افزایش10 هزار واحدی شاخص بورس

سعید رشیدی‌نوبندگانی
خبرنگار

​​​​​​​



دیروز، روند صعودی شاخص‌ها به پشتوانه اکثریت نمادهای معاملاتی ادامه یافت و شاخص کل بورس با افزایش بیش از 10 هزار واحدی، باردیگر به محدوده یک میلیون و 280 هزار واحد بازگشت. آمار تاریخی معاملات نشان می‌‌دهد، شاخص کل بورس در این محدوده نوسانات زیادی داشته است و از این رو فتح این محدوده می‌‌تواند در روزهای آتی، ادامه روند صعودی شاخص را تا حد بسیار زیادی تضمین کند.
همچنین رشد 10 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه باعث شد تا مجموع رشد این شاخص از ابتدای هفته به 38 هزار واحد برسد که بیشترین رقم را در معاملات هفتگی از ابتدای خردادماه نشان می‌‌دهد.
بازگشت شاخص کل بورس به محدوده مهم حمایتی اما این بار با سبزپوشی 85 درصد نمادهای بورسی رخ داد تا شاخص کل (هم‌وزن) نیز با رشد 4 هزار و 243 واحدی روبه‌رو شود و به ارتفاع 365 هزار واحد بازگردد. این رویه در فرابورس نیز قابل مشاهده بود و شاخص آیفکس نیز به پشتوانه سبزپوشی 76 درصد نمادهای فرابورسی، بیش از 51 واحد افزایش را به ثبت رساند و در عدد 17 هزار و 384 واحد به کار خود پایان داد.
روند صعودی شاخص‌ها از روز شنبه و پس از اعلام بسته حمایتی سازمان بورس و طرح بیمه سهام سهامداران خرد شروع شد و با ورود موج خوشبینی به سرمایه‌گذاری در سهام، بتدریج از میزان خروج پول حقیقی‌ها از بازار نیز کاسته شد و از حدود 950 میلیارد تومان در روز شنبه، به حدود 180 میلیارد تومان در روز سه‌شنبه رسید.
طی این مدت فشار تقاضای حقیقی نیز با افزایش روبه‌رو شد تا سرانه خرید حقیقی با یک اختلاف جزئی، به سطح سرانه فروش حقیقی برسد.
همچنین ارزش معاملات نیز با افزایش روبه‌رو شده و در بالای 2 هزار و 500 میلیارد تومان قرار گرفته که در مقایسه با هفته گذشته، در حدود 14 درصد بیشتر است.
در این هفته، تعداد کدهای حقیقی که در بازار اقدام به خرید سهام کرده‌اند نیز در حال افزایش بوده و این شاخص نیز روز سه‌شنبه به بیش از 107 هزار کد رسیده است.
آمار نشان می‌‌دهد روز سه‌شنبه حقوقی‌های بازار نیز از فروش خود کاسته و بر مقدار خرید‌هایشان افزوده‌اند که این موضوع نیز نقش اساسی در سبزپوشی بازار ایفا کرده است.
 
