چهارمین روز سبزپوشی بورس با رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص

  شاخص کل بورس تهران دیروز برای چهارمین روز متوالی مثبت بود و 10 هزار واحد دیگر رشد کرد.
شاخص کل بورس تهران روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان‌ماه با ۱۰ هزار و ۶۲۸ واحد افزایش، در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن هم با چهار ‌هزار و ۲۴۳ واحد افزایش به ۳۶۵ هزار و ۶۰ واحد رسید.
یکی از اتفاقات قابل توجه بازار دیروز این بود که صندوق توسعه ملی برای اولین بار با کد معاملاتی خود در بورس سهام خرید. مجید عشقی رئیس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است.
وی که در جلسه‌ای با اعضای کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران حضور یافته بود خاطرنشان کرد: این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود، چرا که دارایی‌های ریالی این صندوق به‌ نوعی تبدیل به دلار شده است. با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را این‌گونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند.


رئیس ‌سازمان بورس توضیح داد: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌النسلی به حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی ‌اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.
برنامه‌های جدید سازمان بورس
عشقی همچنین اعلام کرد: جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چندبندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.
او گفت: باید به طور مشخص و بر اساس اولویت موضوعات را مطرح و پیشنهاد‌های خود را به ستاد اقتصادی دولت اعلام کنیم تا به این واسطه دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سهام همچون حذف‌هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و... برطرف بشود؛ در تلاشیم تا هرچه سریع‌تر این موارد تعیین و تکلیف و سایه سنگین آنها تا سال آینده از سر بازار سرمایه رفع بشود.
چگونه سهام خود را بیمه کنیم؟
گفتنی است در ابتدای هفته جاری سازمان بورس یک بسته حمایتی 10‌بندی را اجرا کرد که تاثیر مثبتی روی بازار داشت. محور اصلی برنامه اخیر سازمان بورس، بیمه کردن سبدهای سهام کمتر از 100 میلیون تومان بود که مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفت.
در همین زمینه خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که طرح «بیمه سهام»، جمعیتی بالغ بر 96 درصد از سهامداران حقیقی بازار سرمایه را شامل می‌شود، گزارش داد: بر این اساس باید گفت مطابق این طرح سبد سهام افراد حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان به وسیله انتشار اوراق تبعی مورد حمایت قرار می‌گیرد، و سرمایه‌گذارانی که سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریده‌اند، برای آنها نیز اوراق تبعی حمایتی منتشر خواهد شد.
در این زمینه یک نمادی به زودی در بورس ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام اوراق تبعی را به ارزش یک ریال خریداری کنند. در گذشته اسم این نماد «حامی» بود و حالا قرار است به زودی اسم نماد این اوراق اعلام ‌شود. با خرید یک ریال از این نماد، کل سبد سهام سرمایه‌گذار حقیقی و خرد به مدت یک سال بیمه می‌شود که بازدهی حداقل 20 درصدی برای این سبد سهام را تضمین می‌کند.
شایان ذکر است سهامدارانی که تمایل به بیمه سهام خود دارند لازم است در یک سال پیش‌رو هیچ ‌یک از سهام حاضر در پرتفوی خود را نفروشند.
درخصوص سرمایه‌گذارانی که به صورت غیرمستقیم در بازار حضور دارند و اصطلاحاً سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریده‌اند، نیز باید اشاره کرد برای آنها نیز اوراق تبعی حمایتی منتشر خواهد شد و سازوکار اوراق تبعی برای صندوق‌ها نیز از سوی سازمان بورس ابلاغ می‌شود که اصل سرمایه‌گذاری افراد حقیقی در صندوق‌ها را تضمین می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی از تخفیف‌های مالیاتی تا وام‌های بانکی یک پای جنگ؛ از یمن تا اوکراین (یادداشت روز) اخبار ویژه پنجمین انتخابات رژیم صهیونیستی در چهار سال گذشته / همه نظرسنجی‌ها ادامه بن‌بست را نشان می‌دهند چهارمین روز سبزپوشی بورس با رشد ۱۰ هزار واحدی شاخص تمدید تهاتر گاز و برق بین ایران و ارمنستان تا پایان 1409 با امضای یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در بخش انرژی اعتراض خانواده شهدا و ایثارگران به حمایت دولت آلمان از عوامل داخلی و خارجی داعش نتانیاهو: توافق مرزی با لبنان تسلیم محض در برابر حزب‌الله بود اعتماد دوباره مجلس به فاطمی‌امین «محسن منصوری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری شد آیت‌الله «عباسعلی اختری» درگذشت تیرباران عاشقان امام زمان(عج) توسط بهائیان جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی از تخفیف‌های مالیاتی تا وام‌های بانکی جزئیات بسته حمایتی دولت از مشاغل اینترنتی از تخفیف‌های مالیاتی تا وام‌های بانکی