‌شود اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره حوادث دیروز دانشگاه نه جای فحاشی است، نه چوب و چماق و نه گاز اشک‌آور