تلاش برای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام
برآوردها نشان می‌‌دهد تا به اینجای کار، طرح بسته 10 بندی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار تأثیرگذار بوده و توانسته یک روند صعودی را برای بازار به ارمغان آورد. بسته‌ای که رئیس سازمان بورس در آخرین اظهارنظر خود گفته است که تنها به آن اکتفا نخواهیم کرد و با ارائه پیشنهاداتی به ستاد اقتصادی دولت، در پی رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام و سهامداران خواهیم رفت.
بر این اساس، «مجید عشقی» در جلسه‌ای که با حضور اعضای کانون‌های سرمایه‌گذاری ایران برگزار شد اظهار داشت: سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به بسته ۱۰ بندی نمی‌کند و در این طرح سعی شد تا مسائل جزئی همچون عدم تطبیق زمان معاملات بورس و فرابورس، ورود عرضه اولیه‌ها به بازار و... که باعث حساسیت سهامداران شده بود، برطرف شود.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است؛ این اقدام خوبی برای دولت و بازار سهام محسوب می‌شود، چراکه دارایی‌های ریالی این صندوق به نوعی تبدیل به دلار شده است.
عشقی گفت: با توجه به افت قیمت سهام، می‌توان این موضوع را این‌گونه تعبیر کرد که یک دارایی را در عوض اینکه با نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومانی تهیه کنند، آن را با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی خریداری کرده‌اند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به بیان دیگر صندوق توسعه ملی که یک منبع بین نسلی به حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: جهت افزایش اثرگذاری اقدامات حمایتی، قصد ارائه یک پیشنهاد چند بندی (سه الی چهار بند) به ستاد اقتصادی دولت را داریم و در تلاش برای اخذ مصوبه‌هایی در راستای رفع دغدغه‌های کلان بازار سهام هستیم.
عشقی تصریح کرد: باید به طور مشخص و براساس اولویت موضوعات مطرح، پیشنهادهای خود را به ستاد اقتصادی دولت اعلام کنیم تا به این واسطه دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سهام همچون حذف‌ هاب‌های اروپایی از فرمول نرخ خوراک، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و... برطرف شود؛ درتلاشیم تا هرچه سریع‌تر این موارد تعیین تکلیف و سایه سنگین آنها تا سال آینده از سر بازار سرمایه رفع شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: بخشی از اصلاحات مربوط به بودجه می‌شود و بخش دیگری نیز باید در روح حاکم بر بودجه لحاظ شود و کلیت ارکان آن را در نظر داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: ما احکامی که سال گذشته وجود داشت و چند بند جدید را برای بودجه پیشنهاد کرده‌ایم که این موارد باید در مجلس مورد دفاع قرار بگیرد و سعی داریم با رایزنی با کمیسیون اقتصادی بتوانیم شرایط مطلوبی در بلندمدت برای بازار سهام به وجود بیاوریم.
عشقی گفت: درخصوص بودجه جلسات متعددی داشتیم و احکامی از آن استخراج و به وزارتخانه ارسال شد، اما با این حال تمامی فعالان بورسی می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کنند و با خرد جمعی این موضوع تا پایان آبان ماه سال جاری به نتیجه برسد.
عشقی با اشاره به یکی از تردیدهای این روزهای سهامداران، ابراز کرد: حاشیه سود شرکت‌ها به علت اوضاع اقتصاد جهانی و افت قیمت کامودیتی‌ها، کاهش داشته است، اما نباید به این موضوع وزن زیادی داد؛ چراکه با منطق سرمایه‌گذاری، سهام شرکت‌ها برای سه ماه خریداری نمی‌شوند و افراد باید با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند؛ این نوسان‌ها کاملاً طبیعی است و قطعاً چنین شرایطی باقی نخواهد ماند؛ از طرفی تمامی این شرایط و مشکلات در قیمت‌های فعلی منعکس شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: با ورود پول‌های جدید این فضا کنترل خواهد شد و تمامی خریداران اثرات مثبت آن را در بازه یک‌ساله خواهند دید.

سرمایه مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم بیمه می‌شود
بیمه سهام و تضمین سود 20 درصدی سرمایه گذاری‌های خرد، یکی از بند‌های بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار بوده که سؤالات زیادی را در خصوص چگونگی انجام آن برای سهامداران به وجود آورده است. از این رو مدیر عامل شرکت بورس تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی توضیحاتی را در جهت رفع ابهامات و چگونگی انجام کار ارائه کرد. 
مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: به غیر از موضوع بیمه سبدهای سهام افراد خرد بازار سرمایه تا ۱۰۰ میلیون تومان، برای حمایت از سرمایه‌گذاران غیرمستقیم بازار سرمایه حتی سرمایه‌گذاری افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد از ابلاغ سازکار مربوطه توسط سازمان بورس تضمین خواهد شد.
وی گفت: بعد از ابلاغیه سازمان بورس و اعلام سازکارهای مربوطه، یک نماد اعلام خواهد شد که مردم می‌توانند با یک ریال از طریق بورس تهران اقدام به خرید این اوراق کنند. با خرید این اوراق یک ریالی، کل سبد سهام مردم به علاوه یک سود ۲۰ درصدی تضمین و بیمه می‌شود. نکته بسیار مهم برای این اوراق این است که باید در این بازه زمانی یک ساله فرد هیچ‌کدام از سهام داخل پرتفوی خود را نفروشد چراکه اگر سهمی فروخته شود این بیمه کارکرد خود را از دست خواهد داد.
همچنین گودرزی در پاسخ به این سؤال که محاسبه سود سهام در این طرح به چه شکلی است؟ و آیا سود سهام به صورت جدا پرداخت خواهد شد توضیح داد: مبنای محاسبه بازدهی سرمایه‌گذاران بر اساس سازکاری است که سازمان بورس و اوراق بهادار به ما اعلام می‌کند و ما آن را در اطلاعیه‌ای به صورت شفاف عنوان می‌کنیم.